رحمانی فضلی:ایران همواره فراتر از تعهدات خود به پناهندگان و پناهجویان کمک کرده است

وزیر کشور درنشست مجمع عمومی سازمان ملل، با اشاره به این موضوع که جمهوری اسلامی ایران بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همجواری با کانون های اصلی بحران انسانی در چند دهه اخیر با امواج گسترده میلیون ها پناهنده و آواره مواجه بوده و همواره فراتر از تعهدات خود در قبال کنوانسیون پناهندگان ژنو عمل کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست روز دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون مساله مهاجرین و پناهندگان با قدردانی از برگزاری این نشست آرزو کرد در نتیجه این تلاش ها یکی از بزرگترین معضلات جهان یعنی جابجایی پناهندگان و مهاجران ازمیان برداشته شود.

وی در بررسی علل بروز بحران های انسانی و جابجایی های گسترده، علاوه بر وجود شکاف های اقتصادی و اجتماعی و پدیده هایی از قبیل خشکسالی و بلایای طبیعی، سیاست های اشغالگرانه، مداخله خارجی، تروریسم و بی ثبات سازی دولت های مشروع را به عنوان بخشی از علل اصلی افزایش چشمگیر شمار پناهندگان و مهاجران به ویژه در سال های اخیر ذکر کرد و افزود: ناکامی و عدم توفیق جامعه جهانی در کاهش و رفع عوامل فوق موجب استمرار آوارگی انسان ها شده و ضرورت دارد در کنار کمک به مهاجران و پناهندگان علل ریشه ای این بحران ها نیز مورد توجه قرار گیرند.
وزیر کشور با تاکید بر این که جابجایی های گسترده پناهندگان و مهاجران دارای آثار و پیامدهایی فراتر از مرزهای ملی کشورها است و حل آن نیز در گرو همکاری و تعامل جامعه جهانی است، این اجلاس را فرصت مغتنمی برای اتخاذ رویکردی جهانی و مشارکت همه کشورها در قبال مساله پناهندگان و مهاجران و برخورد مسئولانه در مواجه با این جابجایی ها در کشورهای مبداء، ترانزیت و میزبان دانست.
رحمانی فضلی افزود: موقعیت خاص جغرافیایی ایران و همجواری با کانونهای اصلی بحران انسانی در چند دهه اخیر موجب شده است تا جمهوری اسلامی ایران طی بیش از سه دهه گذشته با امواج گسترده میلیونها پناهنده و آواره از کشورهای همسایه مواجه گردد.
وی در ادامه گفت: در این مدت جمهوری اسلامی ایران نه تنها از ورود تعداد زیاد پناهندگان جلوگیری نکرد، بلکه بر اساس آموزه های والای انسانی و اعتقادات دینی خود و فراتر از تعهدات بین المللی اش این جمعیت عظیم انسانی را پذیرفته و برغم کمک های بسیار محدود بین المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم های غیرعادلانه، با اتکا به منابع داخلی بار این مسئولیت را با بالاترین استانداردهای ممکن بر عهده گرفته است.
وزیر کشور یاد آور شد که جمهوری اسلامی ایران در این مدت خدمات مختلف از جمله خدمات آموزشی از مقاطع ابتدایی تا آموزش عالی، بهداشت عمومی رایگان و فرصت های شغلی در اختیار این جمعیت نیازمند گذاشته که به مراتب فراتر از تعهداتی است که ایران در قبال کنوانسیون 1951 پناهندگان ژنو دارد.
رحمانی فضلی افزود: هم اکنون به تایید کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل میزان افراد با سواد جمعیت پناهندگان در کشورمان از 6 درصد در ابتدا به بیش از 67 درصد افزایش یافته و تمامی پناهندگان به نوعی تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفته اند و فاز پنجم بیمه سلامت برای کلیه بیماران خاص و اقشار آسیب پذیر جمعیت پناهندگان در حال اجرا است.
وزیر کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان جمعیت انبوه پناهندگان طولانی مدت که تعداد آنها در مقاطعی به بیش از 3 میلیون نفر رسیده، همواره با فشارهای فراوان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از این میزبانی مواجه بوده است و ما بر این باوریم که هر گونه تعهد جدید کشورهای میزبان باید متناسب با ظرفیت و قوانین ملی آنها باشد و پیش از آن ضرورت دارد بقیه اعضای جامعه جهانی نیز تعهدات جدیدی را در قبال پناهندگان و کشورهای میزبان از طریق یک مکانیسم مشخص بپذیرند.
رحمانی فضلی تصریح کرد که از طرف دیگر مساعدت جامعه جهانی به منظور حل پایدار معضل پناهندگی از طریق بازگشت داوطلبانه پایدار و اسکان مجدد امری ضروری است که باید مورد تاکید قرار گیرد.
وزیرکشور جمهوری اسلامی ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند با مشارکت و همفکری همه شرکت کنندگان طرحی عملی و جدی در جهت حل معضل و کاهش آلام پناهندگان و مهاجران به جامعه جهانی ارائه نماید.

202

کد خبر: 679158

وب گردی

وب گردی