ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: محرومیت کامل ورزشکاران روسی از حضور در رقابت های پارالمپیک ریو 2016 اقدامی نامنصفانه و بزدلانه بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، روسیه که در سه دوره پیاپی مسابقات پارالمپیک از رتبه یازدهم 2004 آتن به نایب قهرمانی 2012 لندن رسید با تصمیم کمیته بین المللی پارالمپیک و اتهام استفاده از داروهای نیروزا در ورزش این کشور از حضور در رقابت های ریو 2016 که دو روز پیش در برزیل پایان یافت، محروم شد.
پوتین در دیدار ورزشکاران پارالمپیکی محروم شده روسیه با اشاره به انتشار اسناد هک شده سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (واد) که در برگیرنده استفاده ورزشکاران غربی از داروهای نیروزا است، گفت: از اقدام هکرها حمایت نمی کنیم، ولی آنها نشان دادند شما به دلایلی نامعلوم و موهوم از بازی ها محروم شدید.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه به نقل از سخنان رئیس جمهوری روسیه نوشت: آنان به دلایل غیرورزشی و ناعادلانه و فقط براساس گمان تصمیم گرفتند، ورزشکاران روسی را از حضور در رقابت ها محروم کنند، ولی افراد کاملا سالم که از داروهای نیروزا استفاده کرده بودند، امتیاز شرکت در مسابقات (المپیک ریو 2016) را گرفتند.
بنا به اسناد هک شده وادا از سوی گروه هکری فنسی بیرز، رافائل نادال اسپانیایی قهرمان 14 دوره گرنداسلم، چاسلو چخ شناگر مجاری، مو فارا دونده و الکس دنسون، کریستا گالن و سم کوئک هاکی بازان انگلیسی، کاسبر مورتنسن بازیکن هندبال از دانمارک، لوری ارناندز ژیمناست، سیمونه بایلز دارنده چهار مدال طلای المپیک ریو 2016 در ژیمناستیک، سرن و وینوس ویلیامز خواهران تنیس باز همگی از آمریکا با آگاهی وادا دوپینگ کرده اند.
وادا پس از نخستین مرحله از انتشار اسناد هک شده، صدور مجوز برای استفاده از داروهای نیروزا برای برخی ورزشکاران حتی در جریان رقابت های قهرمانی را تائید و اعلام کرد که سندهای دوپینگی بودن شماری از قهرمانان مدال آور ریو 2016، چیز جدیدی ندارد و استفاده از داروهای (ممنوعه) با مجوز و هماهنگی قبلی استفاده شده است.
اما توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک روز جمعه از روسیه خواست از ادامه انتشار اسناد هک شده جلوگیری کند، ولی مسکو پیش از این هر گونه دخالت یا آگاهی از این اقدام هکری را رد کرده بود.
300300

کد خبر: 679200

وب گردی

وب گردی