چه کسی به آتش بس در سوریه پایان داد؟

روزنامه گازتارو روسیه در مقاله ای به موضوع حملات هوایی در سوریه و بر هم خوردن اصول آتش بس در این کشور پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

پنتاگون به خاطر حملات هوایی ائتلاف که منجر به کشته شدن ٦٢ نفر از نظامیان سوری شده است، عذرخواهی کرد.
توافق روسیه و آمریکا در رابطه با سوریه با خطر ناکام ماندن مواجه شده است. روز شنبه، در نتیجه حمله هوایی اشتباهی از سوی ائتلاف غرب که به احتمال، نظامیان دمشق رسمی را با شبه نظامیان داعش اشتباه گرفته بودند، ٦٢ نفر از سربازان ارتش سوریه کشته شدند. آمریکا و روسیه
سرزنش های متقابل خود در رابطه با نقض توافق پیرامون برقراری آتش بس در سوریه را ادامه می دهند. کرملین خواهان افشای متن کامل این توافق است.
روز شنبه، تلویزیون دولتی سوریه خبر مربوط به حمله هوایی ائتلاف علیه قوای این کشور را اعلام کرد. عصر همان روز، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، این خبر را تأیید کرد.
به گفته وی، از ساعت ١٧:٠٠ الی ١٧:٥٠ (به وقت مسکو) در منطقه فرودگاه شهر دیرالزور سوریه، هواپیماهای «ائتلاف ضد داعش» بین المللی (دو فروند هواپیمای جنگنده اف – ١٦ و دو فروند هواپیمای تهاجمی A١٠) چهار بار به مناطقی که به اسد وفادار مانده اند و تحت محاصره داعش (گروهک دولت اسلامی ممنوع اعلام شده در روسیه) قرار دارند، دست به حملات هوایی زدند. این ژنرال تصریح می کند که این هواپیماها از مرز عراق به سوریه پرواز کرده اند.
این حملات هوایی ائتلاف غرب منجر به کشته شدن ٦٢ نفر از نظامیان سوری شد. در حدود ١٠٠ نفر نیز زخمی شده اند.
کوناشنکوف تصریح کرد: «اگر این حملات هوایی به خاطر مختصات اشتباه در تعیین اهداف بوده باشد، در آن صورت، این، پیامد مستقیم عدم تمایل طرف آمریکایی برای هماهنگی اقداماتش با روسیه علیه گروهک های تروریستی در خاک سوریه بوده است».
سخنگوی وزارت دفاع روسیه ضمن استناد بر اطلاعات رسیده از فرماندهی شهر دیرالزور سوریه، خاطر نشان کرد که بلافاصله بعد از وقوع حملات هوایی، شبه نظامیان داعش دست به حمله زدند.
عصر شنبه، فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا در بیانیه ویژه ای اذعان داشت که ائتلاف علیه مواضع قوای سوریه در حوالی شهر دیرالزور دست به حملات هوایی زده است.
در بیانیه نظامیان آمریکایی آمده است که این ائتلاف از مدت های طولانی پیش، نیروهای داعش را در این منطقه تحت نظر داشته است و بخشی از قوای بشار اسد را با شبه نظامیان اشتباه گرفته است. به محض انتشار خبر از سوی مسکو، این حملات هوایی متوقف شدند.
در پنتاگون اعلام کردند: «در سوریه، اوضاع پیچیده ای حاکم شده است و در آنجا، نیروهای نظامی گوناگونی فعالیت دارند که در نزدیکی یکدیگر مستقر هستند. اما، نیروهای ائتلاف ممکن نیست به عمد دست به حمله علیه یگان ویژه ارتش سوریه زده باشند. ائتلاف این حملات و شرایطی را که منجر به وقوع این خطا شده است، بررسی خواهد کرد تا از آن درس بگیرد».
مرکز حامی مخالفان سوری و مدافع حقوق بشر (که در لندن دفتر دارد) از کشته شدن ٨٠ نفر در نتیجه این حملات هوایی خبر می دهد. به گزارش «بی بی سی»، این مرکز تصریح می کند که هواپیماهای روسی نیز همزمان با هواپیماهای ائتلاف حوالی شهر دیرالزور را بمباران کرده اند.
آتش بس با خطر مواجه است
در روزهای ١٠ – ٩ ماه سپتامبر و در پی برگزاری مذاکرات چندین ساعته در سطح وزیران امور خارجه دو کشور، بسته توافق های روسیه و آمریکا مشمول پنج سند تصویب شد.
از روز ١٢ ماه سپتامبر، در سوریه، رژیم آتش بس برقرار است. توافق میان روسیه و آمریکا، نسخه تصحیح شده توافق ماه فوریه در رابطه با برقراری آتش بس در سوریه می باشد.
این توافق، ازسرگیری رژیم آتش بس، مرز بندی بین مخالفان و شبه نظامیان، تعیین حدود و شعاع حملات نیروی هوایی روسیه و آمریکا علیه تروریست ها و مسئله ارسال کمک های بشر دوستانه را پیش بینی می کند.
گفته می شود که در صورت تداوم آتش بس در این دوره آزمایشی، این توافق تمدید خواهد شد و بعد از یک هفته از اجرای آتش بس، آمریکا و روسیه عملیات مشترک خود علیه شبه نظامیان در سوریه را آغاز خواهند کرد.
اما، متن کامل اسناد به صورت محرمانه باقی مانده است.
پیشتر، واشنگتن اعلام کرده بود که توافق پیرامون سوریه به خاطر مسائل امنیتی، در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح نخواهد شد. اما، روسیه بر ضرورت افشای این جزئیات پافشاری دارد.
صبح شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این توافق را در اجلاس جامعه کشورهای مشترک المنافع در بیشکک تفسیر کرد. پوتین تصریح کرد که طرف روسی و دولت سوریه این توافق را رعایت می کنند. به گفته او، اما واشنگتن تمایلی ندارد تا متن کامل توافق های پیرامون سوریه را منتشر کند، زیرا در آن صورت، «جامعه جهانی متوجه خواهد شد که در حقیقت، چه کسی و چه بخشی از این توافق ها را رعایت نمی کند».
رئیس جمهور روسیه گفت: «این امر با دشواری هایی مرتبط است که آمریکا در سوریه با آن مواجه است. این مشکلات از این قرار است که آمریکایی ها نمی توانند بخش به اصطلاح سالم مخالفان را از عناصر نیمه تبهکار و تروریست مجزا کند. به اعتقاد من، علت آن، وجود گرایش برای حفظ توان نظامی جهت مبارزه علیه دولت قانونی رئیس جمهور اسد است».
پوتین اعلام کرد: «یاران آمریکایی ما همواره و در همه جا، از شفاف سازی دفاع می کنند، اما برای من جای تعجب ندارد که چرا آنان از چنین رویکردی عدول می کنند».
صبح روز شنبه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز در گفتگوی تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی اش، در خصوص ضرورت افشای متن توافق ها سخن گفت.
در مقابل، آمریکا طرف روسی و دمشق را به عدم اجرای توافق ها متهم می کند. پیشتر، سایت کاخ سفید سخنان باراک اوباما را چنین نقل قول کرده بود که واشنگتن قصد ندارد تا زمانی که شرایط مرتبط با کاهش حملات و تأمین کمک رسانی بشر دوستانه اجرایی نشده است، با روسیه در سوریه همکاری کند. رهبر آمریکا تصریح کرده که آمریکا تا زمانی که شاهد کاهش حملات و ارسال دائمی کمک های بشر دوستانه به سوریه نباشد، توافق با روسیه را اجرا نخواهد کرد.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اشاره کرد، تا زمانی که ارسال کمک های بشر دوستانه به حلب عملی نشود، مرکز مشترک روسیه – آمریکا در هماهنگی حملات در سوریه فعال نخواهد شد.
گفتنی است که در بسیاری از موارد، نبود چنین مرکزی در هماهنگی اقدامات نیروی هوایی روسیه و آمریکا منجر به وقوع حملات هوایی اشتباهی ائتلاف، نظیر حمله روز شنبه علیه نظامیان سوری می شود. در هر صورت، حملات هوایی ائتلاف غرب، پنتاگون را در وضعیت دشواری قرار داده است که اشتون کارتر، رئیس آن، با عقد توافق با سوریه مخالف بوده است.
به رغم عذرخواهی های آمریکا، احتمال دارد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، ناگزیر شود یا از راهی به آن پاسخ دهد و یا از جانب خود در شرایط توافق بازبینی هایی انجام دهد. زیرا، این رویداد به شدت به اعتبار وی نیز خدشه وارد کرده است.
در هر صورت، در حال حاضر، برقراری آتش بس در سوریه به خاطر کثرت طرفین درگیر در جنگ بسیار شرطی شده است. نظامیان روسی از مرکز برقراری آتش بس از این شکوه دارند که رژیم آتش بس اجرا نمی شود و شبه نظامیان از این آتش بس برای تجدید گروه بندی های خود در استان های حلب و حماء استفاده می کنند. خبرگزاری ریانووستی با استناد بر سخنان ژنرال ولادیمیر ساوچنکو، فرمانده این مرکز، این خبر را منتشر کرده است.
روز شنبه، ژنرال ویکتور پوزنیخور، معاون اول فرمانده ستاد مشترک، در کنفرانس ویدئویی اعلام کرد: «رشد پایدار موارد نقض رژیم آتش بس توسط نیروهای مخالف طبق معمول ادامه دارد».
300300

کد خبر: 679196

وب گردی

وب گردی