مقیمی: باید از طریق آموزش و افزایش بهره وری به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم

قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه دولت برنامه ریزی کرده است تا از طریق سرمایه گذاری رشد اقتصادی را در سال 1395 به پنج درصد برساند، گفت: باید از طریق آموزش و افزایش بهره وری به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محمد حسین مقیمی روز دوشنبه در پنجمین نشست سراسری روسای مراکز تابعه موسسه علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور گفت: بحث آموزش در مدیریت عالی و ماموریت اجرایی بحثی است که همه صاحب نظران و متخصصان به آن اعتقاد دارند و اساس توسعه و یشرفت را در آموزش می بینند.

وی با تاکید بر اینکه آنچه برای آموزش پرداخت می شود هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است، اظهارداشت: جامعه ای که روی آموزش سرمایه گذاری می کند حتما به توسعه پایدار نایل خواهد شد و هر هزینه در این بخش، سرمایه گذاری برای توسعه و پیشرفت است.
قائم مقام وزیر کشور گفت: کشورهای بدون منابع، روی آموزش سرمایه گذاری کردند و موفق شدند اما کشورهای با منابع و ذخایر نفت، آب و کشاورزی نتوانستند گامی بردارند.
مقیمی افزود: در کشور ما بخشی از عقب ماندگی، ضعف ها و فاصله داشتن از برنامه را بحث مدیریت می دانند، برخی نیز محرومیت ها، تهدیدها و تحریم ها را عامل عقب ماندگی ها بیان می کنند.
قائم مقام وزیر کشور گفت: در سند چشم انداز مکلف هستیم سالی هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که از سال ٨٤ تا کنون با وجود گذشت 11 سال از این سند چشم انداز، هنوز به این رشد نرسیده ایم.
وی در ادامه افزود: سال هایی داشته ایم که رشد اقتصادی منفی 6 درصد بوده است ولی امسال وضع به سمت و سوی بهتر می رود، به گونه ای که در حال حاضر رشد اقتصادی ٤/٤ درصد است و پیش بینی می شود تا پایان سال به رشد پنج درصد دست یابیم.
وی ادامه داد: هنوز سه درصد با تکلیفی که برعهده ماست فاصله داریم که بخشی به تحریم و محدودیت و بخشی به کمبود منابع برمی گردد اما 2.5 درصد از این هشت درصد به بهره وری کار و نیروی انسانی مربوط می شود که این بخش نیاز به منابع چندان ندارد.
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه از هشت درصد رشد اقتصادی
٥/٥ درصد مربوط به حوزه سرمایه گذاری و 2.5 درصد مربوط به حوزه بهره وری است، گفت: حداکثر رشد بهره وری حاصل شده از سال هایی که درآمد نفتی در اوج خود بود، نیم درصد بوده است.
مقیمی افزود: تنگتاها و محدودیت ها روی سرمایه گذاری یعنی منابع اثر گذاشته است، در بهره وری نیز در این سال ها نتوانستیم به رشد 2.5 درصد دست یابیم، بهره وری زمانی حاصل می شود که کارشناسان بخش اقتصاد بدانند چه کاری باید انجام دهند و کارآمدی لازم ایجاد شود.
وی با بیان اینکه اگر بهره وری تحقق یابد سرمایه گذاری نیز محقق می شود، یادآور شد: اگر مدیر، کارآفرین و کارشناس توانمند داشته باشیم می توانیم به این هدف یعنی سرمایه گذاری و بهره وری دست یابیم.
قائم مقام وزیر کشور تاکید کرد: مجموعه تلاش های دولت بعد از برجام این است که از طریق سرمایه گذاری رشد اقتصادی را به پنج درصد برساند و اگر تلاش صورت گیرد می توانیم رشد بهره وری را نیز به یک و نیم درصد افزایش دهیم.
مقیمی افزود: هدف دانشگاه علمی و کاربردی، افزایش علم همراه با کاربردی بودن و در نهایت ایجاد ثروت و تجاری بودن بود که این دانشگاه اگر خوب کار کند و به نتیجه خوبی برسد 2.5 درصد بهره وری را به همراه خواهد داشت.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به مدیریت شهری و مدیریت روستایی یادآور شد: باید بررسی کرد جمعیت روستا که هر روز کم می شود چقدر به مدیریت روستا برمی گردد و در شهر که حاشیه نشینی در حال افزایش است مدیریت شهری چه می کند؟
قائم مقام وزیر کشور گفت: اگرچه اقتصاد مریض موجب ترک روستا و جاذبه های شهری موجب رفتن آنان به شهر شده است که در حال حاضر می بینیم در حاشیه شهرها حاشیه نشینی ایجاد شده است.
مقیمی افزود: حاشیه نشینی با مشاغلی همچون فروش کالای قاچاق و مواد مخدر مواجه است و در حال حاضر باید با این موضوع مقابله شود؛ اگر ما بتوانیم توانمندی ها را آموزش دهیم و شرایط را فراهم کنیم می توانیم با به کارگیری خلاقیت ها تولید را افزایش دهیم و همین موضوع باعث خواهد شد تا دیگر حاشیه نشینی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: در مدیریت روستایی باید بحث مهاجرت معکوس را دنبال کنیم، یعنی باید اقداماتی صورت بگیرد تا کسانی که روستا را ترک کردند به روستا برگردند. روستاییان اگر درآمد، إمکانات کافی و رفاهی داشته باشند به شهر نمی روند،ما به اشتغال و جوانان آنان فکر نکردیم.
قائم مقام وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه امسال حجاج ایرانی از سفر به عربستان و زیارت بیت الله الحرام محروم شدند، گفت: دعا می کنیم با تعییر روش های مدیریتی در مکه و مدینه، شرایط حضور حاجیان ایرانی فراهم شود.

201/202

کد خبر: 678990

وب گردی

وب گردی