برگزاری جشنواره موسیقی «آوای همبستگی» با محوریت موسیقی حماسی

اختتامیه جشنواره موسیقی «آوای همبستگی» با محوریت موسیقی حماسی مناطق ایران، با حضور مردم و مسوولان سازمان فرهنگی - هنری برگزار و از هنرمندان حاضر در این جشنواره تقدیر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رازی، در ابتدای آیین اختتامیه این جشنواره که در تالار فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، بهنام خادم - مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ شهرداری تهران و دبیر جشنواره موسیقی «آوای همبستگی» - به ارتباط حماسه‌های ملی و موسیقی نواحی اشاره کرد.

او گفت: حماسه‌های ملی ما روایتگر دلاوری و رشادت‌های مردم ایران زمین در دور کردن شر اجانب خارجی و دیکتاتوری داخلی، حفظ امنیت و استقلال هستند. این حماسه‌ها در جای جای ایران با شعر و موسیقی آمیخته و به آثاری ماندگار و جاویدان بین مردم تبدیل شده است.

وی همچنین هدف از برگزاری این جشنواره را رویکرد و توجه ویژه به این آواها و موسیقی‌های فاخری که حال هوای رشادت‌ها را در مردم زنده می‌کند، دانست.

در بخش بعدی این مراسم، گیلانی‌ها آغازگر اجرای موسیقی محلی شدند و با اجرای قطعه «میرزا کوچک‌خان» و روایت شاعرانه این حماسه تاریخی، حال و هوایی نوستالژیک و حماسی را به سالن آوردند و بعد از گریز به چند آوای دیگر، اجرای خود را با ملودی شادمانه «رعنا» به پایان رساندند. سرپرستی گروه «کادوسیان» استان گیلان در این جشنواره را متین رضوانی‌پور برعهده داشت.

مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - بابک ربوخه - نیز با اشاره به استقبال حضار از قطعاتی که نواخته شد، گفت: برای مردم تهران با چنین تشویق‌هایی که من دیدم، هرچه جشنواره موسیقی برگزار کنیم، کم است.

وی هدف سازمان فرهنگی - هنری از حمایت از چنین موسیقی‌هایی را اهمیت گوش دادن دانست و ادامه داد: هدف من و دوستانم این است که مردم موسیقی خوب بشنوند و گوش‌های خود را بیشتر کوک کنند. ما از صداهای بی‌جا در شهر تهران کلافه هستیم و شنیدن صدای کوک، گوش‌مان را تمیزتر می‌کند. همچنین بسیار نیازمند پرداختن به موسیقی اقوام هستیم و نیازمند حمایت شهردار و رییس سازمان فرهنگی هنری، چون باید برای مردم موسیقی خوب تولید کرد تا هنر گوش دادن به موسیقی را بیاموزند.

در اجرای بعدی، عاشیق‌ها از کوراغلو خواندند و نواختند، حماسی و سوزناک با پایانی خوش. بخشی از داستان تاریخی «کوراغلو» که عاشیق‌های گروه «میشو» به سرپرستی احد ملکی علیشاه آن را می‌خوانند و می‌نواختند به روایت اسیر شدن دمیرچی اوغلی و نجات او توسط کوراغلو پهلوان و عاشیق اسطوره‌ای اختصاص داشت. کوراغلو روایتی تاریخی بین مردم آذربایجان، ترکمن‌ها، ترک‌ها، تاجیک‌ها و ... است که گروه میشو آن را در قالبی هنری به گوش شهروندان تهرانی رساند.

اجرای موسیقی عرفانی و حماسی خراسان و نواختن دوتار این خطه بخش دیگری از این مراسم بود. صادق مهدوی سرپرست گروه «سرو» که حاضران را با نوا و آوای خود به دیار امام هشتم برد، ذات قطعات نواخته‌شده در این اجرا را حماسی و عرفانی دانست که از جمله آن‌ها می‌شود به قطعه «نوایی» اشاره کرد. به این صورت که روح و روان فرد را برای رویارویی با روی نامطلوب خویشتن خویش آماده می‌کند.

کیوان پهلوان - موسیقی دان و پژوهشگر حوزه موسیقی نواحی - نیز در این مراسم گفت: بله، این کارها برای ما زحمت دارد، اما ما این زحمت را به جان می‌خریم.

او که مشاور دبیر این جشنواره در شناسایی و انتخاب گروه‌ها و قطعات اجراشده در جشنواره بود، اجرای چنین جشنواره‌هایی را وظیفه ذاتی سازمان‌هایی مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دانست و افزود: موسیقی اقوام ایران، مانند فرهنگ ایرانی متنوع و پیچیده است. زیبایی‌های فراوانی دارد و به مردم آرامش می‌دهد. مردم ما قرن‌ها آن را سینه به سینه آوردند و حیف است که این موسیقی شنیده نشود و از بین برود.

پهلوان همچنین درباره نامگذاری و محوریت موسیقی‌های اجراشده در جشنواره، توضیح داد: «آوای همبستگی» اسم خوبی است، چراکه اقوام ایرانی با وجود تنوع فرهنگی، با دلی واحد با هم همراه بوده‌اند، البته بهتر است عنوان این جشنواره را موسیقی تاریخی اطلاق کنیم تا حماسی، اما صحبت درباره این موضوع در این مراسم نمی‌گنجد. امیدوارم در آینده، جشنواره‌های پربارتری داشته باشیم.

اجرای موسیقی گروه «مهرآیین» به سرپرستی محسن تقی‌نژاد از گروه همدان، آخرین اجرای این مراسم بود که با استقبال مواجه شد تا صدای دف و تنبور نوازندگان این گروه در خاطر جشنواره «آوای همبستگی» بماند.

در پایان آیین اختتامیه نخستین دوره این جشنواره از تمام هنرمندان و گروه‌های موسیقی تقدیر شد.

502502

کد خبر: 679112

وب گردی

وب گردی