قیمت آیفون ۷ فقط ۷۸۵ هزار تومان!

از عرضه آیفون 7 و مدل پلاس آن به بازارهای جهانی هنوز مدت زمان زیادی نمی گذرد، با این وجود، همانطور که احتمالا در خبرها خوانده اید، این دو دستگاه با قیمت های نجومی 6.5 و 8 میلیون تومان هم به بازار ایران راه یافته اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجیاتو، گفتنی است در بازارهای جهانی، مدل 32 گیگابایتی آیفون حدودا 649 دلار قیمت گذاری شده؛ اما براساس تحقیقات تازه ای که توسط شرکتی به نام IHS صورت گرفته، این موبایل بعد از اضافه کردن 5 دلار بابت هزینه تولید، تنها 224.80 دلار ارزش دارد.

این شرکت که برآورد خود را بعد از باز کردن دستگاه و تخمین قیمت حدودی آن با احتساب قطعات تعبیه شده در داخل بدنه مشخص می کند، سال قبل نیز خبر داد که قیمت مواد به کار رفته در تولید آیفون 6 اس از 211.50 دلار فراتر نمی رود و این یعنی مدل امسال تلفن هوشمند پرچمدار اپل به لحاظ قطعات به کار رفته در آن گرانتر است. گفتنی است که این شرکت هنوز برآوردی در مورد هزینه های آیفون 7 پلاس ارائه نکرده است.

در هر صورت با مقایسه این رقم ها می توان اینطور نتیجه گرفت که حاشیه سود افسانه ای اپل در فروش محصولاتش رو به کاهش گذاشته است.

در سه ماهه قبل، شرکت ساکن کوپرتینو گزارش داد که حاشیه سود خالص آن به رقم 38 درصد رسیده و تامین کنندگان آسیایی محصولات این شرکت نیز این اواخر مرتبا از چانه زنی های اپل برای پایین آوردن هزینه تولیداتشان گلایه داشتند.

البته باید اشاره کنیم که این افزایش قیمت تاحدودی به این دلیل است که امسال مدل پایه آیفون با حافظه داخلی 32 گیگابایت به فروش می رود که این میزان 16.40 دلار را به هزینه تولید هر آیفون می افزاید.

از دیگر قطعات گران به کار رفته در این دستگاه می توان به چیپ آن اشاره کرد که 26.90 دلار می ارزد و نمایشگر این موبایل که برابر با 43 دلار قیمت گذاری شده. دوربین های جدیدترین نسخه از آیفون هم 19.90 دلار برای شرکت سازنده آب خورده اند.

گفتنی است که تیم کوک مدیرعامل اپل پیشتر کالبد شکافی آیفون با هدف برآورد هزینه ساخت آن را مورد انتقاد قرار داده بود و در سال 2015 میلادی اعلام کرد که تا به حال برآورد دقیقی در این رابطه صورت نگرفته است.

این را هم اضافه نماییم که شرکت IHS در برآوردهای خود هزینه های دیگری شامل انبار، تحقیق و توسعه و بازاریابی را در نظر نمی گیرد.

20101

کد خبر: 679599

وب گردی

وب گردی