لیلاز: تحقق رشد 7درصدی تا پایان سال

استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره پیش بینی رشد اقتصادی 6.6 درصدی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای امسال گفت: به نظر می رسد رشد ارزش افزوده بخش صنعت و کشاورزی در این گزارش دست کم گرفته شده است و با لحاظ این امر، تا پایان سال به رشد بیش از هفت درصدی دست می یابیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، «سعید لیلاز» امروز (چهارشنبه) افزود: با توجه به رشد صنایع خودروسازی در پنج ماه نخست امسال و استقبال خوب مردم از بازار خودروهای داخلی، در صورتی که دولت بتواند سیاست های خود در این بخش را تداوم بخشد، تحرک این بخش تا پایان سال می تواند قابل توجه باشد.
این کارشناس مسائل اقتصادی درباره پیش بینی مرکز پژوهش ها برای رشد 1.4 درصدی بخش صنعت گفت: شواهد و قراین نشان می دهد این رشد کمتر از 2.5 درصد نخواهد بود.
وی ادامه داد: این گزارش همچنین رشد بخش کشاورزی را 3.5 درصد پیش بینی کرده است که به نظر می رسد بیشتر از این مقدار باشد. رشد منفی 10 درصدی پیش بینی شده برای بخش ساختمان نیز کمی بدبینانه است.
لیلاز اضافه کرد: اگر سهم بخش نفت در اقتصاد (به میزان 39 درصد) را مبنای تحلیل مرکز پژوهش های مجلس در نظر بگیریم، آنگاه با توجه به روند بخش های دیگر اقتصادی تا پایان مردادماه، می توان در بخش های صنعت، کشاورزی و ساختمان تا پایان سال عملکرد بهتری را متصور بود و رشد بیش از هفت درصدی را برای اقتصاد کشور پیش بینی کرد.
به گفته این استاد دانشگاه، با توجه به سهم 10 درصدی خودروسازی در ارزش افزوده بخش صنعت، اگر افزایش تولید خودروسازها 20 درصد باشد، می تواند دو درصد ارزش افزوده برای این بخش ایجاد کند که بیش از پیش بینی مرکز پژوهش ها خواهد بود؛ هرچند به نظر می رسد در 6 ماه دوم امسال، رشد ارزش افزوده بخش صنعت بیش از نیمه نخست امسال باشد.
وی گفت: شواهد و قراین حاکی است ارزش افزوده بخش کشاورزی می تواند چهار تا 4.5 درصد باشد؛ در حالی که مرکز پژوهش های مجلس رشد این بخش را 3.5 درصد لحاظ کرده است.
این کارشناس اقتصادی یادآوری کرد: امسال دو برابر پارسال خرید تضمینی گندم در کشور انجام شد و تولید گندم با 14 میلیون و 500 هزار تن رکورد زد؛ همچنین رشد تولید برنج شالیکاران بیش از هشت درصد به ثبت رسیده است.
وی تاکید کرد بدون تردید این رشد یکی از دستاوردهای برجام بوده است و افزود: رشد 39 درصدی ارزش افزوده بخش نفت نشان داد این بخش پارسال و امسال قلب تپنده اقتصاد ایران بوده و به تنهایی چهار درصد رشد اقتصادی را تامین کرده است.
به گفته لیلاز، درآمد نفتی امسال به طور متوسط روزانه 50 میلیون دلار بیش از پارسال بود که رقم بسیار بالایی است و پیش بینی می شود درآمد ارزی کشور از محل نفت و میعانات گازی تا 40 میلیارد دلار باشد.

** مردم رشد اقتصادی را احساس کرده اند
استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد به طور قطع رشد به دست آمده از سوی آحاد مردم جامعه لمس و احساس شده است و گفت: اگر تورم بیش از 40 درصدی سال های گذشته ادامه می یافت، اقتصاد کشور رو به اضمحلال می رفت.
وی یادآوری کرد: پیش بینی می شود تا پایان امسال، تقاضای داخلی خودرو سواری در کشور به بیش از یک میلیون و یکصد هزار دستگاه (600 هزار دستگاه بیش از تقاضای سال 1392) برسد و از آنجا که قشرهای متوسط و ضعیف جامعه خودرو داخلی می خرند، می توان گفت رشد اقتصادی تاثیر خود را بر درآمدهای افراد بر جای گذاشته است.
لیلاز گفت: امسال ورودی پول به جیب کشاورزان در همسنجی با سال 1392 بیش از چهار برابر شد و گندمکاران سال پر رونق و پر پولی را پشت سر می گذارند و همه اینها دال بر رونق و رشد اقتصادی قابل لمس در جامعه است.
وی اضافه کرد: رشد اقتصادی برای محسوس شدن، باید در نرخ بالاتر از هشت درصد به ثبات برسد و بر این اساس، پیش بینی می شود آثار محسوس تر این رشد در 6 ماه دوم امسال یا سال آینده دیده شود.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بتازگی در گزارشی به بررسی وضعیت بخش های مختلف اقتصاد ایران از سال 2014 میلادی تا سه ماهه نخست امسال پرداخته است.
این گزارش از احتمال رشد 6.6 درصدی اقتصاد در سال 1395 خبر داده است که 3.9 درصد از این رقم مربوط به رشد بخش نفت خواهد بود.
رییس جمهوری بیست و چهارم مردادماه در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد هدف دولت را ایجاد اشتغال و تحقق رشد پنج درصدی در سال 13۹۵ اعلام کرد و گفت: در سیاست های کلان نظام و چشم انداز بیست ساله تصریح شده است رشد اقتصادی باید هشت درصد باشد اما در مجموع 10 سال گذشته، این رشد برابر با 2.7 بود که البته با چنین نرخی رونق و اشتغال ایجاد نخواهد شد.
وی تاکید کرد باید در دهساله دوم چشم انداز بیست ساله به رشد هشت درصدی رسید و اقتصاد مقاومتی را در کشور، پیاده و عملیاتی کرد.
نوبخت با اشاره با اهدافی که قرار است در 5 سال آینده دنبال شود، بیان داشت: اهداف کمی شامل اهدافی مشخصی چون دست یابی به رشد اقتصادی هشت درصد است.
نهم شهریورماه نیز معاون اجرایی رییس جمهوری در سفر به شهرکرد گفت: اکنون رشد اقتصادی کشور 4.5 درصد است که براساس هدفگذاری دولت برای برنامه ششم توسعه، برای رونق در وضعیت اشتغال و اقتصادی و جبران عقب ماندگی ها باید به رشد هشت درصد برسیم.

602/401

کد خبر: 679575

وب گردی

وب گردی