کلاف سردر گم صندوق ذخیره فرهنگیان

بحث استیضاح فانی مسئله ای است که این روزها در مجلس مطرح است. به نظر می رسد استیضاح فانی، با توجه به سابقه قبلی او در قانع کردن مجلس، می توانست ختم به خیر شود و او همچنان به کارش ادامه دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از قانون، بعد از تکذیب اولیه مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان، شهاب الدین غندالی در گفت و گو با یکی از سایت های خبری، خبر از تغییر 5 تن از اعضاء هیات مدیره صندوق داده است؛ با این تفاوت که بر خلاف خبر منتشر شده، وی همچنان عضو هیات مدیره باقی مانده است. اعضاء هیات مدیره صندوق، توسط هیات امنای صندوق تغییر داده شده اند. مرتضی حاجی، علی اصغر فانی، حسین مظفر و محمد بطحایی، از اعضای اصلی و شناخته شده ی صندوق هستند.

دفاع تمام قد مرتضی حاجی از غندالی

یک کارشناس آموزشی درباره واکنش علی اصغرفانی و مرتضی حاجی نسبت به تخلفات صندوق رفاه فرهنگیان می گوید: مرتضی حاجی، بعد از انتشار اخبار متعدد درباره ی صندق ذخیره و تخلفات احتمالی آن، به دفاع تمام قد از شهاب الدین غندالی پرداخت و عملکرد وی را قابل قبول دانست. علی اصغر فانی به این سخن اکتفا کرد که امیدوارم طی جلسات مشترک، این سوء تفاهم ها بر طرف شود؛ در واقع از نظر وی تخلفی در صندوق روی نداده است و آن چه که برخی از نمایندگان مجلس بر زبان رانده اند، ناشی از سوء تفاهم بوده است.

سنگ اندازی در راه بهبود معیشت معلمان!

رضا نهضت در ادامه تاکید می کند: آن سوی دیگر، محمد بطحایی، نائب رئیس هیات امناء طی سخنانی در حضور مسئولان صندوق ذخیره و برخی از مئسولان وزارت خانه، گفت: " حرکت در مسیر بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نیاز به پشتکار دارد؛ زیرا همیشه سنگ اندازی می شود که نمونه آن هجمه به صندوق ذخیره فرهنگیان است. " در واقع از نظر وی، انتشار اخبار تخلفات احتمالی در باره ی صندوق ذخیره، سنگ اندازی در راه بهبود معیشت معلمان بوده است!

رفیق چند ساله فانی در هیات امناء

وی می افزاید:حسین مظفر، عضو دیگر هیات امناء، که سابقه وزارت را نیز دارد، هیچ موضعی از خود نشان نداده است. به روایت حسین مقصودی، نماینده سبزوار، وی اصلا در جلسات اخیر هیات امناء حضور هم پیدا نکرده است؛ گویا حضور وی در هیات امناء تبرکا و تیمنا! و به واسطه ی رفاقت چندین ساله اش با علی اصغر فانی است و بود و نبودش تاثیری به حال صندوق و معلمان ندارد.

رضا نهضت با بیان اینکه این روزها، اخبار تخلقات نجومی و به کار گرفتن رفیقان و اقوام وزیر و مدیر عامل، در صندوق ذخیره، بر سر زبانِ بسیاری از معلمان کشور زمزمه می شود، می گوید: آن ها منتظرند ببینند که آیا کسی هست که بر اموالی که به عنوان امانت در اختیار صندوق قرار داده اند، نظارتی کند؟ در این میان، البته عده ای ناامید از پیگیری، بر ترک صندوق ذخیره فرهنگیان فتوا می دهند.

صندوق ذخیره و استیضاح فانی

«بحث استیضاح فانی مسئله ای است که این روزها در مجلس مطرح است.»با بیان این مطلب می گوید: به نظر می رسد استیضاح فانی، با توجه به سابقه قبلی او در قانع کردن مجلس، می توانست ختم به خیر شود و او همچنان به کارش ادامه دهد. او نشان داده است اگر چه در پیگیری مطالبات آموزش و پرورش در هیات دولت توانایی ندارد، اما آن جا که به خود او مربوط می شود، بسیار هوشمندانه و حساب شده عمل می کند و می تواند دل استیضاح کنندگان را به دست بیاورد.؛ چنان که این کار را سال گذشته به خوبی انجام داد و با بادادن وعده تغییرات، به کارش ادامه داد. در این فقره نیز، او و معاون پارلمانیش توانستند برخی از استیضاح کنندگان را منصرف کنند؛ اما این بار قضیه اندکی با نوبت گذشته تفاوت دارد و آن اتفاقات و اخبار مربوط به صندوق ذخیره فرهنکیان است.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه معلمان که در گفت و گوهای مکرر شهاب الدین غندالی، وضعیت گل و بلبل بودن صندوق ذخیره را می شنیدند ناگاه با شایعاتی مبنی بر تخلف 8000 میلیاردی و نیز حضور اقوام و خویشان وزیر و مدیر عامل، روبه رو شدند،اظهار می کند: تغییر اعضای هیات مدیره و تغییر قریب الوقع مدیر عامل نشان می دهد که هیات امناء از جمله علی اصغر فانی و محمد بطحایی، وجود تخلفات را پذیرفته اند و اینک بر آنند که بتوانند با انجام تغییرات، خود را از مظان اتهام دور کنند؛ در واقع به نظر می رسد این گام آخر علی اصغر فانی برای ماندن است؛ او هیات مدیره و مدیر عامل را عوض می کند تا بتواند همچنان وزیر باقی بماند. برای او دولت روحانی و احمدی نژاد فرقی نمی کند؛ او می خواهد وزیر باشد. چنان که نزدیکان وی روایت کرده اند، در دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد آن گاه که فانی سرپرست وزارت خانه بود، خود را آماده نشستن بر صندلی وزات کرده بود، اما در آخرین لحظه، و بر خلاف وعده های قبلی، او را از وزارت محروم کردند و بخت و اقبال معلمان بود که در دوره دکترحسن روحانی، و بعد از عدم رای اعتماد مجلس به دکتر نجفی، علی اصغر فانی به وزارت برسد.

فانی مسئول اصلی اتفاقات صندوق ذخیره فرهنگیان

وی در ادامه تاکید می کند: به هر حال فانی نمی تواند خود را از تخلفات احتمالی صندوق مبرا نشان دهد. شهاب الدین غندالی درباره ی نقش وزیر در صندوق ذخیره پیشتر گفته بود: " به دلیل پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش، مدیریت صندوق نیز متأثر از حضور وی است و در هر دولت نیز وزیر مربوطه برنامه خاصی برای صندوق دارد و سعی می‌کند تیمی را در موسسه به کار بگیرد که برنامه‌های او را دنبال کرده و در ارتقای معیشت فرهنگیان تأثیرگذار باشد " در واقع مطابق روایت عندالی، مدیریت صندوق ذخیره متاثر از علی اصغر فانی بوده و هر چه در آن گذشته ناشی از برنامه های وی بوده است.

برخی نمایندگان از کیسه فراکسیون امید خرج می کنند

رضا نهضت با اشاره به اینکه فانی قبل از هر استیضاحی باید برکنار شود و یا حداقل او را مجبور به استعفا کنند. عملکرد او در مجموع و به رغم داشتن برخی محاسن، قابل دفاع نیست. در فقره ی استیضاح فانی، متاسفانه برخی از نمایندگان فراکسیون امید، از کیسه این فراکسیون، بی محابا برای دفاع از فانی خرج می کنند. محمود صادقی نماینده تهران و محمد قمی نماینده پاکدشت از این افرادند. به آنان باید توصیه کرد که بیش از این از فراکسیون امید و طرفداران دولت مایه نگذارند. برنامه ششم توسعه به وضوح میزان تاثیر گذاری فانی را در هیات دولت نشان می دهد. آیا دولت و مجلس صدای معلمان را می شنوند؟وعملکرد فانی در مجموع قابل دفاع نیست و بسیاری از معلمان، خواهان تغییر وی اند. آیا دولت و مجلس صدای معلمان را می شنوند؟

کد خبر: 679700

وب گردی

وب گردی