نادال: دوپینگی نیستم و برای مصرف برخی داروها مجوز داشته‌ام

قهرمان ۱۴ گرنداسلم تنیس با رد موضوع استفاده غیرمجازش از برخی مواد نیروزا، تأکید کرد که اگر هم دارویی مصرف کرده با نظارت مسئولان بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، حمله اخیر یک گروه از هکرها به سایت آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) برای انتشار برخی مدارک و اسناد محرمانه ورزشکارانی سرشناس همچون مو فرح (قهرمان انگلیسی دوی ماراتن المپیک) و رافائل نادال باعث ایجاد شائبه‌هایی درباره سلامت رقابت‌ آنها شده است.

این گروه موسوم به «فنسی بیرز» که تصور می‌شد مقر آنها در روسیه است، با انتشار اطلاعات مربوط به ورزشکاران حرفه‌ای و سرشناسی که در المپیک 2016 ریودوژانیرو حضور داشتند، شائبه‌هایی را درباره سلامت رقابت آنها به وجود آورده‌اند.

یکی از این شائبه‌ها متوجه رافائل نادال است و به استفاده او از دو داروی بتامتازون (یک ماده استروئیدی قوی با خاصیت درمان ورم) و کورتیکوتروپین (یک هورمون پولی‌پپتاید که آن هم برای درمان ورم مصرف می‌شود) در سال‌های 2009 و 2012 اشاره دارد، داروهایی که برای درمان مشکلات زانوی این تنیسور اسپانیایی تجویز شده بود و علاوه بر خواص درمان، در دسته مواد نیروزا هم قرار می‌گیرند.

نادال در این باره به خبرنگاران گفت: وقتی شما مجوز مصرف برخی مواد را به منظور درمان تقاضا و آن را دریافت می‌کنید، مرتکب هیچ تخلفی نشده‌اید. این اتفاق جدیدی نیست. من هرگز از هیچ ماده‌ای برای ارتقای سطح عملکرد استفاده نکرده‌ام. اگر هم دارویی مصرف کرده‌ام به این دلیل بوده که پزشکان تشخیص داده‌اند آن دارو به درمان زانویم کمک می‌کند.

نادال که در المپیک 2016 ریو در بخش دوبل تنیس مردان مدال طلا کسب کرد، در ادامه بر تعهد خود برای پاکسازی ورزش از دوپینگ تأکید کرد و اظهار داشت: حق نداریم مردمی که ما را الگوی خودشان قرار می‌دهند سرافکنده کنیم و باید برای آنها الگویی‌های مثبت باشیم.

سرشناس‌ترین تنیسور اسپانیا با استقبال از طرح انتشار علنی نتایج تست دوپینگ ورزشکاران، عنوان کرد: این کار منفعت به مراتب بیشتری برای ورزشکاران، تماشاگران و رسانه‌ها خواهد داشت چرا که الان هر بار که شما تست دوپینگ می‌دهید، خبر آن دو هفته پس از اعلام نتیجه منتشر می‌شود. با این طرح، این مشکل هم برطرف خواهد شد و ورزش یک قدم دیگر به سوی شفاف‌سازی برخواهد داشت. من سال‌هاست که این را می‌گویم.

605/602

کد خبر: 679199

وب گردی

وب گردی