پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به همایش «رفسنجان، تدبیر، تلاش و توسعه»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به همایش «رفسنجان، تدبیر، تلاش و توسعه»، تصریح کرد باید آستین همت را بالا زد و برای آبادانی کشور، استان، شهرستان و حتی روستاهای خویش اقدامی مضاعف انجام داد.

به گزارش ایسکانیوز، متن کامل این پیام، به شرح زیر است:

در دنیایی که دولت‌ها و ملت‌ها برای توسعه‌ی همه جانبه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، به فکر استفاده از کلیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و منابع غنی زیرزمینی با تکیه بر منابع انسانی، حفظ محیط زیست و جذب مشارکت بخش‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری هستند، تدوین سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی و به دنبال آن، تدوین سیاست‌های کلی، به ویژه سیاست‌های کلی اصل 44، این نوید را به جامعه و مردم عزیز ایران در سراسر کشور می‌دهد که باید آستین همت را بالا زد و برای آبادانی کشور، استان، شهرستان و حتی روستاهای خویش اقدامی مضاعف کرد.

نقطه‌ی اوج و امیدوار کننده این سیاست، طرح مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی توسط رهبری جامعه و همچنین تدوین سیاست‌های کلی مربوط به آن در مجمع تشخیص مصلحت است که الحمدلله برای اجرا به دست دولتی افتاده است که هم به سیاست‌های کلی اعتقاد دارد و هم برنامه‌های اجرایی خویش را براساس تقویت بخش خصوصی با مدیریت دولتی چابک، اجرا می‌نماید.

نکته‌ی ظریف این اقدام، دو شاخص مهم اقتصاد مقاومتی، یعنی درون‌زایی و برون‌نگری است، هر چند که اتکاء اقتصاد در مرحله اول باید به درون و نقد کردن منابع و ذخایر داخلی باشد، ولی برون نگری نیز یک اصل پذیرفته شده جهانی در علم اقتصاد است. البته شاید بعضی‌ها با تکیه بر معنای ظاهری این دو واژه، فکر کنند که اقتصاد مقاومتی، یعنی کشیدن دیوار به دور کشور و انجام همه‌ی کارهای جزیی و کلی با تکیه بر داشته‌های داخلی است، در حالی که برون نگری در اقتصاد هم، ضرورتی اجتناب ناپذیر در جامعه‌ی جهانی است که ملتها و دولتها باید با استفاده از تجربیات همدیگر و استفاده از بازار متقابل، به ترویج دانش اقتصادی خویش و افزایش تولیدات بپردازند که شاهد این مدّعا در این قسمت، حضور انبوهی از سرمایه‌گذاران ایرانی از جمله استان مهم کرمان، در کشورهای مختلف جهان و تأثیر آنان برای انتقال ابزار و دستگاه‌های پیشرفته در جهت تأسیس کارخانه‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ و تقویت پایه‌های علمی و تجربی کارهاست.

تشکیل ستاد مثلث توسعه اقتصادی رفسنجان، برگزاری همایشی با عنوان: رفسنجان، تدبیر، تلاش و توسعه، یکی از امیدوارکننده ترین خبرها در روزگاری است که اشتغال، معضل امروز و آینده‌ی همه‌ی ایرانیها در همه‌ی سطوح مدیریتی است و این مهم وقتی امیدوارکننده‌تر می‌شود که می‌بینیم و می‌شنویم سیاست‌های رونق توسعه و اشتغال، در همه‌ی استان کرمان نیز جزو برنامه‌های مسئولان دولتی می‌شود.

اینجانب که با تمام ظرفیتها و زمینه‌های رشد علمی و اقتصادی استان کرمان و به ویژه شهر رفسنجان آگاهی دارم، با تکیه بر تجربه‌های میدانی و آگاهی‌هایی که براساس تجربیات اجرایی و گزارشهای متعدد علمی پیدا کرده‌ام، خیلی خوب می‌دانم که بحران آب، آینده‌ی جامعه جهانی را بسیار بد تهدید می‌کند که البته ما در رفسنجان صدای این بحران را خیلی زودتر از شهرهای دیگر ایران شنیده و لمس کرده‌ایم. وقتی می‌بینیم و می‌شنویم که به تدریج اراضی کشاورزی و بهترین باغات پسته‌ی آن مناطق به خاطر تشنگی، خشک می‌شوند و می‌میرند، واقعاً متأسف می‌شویم.

بر شما مسئولان استان به ویژه شهرستان رفسنجان پوشیده نیست که توجه به منابع غنی معدنی در صورت استفاده از تمام ظرفیتهایش، تنها می‌تواند درآمدهای بخشی از مردم جامعه را تأمین نماید و راه اصلی و اساسی برای ایجاد اشتغال پایدار، توجه علمی به کشاورزی و استفاده درست از منابع آبی آن است که خدا را شکر مسئولان استان و شهرستان نیز متوجه این خطر بزرگ شده‌اند و لااقل در جلسات کارشناسی مطرح می‌کنند و به دنبال چاره‌جویی می‌گردند.

امیدوارم از دل همایش‌های این‌گونه که با هدف رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال، ایجاد زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخشهای خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف شهرستان از جمله منابع انسانی ارزشمند، ذخایر معدنی، منابع و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و نیز حفاظت از منابع آب، حفظ محیط زیست و همچنین افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده در این بخش برگزار می‌شود، راهکارهای عملی با تکیه بر دانش علمی کارشناسان داخلی و خارجی پیدا شود تا بتوانیم به مردم عزیز آن خطه بیشتر کمک کنیم. مردمی که در طول تاریخ ثابت کرده‌اند از وفادارترین مردم به آرمانهای اسلام، تشیّع، انقلاب اسلامی، امام راحل و شهیدان گرانقدری هستند که امنیت، آسایش و آرامش امروز جامعه را مدیون فداکاریهای آنها هستیم. موفق و سرافراز باشید.

202

کد خبر: 679218

وب گردی

وب گردی