بررسی کیفیت هوا در تابستان دو سال اخیر/تابستان امسال 81 روز سالم داشت

از مقایسه کیفیت هوا طی امسال و سال گذشته می توان دریافت کیفیت هوا در تابستان 95 بهتر از تابستان 94 بوده است.

نیوشا یعقوبی: احتمالا تا به حال بارها و بارها تابلوهایی را دیده اید که در برخی مناطق تهران نصب شده اند و اعداد و ارقام خاضی را روی نمودار نشان می دهند. آیا تا به حال به این اعداد توجه کرده اید؟ این تابلوها میزان غلظت آلاینده ها را نشان می دهند و از 6 قسمت های پاک ،سالم، ناسالم برای گروه های حساس جامعه، ناسالم، خطرناک و بسیار خطرناک تشکیل شده که کیفیت هوای ایستگاه های مختلف را نشان می دهند. با تمام شدن فصل تابستان به بررسی و مقایسه کیفیت هوای تابستان امتسال و سال گذشته پرداختیم.

چندی پیش بود که روزنامه گاردین نوشت: بررسی های بانک جهانی نشان می دهد آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان است.بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان کنترل کیفیت هوا و بررسی محققان در سطح جهان، هوای آلوده عوارض اقتصادی سهمگینی برای کشورهای در حال توسعه به همراه دارد و سالانه بیش از 5 تریلیون دلار هزینه در سطح جهانی صرف تعطیلی روزهای کاری در اثر آلودگی هوا و هزینه های پیشگیری از مرگ و میر زودرس می شود.

کیفیت هوای تیر 95 بهتر از سال گذشته بود

نمودار زیر نشان دهنده مقایسه هوای پایتخت در تیر ماه 94 و 95 است:

بر اساس اطلاعات نمودار می توان دریافت در تابستان 2 ساله گذشته میزان روزهایی با هوای پاک و هوای ناسالم پایتخت صفر بوده است. از مقایسه با تعداد روزهای هوای سالم و ناسالم برای گروه های حساس جامعه تیر ماه دو سال گذشته می توان دریافت در سال 95 کیفیت هوا نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. تیر ماه 95 با 27 روز هوای سالم و 2 روز ناسالم برای گروه های حساس توانسته است از سال 94 با 16 روز هوای سالم و 15 روز هوای ناسالم پیشی بگیرد.

مرداد 94 با 30 روز هوای سالم رکورد زد

نمودار زیر نشان دهنده مقایسه هوای پایتخت در مرداد ماه 94 و 95 است:

بر اساس اطلاعات نمودار می توان دریافت مرداد ماه 94 و 95 هیچ روزی با کیفیت هوای پاک و هوای ناسالم را تجربه نکرده است اما مرداد ماه 94 ، با 30 روز هوای سالم و یک روز هوای ناسالم ، هوای سالم تری نسبت به مرداد ماه 95 داشته است.

کیفیت هوا در شهریور ماه دو سال گذشته چگونه بود؟

نمودار زیر نشان دهنده مقایسه هوای پایتخت در شهریور ماه 94 و 95 است:

بر اساس اطلاعات نمودار می توان دریافت شهریور 94 با اینکه تعداد روزهای هوای سالم آن 28 بوده است علاوه بر 2 روز ناسالم برای گروه های حساس جامعه یک روز با هوای ناسالم را به ثبت رسانده است اما با این حال نسبت به شهریور 95 با 26 روز هوای سالم و 5 روز ناسالم برای گروه های حساس جامعه کیفیت هوای بهتری داشته است.

تمامی اطلاعات نمودار های بالا را می توان این گونه خلاصه کرد:

در تابستان امسال تعداد روزهای با هوای سالم امسال 81 روز و میزان روزهایی با هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه 12 بوده است. همچنین تعداد روزهای به ثبت رسیده با هوای پاک و هوای ناسالم در امسال صفر بوده است.

تعداد روزهایی با هوای سالم تابستان سال گذشته 74 روز و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس جامعه 18 روز بوده است. همچنین تعداد روزهای به ثبت رسیده با هوای پاک صفر و با هوای ناسالم 1 روز بوده است.

از مقایسه کیفیت هوا طی امسال و سال گذشته می توان دریافت کیفیت هوا در تابستان 95 بهتر از تابستان 94 بوده است.

20106

کد خبر: 679614

وب گردی

وب گردی