مراکز تجاری خارج از ایران توسط تجار داخلی اداره شود

برپایی نمایشگاه در کشورهای خارجی همیشه معضل بخش خصوصی بوده است، بخش خصوصی می گوید، راه اندازی نمایشگاه در کشورهای خارجی هزینه بر است و دولت هیچ کمکی به کاهش این هزینه ها نمی کند و لی اما حالا گفته می شود که قرار است مراکز تجاری در خارج از کشور تاسیس شود.

به گزارش ایسکانیوز از اتاق بازرگانی تهران، براساس صحبت های مدیر کل دفتر امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران قرار است در این مراکز تجاری، نمایشگاه‌های دائمی به منظور عرضه کالاهای ایرانی توسط تجار و بازرگانان مدنظر قرار گیرد و اولویت تاسیس این مراکز نیز کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی است. کشورهایی از جمله ترکیه، آذربایجان، عمان، قزاقستان، پاکستان، افغانستان، عراق و ارمنستان و کنیا، نیجریه، غنا و آفریقای جنوبی.

به گفته وی، سازمان توسعه تجارت ایران مجوزهای لازم را به منظور فعالیت بخش خصوصی در زمینه تاسیس مراکز تجاری خارج از ایران صادر می‌کند و بخش خصوصی نیز با انجام سرمایه گذاری‌های مختلف موظف است در چارچوب خاص و تعیین شده‌ای گام بردارد.

در همین باره حبیب ماهوتی، رییس انجمن شرکت های نمایشگاه های بین المللی ایران به سایت خبری اتاق تهران گفت: برپایی مراکز تجاری موضوعی است که از 20 سال پیش مطرح بوده است، اما متاسفانه تا حالا به این صورت دایر نشده است. اما اگر دایر شود و تنها صرف مسایل نمایشگاهی باشد که تولیدکنندگان کالاهایشان در آن قرار دهند، چندان مطلوب نخواهد بود. ولی اگر قرار است درست اداره شود باید توسط خود تجار اداره شود. یعنی کسانی که دست اندر کار هستند نه افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و یکسری تئوری های آکادمیک را از بر هستند و وارد بازار کار نشده اند. اگر این مراکز به دست خود تجار و نمایندگان آنها اداره شود، می توانند مسایل و مشکلاتشان را حل کنند، چرا که آنها مدام در تکاپو خواهند بود و اجازه رکود در این مراکز را نمی دهند. به گفته ماهوتی، در این نمایشگاه، اگر افراد دنبال کارهای فروش و عرضه کالا و خرید کالای اولیه باشند، مرکز تجاری واقعی می شود. یعنی به این صورت است که این مراکز به تجارت خانه واقعی تبدیل خواهد شود.

براساس صحبت های ماهوتی، نمایشگاه باید بهینه باشد و تولیدکننده و متقاضی کالا را ببیند. تنها با صحبت کردن از ماجرا مشکلات حل نخواهد شد.

او ادامه داد: به هرحال این نمایشگاه همیشه دایر خواهد بود و شرکت های بیشتری می توانند در آن حضور داشته باشند. البته این نمایشگاه ها باید پنل داشته باشند تا بتوانند محصولات را عرضه کنند.

رییس انجمن شرکت های نمایشگاه های بین المللی ایران همچنین درباره کشورهایی که اولویت برپایی این مراکز تجاری هستند، تاکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی خودشان به راحتی در کشورهای همسایه رفت و آمد دارند و خودشان مسایلشان را حل می کنند. بنابراین برپایی این مراکز تجاری به نفع نیست و جواب نخواهد داد. برای این موضوع باید به سمت کشورهای اروپایی رفت. از طرفی مگر در کشور های آفریقایی چه میزان می توان کالا صادر کرد؟ برای برپایی این مراکز تجاری ابتدا باید توجه کنیم که چه محصولات داریم و می خواهیم چه چیزی بدست آوریم. به همین دلیل به برپایی این مراکز در کشورهای همسایه نیازی نیست و این مراکز نمی تواند موفق باشد.

402/602

کد خبر: 678953

وب گردی

وب گردی