آغاز پرواز مستقیم بین آکتائو قزاقستان و گرگان ایران

با تلاش های مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان ، پرواز مستقیم بین بندر آکتائو قزاقستان و شهر گرگان مرکز استان گلستان از سه شنبه و همزمان با عید سعید غدیر خم آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز «محمود ادیب» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو در آیین افتتاحیه پرواز که صبح امروز در فرودگاه بین المللی آکتائو برگزار شد با تبریک عید سعید غدیر خم ، اظهار داشت: انجام اولین پرواز مستقیم متقارن با عید نورانی ولایت سرآغاز مبارکی بر تحکیم همکاری ها و توسعه مراودات مردمی بین دو کشور خواهد بود و یکی از اساسی ترین مطالبات مقامات عالیه دو کشور بویژه روسای محترم جمهوری که همواره در ملاقات های سه سال اخیر برآن تاکید داشتند ، عملی شد.
سرکنسول کشورمان خاطر نشان کرد: امروز یکی از موانع بزرگ توسعه روابط، به ویژه در حوزه همکاری های استانی برداشته شد و قطعا سیر توسعه همکاری ها به خصوص در بخش های اقتصادی و فرهنگی شتاب خواهد گرفت.
وی حضور بیش از هفت هزار ایرانیان قزاق تبار در استان گلستان و متقابلا جمعیتی در همین حدود از هموطنان قزاق تبار در استان مانگستائو قزاقستان را فرصتی بسیار مناسب برای توسعه مراودات مردمی و تداوم این پروازها دانست و اظهار داشت: امروز آرزوی دیرینه این هموطنان که سالها در انتظار آن بودند در این روز مبارک محقق شد و لازم است به همه این هموطنان عزیز این رویداد را تبریک بگویم.
سرکنسول کشورمان در آکتائو با توجه به پیشرفت های پزشکی جمهوری اسلامی ایران و نیاز مردم استان های مانگستائو و استان های همجوار آن به خدمات درمانی ،گردشگری سلامت را یکی از زمینه های بسیار مفید دانست که با برقراری این پرواز امکان انجام آن بین دو کشور فراهم شد.
ادیب شباهت های فرهنگی و اقتصادی استان های گلستان و مانگستائو را یادآور شد و افزود: با توجه به وجود زیرساخت های حمل و نقل و بندری در بندر آکتائو و بنادر شمالی ایران و وجود راه مواصلاتی ریلی از مرز اینچه برون در استان گلستان و از طریق کشور ترکمنستان به بندر آکتائو و همچنین وجود ناوگان حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان حمل و نقل دریایی در این منطقه، برقراری این پرواز ، فرصت های گرانبهایی در اختیار سرمایه گذاران دو کشور قرار داده است.
وی تصریح کرد: با برقراری این خط پروازی دغدعه همیشگی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای سهولت تردد برطرف شده است و امیدواریم در آینده شاهد حضور پررنگ بازرگانان ، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران دو کشور و تحکیم ارتباطات آنان باشیم که نتیجه آن توسعه روابط دو کشور در سطح عالی خواهد بود.
سرکنسول کشورمان همچنین از مسوولان و دست اندرکاران قزاقستان و ایرانی برای راه اندازی این خط پروازی بین دو کشور قدردانی کرد.
پرواز آکتائو – گرگان روزهای سه شنبه هر هفته انجام می شود و در آینده با مذاکرات به عمل آمده به هفته ای دو پرواز افزایش خواهد یافت.

402/602

کد خبر: 679215

وب گردی

وب گردی