چه کسی سند رسمی خودرو صادر کند؛ پلیس یا ثبت اسناد؟

اختلاف قدیمی دفاتر ثبت و پلیس راهور برای نقل و انتقال خودرو و ثبت سند رسمی با اظهار نظر وزیر کشور، دوباره تازه شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ سازمان ثبت اسناد که پدر معنوی و حقوقی دفاتر اسناد رسمی است، می گوید طبق قانون باید نقل و انتقال خودرو در این دفاتر، ثبت شود. اما نیروی انتظامی با استناد به همان قانون (ماده ۲۹) می گوید ثبت اموال منقول، اختیاری است؛ مثل اینکه بروید خرید و فروش یخچال را در دفتر اسناد رسمی، ثبت کنید!

روز گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، تفسیر قانون و تعیین تکلیف را برعهده مجلس گذاشت اما تلویحا طرف دفاتر اسناد رسمی را گرفت: «اگر مدعی هستند که مجلس باید تفسیر کند، این درخواست صورت گیرد. اگر تفسیر کرد که چه بهتر، اگر تفسیر نکرد ما به محاکم بخشنامه می‌کنیم که فردا روزی اگر مردم سند ثبت نشده در دفاتر اسناد رسمی را به همراه داشتند پذیرفته نشود و به عنوان سند عادی با آن برخورد شود. نمی‌گوییم الزامی است، فقط بخشنامه‌ای به محاکم می‌دهیم که به این روش با اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشده مانند سند عادی برخورد کنند.»

به نظر شما الزامی وجود دارد که نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود؟ بسیاری می گویند چنین کاری، فقط بار مالی مضاعف به فروشنده است، اما استدلال موافقان ثبت سند، موارد قانونی است که وجود دارد.

105105

کد خبر: 679172

وب گردی

وب گردی