انتقاد از"احساس تکلیف"در میان اصولگرایان/بعضی افراد با شنیدن حرف،دارای تکلیف شرعی می شوند

روزنامه رسالت نوشت: اخباری که این روزها از تحرکات سیاسی اصولگرایان به گوش می‌رسد، نشان‌دهنده آن است که بار دیگر تلاش‌های پراکنده‌ای در اطراف نامزدهای متعدد در حال شکل‌گیری است.

به گزارش ایسکانیوز، این روزنامه در مطلبی نوشته است: هر یک از این افراد با انگیزه‌ای مقدس و «احساس تکلیف» شرعی، اندک اندک خود را برای ورود به مسابقه انتخابات آماده می‌کنند و صدالبته هدف تمامی این شخصیت‌ها، کنار گذاشتن حریف اصلاح‌طلب می‌باشد. حال آنکه برآیند فعالیت‌های پراکنده‌شان تقویت حریف و واگذاری میدان به اصلاح‌طلبان خواهد بود، مگر آنکه به اجماع دست پیدا کنند.

به نظر می‌رسد مقوله «احساس تکلیف» به عنوان یک مسئله فقهی باید توسط علما و بزرگان دین، بیشتر شرح و بسط داده شود و ارتباط آن با عقلانیت و مرزبندی آن با هوای نفس مشخص گردد و همچنین مقدمات و ضروریاتی که منجر به وجوب «احساس تکلیف» می‌شود، آن هم در مهمترین مسئله جامعه، یعنی زمامداری امور مسلمین، ‌توضیح داده شود و اینکه آیا هر کسی حق دارد صرفا بر اساس تشخیص خود در این گونه مسائل سرنوشت‌ساز عمل کند یا موظف است همراه با جامعه حرکت نماید و از اجماع مومنین تبعیت نماید و اگر براساس تصمیم فردی خود عمل کرد و در جامعه اسلامی شکاف پدید آورد و موجب پیروزی رقیب شد، مسئولیت‌های شرعی ناشی از خروج از عقلانیت جمعی مومنین را بپذیرد.

مبنای حجیت «احساس تکلیف» شرعی و ورود به امور مربوط به زمامداری مسلمین چیست؟ در بسیاری موارد این گونه استنباط می‌شود که شخصیت‌ها تحت فشار اطرافیان پایین‌تر از رده خود، حجت را بر خویش تمام‌شده می‌انگارند و خدای ناکرده نسبت به توصیه‌های موکد و خیراندیشانه شخصیت‌های معنوی و اجتماعی و سیاسی والاتر از خود بی‌اعتنایی می‌کنند چنانکه درانتخابات دوره قبل ریاست جمهوری، اگر به رهنمودهای دلسوزانه و حکیمانه مرحوم آیت ‌الله مهدوی کنی عمل می‌شد، موفقیت اصولگرایان قطعی بود. با درس گرفتن از این سرمایه ارزشمند می‌توان در رقابت‌های انتخاباتی آینده انتظار موفقیت داشت.

کد خبر: 679683

وب گردی

وب گردی