رییس جمهوری: مسائل پیچیده بین‌المللی از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده قابل حل و فصل است

رییس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه ویروس تروریسم در اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکا و همه‌جا سرایت کرده و همه جهان را مبتلا کرده است گفت: خوشحالم که بگویم ایران به عنوان سد بزرگی در منطقه علیه القاعده و داعش بوده و امروز به عنوان سدی بزرگ برابر تروریست‌ها ایستاده است.

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پنجشنبه شب در پایان سفر به نیویورک در گفت وگو با خبرنگاران با اظهار خرسندی از حضورش در جمع خبرنگاران، گفت: خاورمیانه بسیار مهم است و بی‌ثباتی نمی‌تواند بر منطقه محصور بماند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ویروس تروریسم در اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکا و همه‌جا سرایت کرده و همه جهان را مبتلا کرده است گفت: خوشحالم که بگویم ایران به عنوان سد بزرگی در منطقه علیه القاعده و داعش بوده و امروز به عنوان سدی بزرگ برابر تروریست‌ها ایستاده است.

روحانی اضافه کرد: مسائل پیچیده بین‌المللی از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده قابل حل و فصل است.برخی از کشورها حتی با پیچ و مهره غنی‌سازی هسته‌ای ما هم موافق نبودند اما توانستیم جهان را به این اذعان برسانیم که غنی‌سازی حق ایران است و امروز هم این مسیر را در نطنز، فردو و اراک ادامه می‌دهیم

روحانی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه آبستن خشونت و افراطی گری است، افزود: در سخنان خود در سازمان ملل متحد خواستار صدور قطعنامه ای تحت عنوان جهانی عاری از خشونت و افراطی گری شدم که امیدوارم این موضوع به تصویب برسد.
رییس جمهوری ایران اظهار کرد: خوشبختانه در موضوع بسیار پیچیده هسته ای ایران به توافق دست یافتیم و این بحث مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.
وی ادامه داد: امروز پس از سه سال در حالی به نیویورک سفر می کنم که هشت ماه از توافق ایران با 1+5 می گذرد برای ما بسیار مهم است به جهان بگویم ایران در موضوع سلاح هسته ای و سلاح های کشتار جمعی برنامه ای ندارد و دکترین دفاعی ما تولید سلاح های کشتار جمعی نبوده است.
روحانی تصریح کرد: هم اکنون برای جامعه جهانی این امر به اثبات رسیده است که این موضوع موفقیت بزرگی برای ملت و دولت ایران است.
وی در باره تحریم ها علیه ایران گفت: تحریم ها از ابتدا یک ابزار غلط و نادرستی بود و نهایتاً به ضرر همه بود که برداشته شد.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: دو موضوع مهم درباره تحریم ها وجود داشت که بحث انرژی ( نفت و گاز) بعد از اجرای برجام به طور کامل برداشته شده است اما هنوز مشکلاتی در زمینه روابط بانکی وجود دارد که طرف های توافق باید به تعهدات خود در این خصوص عمل کنند.
در ادامه، خبرنگار شبکه خبری سی بی اس آمریکا به عنوان نخستین رسانه، پرسید: دستگیری های متعددی در ایران این اواخر بود؛ از جمله یکی از اعضای تیم گفت وگو کنندگان برجام و تعدادی از سران آمریکا؛ می گویند که این یک کوششی است برای ضعیف ساختن رهبری جنابعالی و موضع سیاسی جنابعالی؛ آنهایی که فکر می کنند که یک تنش قدرتی در ایران وجود دارد، شما به آنها چگونه پاسخ می دهید؟
رییس جمهوری پاسخ داد: البته در ایران مثل همه جوامع دمکراتیک به طور طبیعی اختلاف نظر وجود دارد؛ دولت هم موافقان فراوانی دارد؛ هم منتقد دارد و هم مخالف دارد؛ این طبیعت یک جامعه آزاد است و ما از این نظر هیچ گله ای نداریم.
اما دستگیری ها در ایران اگر مورد یا مواردی بوده در نهایت توسط دستگاه قضایی و قوه قضاییه مورد محاکمه قرار می گیرند؛ اگر در مرحله دادسرا برای آنها جرمی در حد کیفر خواست به اثبات برسد و پرونده به دادگاه برود و اگر در آنجا توقف بررسی را در دادسرا اعلام کنند، به طور طبیعی طرف آزاد می شود؛ بسیاری از مواردی که هست در مرحله دادسرا خاتمه پیدا می کند و مواردی هم هست که ممکن است به دادگاه ارجاع بشود.
«من به عنوان رئیس جمهوری تلاشم بر این است که در ایران همچنین در بخش قوه قضاییه، در بخش های امنیتی قانون بخوبی اجرا شود و این مسؤولیت من است؛ مخصوصاً در زمینه اجرای قانون اساسی که مسؤولیت اجرای قانون اساسی طبق قانون اساسی صرفاً به عهده رئیس جمهوری است و رئیس جمهوری مسؤولیت دارد برای اجرای قانون اساسی؛ من طبق وظایف خودم موارد را دنبال کردم و می کنم البته معنای آن این نیست که من هر موردی که اقدام می کنم آن اقدامات اعلام بشود و در رسانه ها مورد بحث قرار بگیرد.
خبرنگار کیودوی ژاپن نیز پرسید: در طول سخنرانی خود در مجمع عمومی امروز فرمودید، درباره اجرای برجام از طرف مقابل، به طور خاص برنامه های بلوک کردن بعضی برنامه های بانکی از طرف ایالات متحده، می توانید کمی جزئیاتی را با ما در میان بگذارید و اینکه چه انتظاری دارید که آمریکا درباره اجرای برجام انجام دهد و اگر شرایط کنونی تغییر کند، دولت ایران چگونه با این موارد روبرو خواهد شد؟
روحانی در پاسخ گفت: گله ای که ما از ایالت متحده آمریکا داریم در نحوه اجرای برجام در طول هشت ماه گذشته، این است که در اجرای تعهدات خود، ما شاهد تأخیر و در برخی موارد هم شاهد اهمال و همچنین عدم شفافیت هستیم.
به عنوان مثال می توانم برای واضح تر شدن بگویم که طبق برجام، پس از اجرایی شدن آن باید فروش هواپیماهای مسافربری به ایران آزاد باشد و تحریم و ممنوعیت در این زمینه برداشته شود؛ این معنایش این بود که از همان روز اول همه مجوزهای لازم برای فروش هواپیما داده شود؛ شما می بینید در این روزهای اخیر دارد اعلام می شود درباره هواپیماهایی شبیه ایرباس یا بوئینگ؛ گله ما از تأخیر است؛ چون ما از زمانی که برجام امضا شد، تا زمانی که برجام اجرایی شد، یک فرصت کافی برای تدوین همه آیین نامه ها و مقررات پیش روی دو طرف بود که ما به همه تعهدات عمل کردیم اما طرف مقابل ما هم تاخیر دارد؛ مثل این موردی که من گفتم؛ البته طرف مقابل که من گفتم مقصود من عمدتاً ایالات متحده آمریکاست؛ بقیه کشورها تلاش می کنند برای اینکه برجام اجرایی و عملیاتی شود.
«آمریکایی ها در مسأله بانک ها آن گونه که بانک های بزرگ به ما می گویند به صورت شفاف صحبت نمی کنند؛ یکبار به صراحت می گویند شما آزاد هستید با ایران کار کنید و مانعی پیش روی شما نیست؛ گاهی با یک لحنی صحبت می کنند که طرف را دچار شک و تردید می کنند. مثلاً می گویند که بله، تحریم برداشته شده است اما تحریم هسته ای برداشته شده و حواستان باشد که تحریم های اولیه هنوز هست و باید آنها را دقیقاً مراعات کنید و یا بانکهای بزرگ را از شدت عمل خزانه داری آمریکا نسبت به آنها می ترسانند.»
«این موردی است که ما نسبت به آن اعتراض داریم؛ ساز و کاری هم که برای اعتراض پیش بینی شده، مراحلی دارد که ما آن مراحل را طی کردیم و داریم طی می کنیم.»
رییس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن پست درخصوص حمایت ایران از بشار اسد رییس جمهوری سوریه و اجازه دادن پروازهای داخلی برای کمک های انسان دوستانه به این کشور، گفت: مسائل بسیار مهمی در سوریه وجود دارد؛ میلیون ها نفر در این کشور آواره هستند و ماههاست که برای بسیاری از مردم، دارو و مواد غذایی نرسیده است.
وی با بیان اینکه 60 درصد خاک سوریه در دست تروریست هاست، اظهار کرد: تروریست ها در کشورهای منطقه فجایع زیادی را انجام داده اند؛ به طوری که چنین جنایت هایی کمتر در تاریخ سراغ داریم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: مسأله مهم در سوریه، کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور است که ایران نیز در طول ماه ها و سال های گذشته کمک های زیادی را به سوری ها کرده است.
وی با بیان اینکه کمک های بشردوستانه ربطی به پروازهای ممنوعه ندارد، افزود: ایجاد پرواز ممنوع به سود تروریست هاست؛ زیرا آنها به غیر از هواپیما، همه گونه سلاح، اسلحه، توپخانه و ... دارند. البته باید مسیرهای امنی را برای کمک های انسان دوستانه پیدا کرد.
رییس جمهوری با بیان اینکه باید بشدت با تروریستم مقابله کرد، گفت: رییس جمهوری سوریه پیش از این نیز در این کشور حکومت می کرد؛ اما کشتار مردم سوریه پس از حضور تروریست ها آغاز شد. در تمام آتش بس ها مسأله ادامه مبارزه با گروه های تروریست ها مورد تأکید همه بوده است.
وی ادامه داد: معتقدم مسأله نخست در سوریه، کمک رسانی به مردم است. مسأله دوم، مبارزه با تروریستم است و موضوع سوم، آماده کردن زمینه برای حکومت همه گروه ها و حضور آنها در حکومت آینده است و رأی مردم می تواند دموکراسی را در این کشور ایجاد کند.
خبرنگار صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نیویورک نیز پرسید: برای تحویل ریاست جنبش عدم تعهد به ونزوئلا و در ادامه به کوبا رفتید و الان در آمریکا با سران کشورهای جهان، ملاقات های دوجانبه و چند جانبه ای داشتید؛ مهمترین نکته ای که پیگیری کردید در این سفر، چه نکته ای بود؟
روحانی در پاسخ گفت: البته مسائلی که در کشورهای عدم تعهد در ونزوئلا مطرح بود با سرانی که در آنجا ملاقات داشتیم و ملاقانی که در کوبا با رئیس جمهوری کوبا داشتیم و اینجا، شاید برخی از مواردش متفاوت باشد اما در عین حال در همه این ملاقات ها شاید یک بخش از آن استفاده از فرصت پسابرجام بود؛ اینکه ما چگونه روابط اقتصادی رو ما توسعه بدهیم؛ روابط بانکی بین ایران و کشورهای دیگر را توسعه بدهیم و ما بتوانیم از فرصت گذشته ای که در دوران تحریم ظالمانه قرار داشتیم و روابط کشورها با ما مشکلاتی داشت، امروز آنها را جبران کنیم.
در واقع برجام به نفع همه کشورها بود؛ چون همه کشورها در معاملات اقتصادی خود با ما مشکلاتی داشتند و با اجرای برجام آن مشکلات یا برداشته یا کم شده؛ بنابر این، برای بهره برداری از این فرصت، روابط اقتصادی، روابط سیاسی و موضوع دومی که در همه این ملاقات ها مطرح بود تقریباً مسائل منطقه، ناامنی های منطقه، مشکلاتی که در عراق، سوریه و یمن نیز سایر کشورها هست و نحوه همکاری ما در این مساله بسیار مهم، این دو نکته اساسی بود که در همه ملاقات ها تقریباً مطرح بود. البته در عدم تعهد موضوعاتی درخصوص فعال تر شدن جنبش عدم تعهد، نحوه رابطه ما با کشورهای آمریکای لاتین و اینجا هم با کشورهای مختلف، روابط دو جانبه و مسائل اقتصادی بین دو کشور مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
رییس جمهوری در ادامه، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایتارتاس مبنی بر اینکه آیا امکانی هست که ایران واردات گندم از فدراسیون روسیه داشته باشد، گفت: مقررات خاصی برای روسیه نداریم؛ امسال در ایران گندم بیش از نیاز داخلی تولید شده و هم به خودکفایی رسیدیم و همه مقداری اضافه تولید داریم که باید صادر کنیم؛ انبارهای ما برای ماه های متوالی مملو از گندم است.
روحانی با تأکید بر اینکه به طور کلی برای ماه های آینده واردات گندم به کشور را نداریم، افزود: بحث روسیه نیست؛ اما گر بتوانیم صادرات مجدد پیدا کنیم، اشکالی ندارد می توانیم از روسیه گندم وارد کنیم و آن را دوباره صادر کنیم.
رییس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار نیویورک تایمز نیز مبنی بر اینکه خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ باعث بروز موج کوچکی از حضور متخصصان آمریکایی و اروپایی بعد از چندین دهه در ایران می شود و آیا تجارت ایران با آمریکا افزایش خواهد یافت، گفت: ایران همیشه با ملت و مردم آمریکا رابطه خوب و دوستانه ای داشته است و همه آمریکایی ها از مهمان نوازی ایرانیان تعریف می کنند.
روحانی با بیان اینکه ایران با دولت آمریکا مشکلاتی دارد، تصریح کرد: مذاکرات متعددی را قبل و بعد از برجام با مسؤولان ایرباس و بوئینگ داشته ایم که امیدوارم موانع برای گسترش همکاری ها برطرف شود.
رییس جمهوری با بیان اینکه به طور رسمی اعلام کرده است که بعد از برجام، راه برای ورود شرکت های آمریکایی، سرمایه گذاران و ... به ایران باز است، گفت: آمریکا تنها کشوری است که از فضای بعد از برجام استفاده نکرده است.
وی خاطر نشان کرد: قوانین دست و پاگیر و نادرستی که از گذشته برای ایران وضع شده، همیشه به ضرر آمریکا بوده و خواهد بود؛ وگرنه بازرگانان، تجار، متخصصان، صاحبان فناوری و بخش های کارآفرین می توانند به ایران سفر کنند.
دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین نیز در خصوص افزایش تنش ها در خاورمیانه و راهکار ایران برای در امان ماندن از این آتش، گفت: نا امنی و بی ثباتی در منطقه خاورمیانه بسیار فراتر از انتظار بوده و همسایگان شرقی و غربی ایران شاهد مشکلات فراوانی هستند.
وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید در موضوع تروریستم با همدیگر همکاری کنند، افزود: کشورهایی مانند عربستان یک اشتباه محاسباتی دارند؛ دو سال بمباران یمن برای آنها هیچ دستاوردی نداشته اما برای مردم یمن خسارت های زیادی به همراه داشته است.
رییس جمهوری اظهار کرد: بمباران امروز عربستان در یمن نیز صدها کودک و زن را کشت و در این مدت، زیرساخت های این کشور را نابود کرده است.
وی با بیان اینکه اختلاف، نزاع و ناامنی در منطقه، لبریز شده است، تصریح کرد : برخی از کشورها نباید به این اختلافات دامن بزنند و سازمان ملل متحد و شورای امنیت با تحت فشار قرار دادن این کشورها به نقش خود به طور کامل عمل کنند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران هم برای امنیت خود نگران است، افزود : جنگ ما علیه تروریست ها به دلیل درخواست دولت ها و ملت های منطقه و امنیت ملی خود ایران است . اگر با تروریستم مبارزه نکنیم بحث منطقه خاورمیانه نخواهد بود بلکه سایر قاره ها نیز در معرض تروریستم قرار خواهند گرفت.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دفتر نیویورک نیز از رییس جمهوری پرسید: شما در سخنرانی امروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آمریکا و عربستان سعودی خواستید که رفتار گذشته و خسارت هایی که وارد آوردند را جبران کنند؛ شما چه وجوه مشترکی بین موضع گیری های بین آمریکا و عربستان می بینید؟
روحانی در پاسخ گفت: البته در سخنرانی من دو موضوع متفاوت مطرح شد؛ وجه مشترکش تخلف از قوانین و مقررات بین المللی و تعهدات و اصول اخلاقی است؛ این وجه مشترکش است. اما در عین حال در مسأله آمریکا، آنچه ما از آمریکا در این سخنرانی خواستیم و تأکید کردیم، اینکه آمریکا به تعهدات بین المللی خودش باید عمل کند.
«موضوع برجام یک موضوع دوجانبه نیست که بین ایران و آمریکا باشد، یک موضوع چند جانبه است؛ چون در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده، یک تعهد بین المللی محسوب می شود و آمریکا باید دقیقاً به تعهدات خودش برابر آنچه در برجام آمده بدقت عمل کند.»
وی ادامه داد: البته یک موضوع دیگری هم در سخنرانی بود و آن، دست اندازی آمریکا به اموال ایران بود که برای آمریکایی ها بسیار خطرناک است؛ کاری که انجام دادند و آن اینکه اموالی که از آن بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده به بهانه های واهی آن را تصرف کردند و یک مسأله بسیار عجیبی در حقوق آمریکا اتفاق افتاده و آن اینکه کنگره آمده به طور مستقیم در یک کیس دادگاهی، وارد عمل شده و قانون گذرانده.
«به نظر من در کمتر کشوری ما سراغ داریم که تفکیک قوا را پذیرفته باشند و قوه مقننه آن کشور بیاید در رأی دادگاه مداخله کند؛ بسیار کار عجیب و غریبی بود که در آمریکا انجام گرفت و البته ما این دست اندازی را به عنوان یک دزدی بین المللی محکوم می کنیم؛ ما در دادگاه لاهه شکایت بردیم و حتماً این شکایت را دنبال می کنیم و به اعتقاد من آمریکا را محکوم خواهیم کرد در این دادگاه و این پول را با سودش از آمریکا پس خواهیم گرفت. اما در عین حال کار بسیار نادرستی آمریکا انجام داده، به دلیل اینکه در مسائل بانکی و سپرده ها و اسناد و موارد بانکی از اوراق بهاداری که در دنیا وجود دارد و در بانک های مختلف مورد معامله قرار می گیرد؛ اگر قرار باشد یک کشوری بخواهد با دادگاه های داخلی و مقررات داخلی خود با این مسأله برخورد کند، آن وقت یک ناامنی بزرگی در مسائل بانکی و مالی به وجود می آید. این دو مساله ای بود که درخصوص آمریکا بود.»
روحانی ادامه داد: اما درخصوص عربستان، مساله مربوط می شد به مسائل منطقه و عمدتاً دخالت های که عربستان در امور داخلی برخی کشورها می کند ازجمله بمباران یمن و جنایاتی که در یمن دارد انجام می گیرد و نیز حمایت هایی که عربستان از تروریست ها در منطقه دارد انجام می دهد. مشکل عمده ایران با عربستان، مسائل منطقه ای است؛ ما مسأله خاصی با عربستان نداریم.
دکتر روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه آیا ایران برای اجرای برجام محدودیت زمانی پیش بینی کرده است؟ افزود: در تعهد چندجانبه، همه باید مفاد آن را مراعات کنند. مذاکرات هسته ای ایران سال 2003 میلادی آغاز شد و اراده جدی در دنیا این بود که موضوع هسته ای ایران از طریق مسالمت آمیز و مذاکره برطرف شود.
وی ادامه داد: برای توافقی که با زحمت زیادی به ثمر رسیده است، باید حفظ و نگهداری لازم را انجام داد اما آمریکایی ها سابقه دارند که در تعهدات خود تخلفات کرده اند. در هشت ماه گذشته نیز آنها در برخی موارد به تعهدات خود عمل نکرده اند.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ساز و کاری در خود برجام پیش بینی شده که اگر کشوری شکایت داشت، در کمیسیون مشترک که با حضور وزرای هفت کشور برگزار می شود، موضوع شکایت رسیدگی شود. امروز نیز اجلاس کمیسیون مشترک در نیویورک برگزار شد و همه کشورها تأکید کردند که آمریکا باید به تمام تعهدات خود عمل کند.
خبرنگار پرس تی وی نیز از رییس جمهوری پرسید: جناب دکتر روحانی همانطوری که فرمودید، هشت ماه از برجام گذشته و شما گفتید که همه طرفین باید به قول خودشان عمل کنند و شما به طور دقیق صحبت کردید درباره آن گام هایی که باید برداشته می شده و نشده است؛ آیا شما درباره بعضی زوایای برجام که اجرایی نشده، نگران هستید و پیام شما به ملتی که می گوید شاید آنچه که باید با سرعت بیشتری انجام می شد، نشده و نخواهد شد و آیا فکر می کنید که قسمت هایی از جامعه ایران هستند که معتقد باشند الان که می دانیم، پس ما طبق این نتایج نباید چندان وقت زیادی را صرف برجام و گفت وگو و این مسائل می کردیم؟
روحانی پاسخ داد: برجام مساله بسیار مهمی است؛ اگر کشوری در اجرای آن تعلل کند، برجام از اهمیتش کاسته نمی شود؛ از حیثیت آن کشوری که اهمال می کند کاسته می شود.
وی با بیان اینکه جایگاه برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم در منطقه و جهان در طول تاریخ حفظ خواهد شد، افزود: به هرحال در یک موضوع بسیار مهم که افکار عمومی دنیا را نگران کرده بودند، نسبت به ایران، می گفتند ایران دارد بمب می سازد، بمب هسته ای می سازد، کدام نقطه دارد می سازد؟ چگونه است؟ با چه مشخصاتی است؟ کشورهای منطقه ما را نگران کرده بودند؛ کشورهای جهان را نگران کرده بودند؛ اما مهم این است که در برجام توانستیم این نگرانی را برطرف کنیم.
«در مسأله برجام ما را متهم کرده بودند که به دنیا دروغ می گوییم اما ثابت شد که ایران راست می گوید و آنهایی که به ما تهمت زده بودند، دروغ گفتند؛ پس یک موفقیت و پیروزی بزرگ سیاسی و اخلاقی برای ما بود. ما برای اینکه فعالیت هسته ای بکنیم نمی توانستیم در بخش هسته ای تجارت کنیم؛ مثلاً چیزی را بفروشیم یا چیزی را بخریم؛ اما امروز ما مواد هسته ای را می فروشیم و مواد هسته ای را وارد می کنیم.»
«در فناوری های مختلف هسته ای داریم با دنیا همکاری می کنیم؛ نفت و گازمان را داریم در همان حدی که مورد نظر ماست می فروشیم؛ به هر کسی خواستیم می فروشیم، با قیمت و چارچوب متعارف.»
رییس جمهوری ادامه داد: داریم تلاش می کنیم هواپیمای مسافربری را بخریم؛ با کشورهای مختلف داریم قرارداد می بندیم؛ من همین اخیراً از وزیر صنایع درباره شمار آن دسته از قراردادهایی که بین ایران و کشورهای خارجی بسته شده، اجرایی شده و یا در حال اجرایی شدن است و همه مراحل نهایی خود را طی کرده، پرسیدم که او بیش از 80 مورد را گفت که اینها نهایی شده و بعد، گزارش کتبی آن را هم برای من فرستاد.
«برجام یک مسأله ای است که به نفع منطقه ما، ثبات منطقه ما و به نفع امنیت منطقه ماست؛ همه کشورها خوشحال هستند که با ما صحبت می کنند چون دوست ما بودند و می خواستند با ما معامله و تجارت بکنند.»
«در همین هشت ماه، بالغ بر 40 درصد روابط اقتصادی ما با اروپا افزایش پیدا کرده؛ بنابراین برجام اهمیت خاص خودش را دارد؛ البته از اون طرف اگر کسی در موردی اهمال و تخلف کند، ما باید با صدای رسا بگوییم، برخورد کنیم و او را وادار کنیم.»
روحانی ادامه داد: ما در فارسی یک مثلی داریم و می گوییم حق گرفتنی است؛ ما حقمان را باید از طرف بگیریم اگر به سادگی داد، به سادگی می گیریم؛ به سادگی نداد، به زور از او می گیریم؛ به هر حال ما باید حقوقمان را اکتساب کنیم، بگیریم، اجرا کنیم اما نسبت به آمریکا هم معترض هستیم؛ نسبت به مواردی که تأخیر داشته، اهمال داشته و همانطوری که گفتم ما درخواست کمیسیون مشترک کردیم و امروز هم در کمیسیون مشترک همه مباحث به تفصیل بحث شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
خبرنگار بی بی سی بین الملل نیز با طرح پرسشی از رییس جمهوری کشورمان گفت: نخست وزیر انگلیس در ارتباط با خانم «نازنین زاغری راتکلیف» شهروند دو تابعیتی با شما صحبت کردند؛ به ایشان چه جوابی می دهید؛ بعضی ها معتقدند که ایران به عنوان یک کارت با پتانسیل برنده از این زندانی های دوتابعیتی استفاده می کند؛ چه آنها غربی- انگلیسی باشند، چه آمریکایی؟
رییس جمهوری در پاسخ گفت: زندانی که کارت نیست؛ ما امیدواریم که هیچکس از مقررات کشورها تخلف نکند؛ هیچوقت هم دستگیر نشود؛ هیچوقت هم زندانی نشود؛ خب آمریکایی ها هم عده ای ایرانی را در زندان داشتند ما که می توانیم این تعبیر را نسبت به آنها هم بکار ببریم؛ بگوییم ایرانی هایی که دستگیر می کنند به عنوان یک کارت می خواهند استفاده بکنند؛ بله خانم «می» درخصوص این مساله هم در پایان گفت وگوها اشاره ای کرد و از من کمک خواست که رئیس جمهوری کمک کند برای اینکه برخی افرادی که در زندان هستند، تسهیلاتی در اختیار آنها قرار بگیرد یا آزاد شوند؛ من برای او توضیح دادم که این دوتابعیتی که شما مطرح می کنید، در قانون ایران پذیرفته شده نیست؛ یعنی ما در قانون ایران دوتابعیتی را هیچوقت نپذیرفتیم؛ ما یک تابعیت را بیشتر نداریم و بنابر این ایرانی که هنوز تابعیت ایرانی دارد، او به عنوان ایرانی محسوب می شود و تبعه کشور دیگر محسوب نمی شود و طبق مقررات داخلی ما، به عنوان یک ایرانی با او رفتار می شود. بنابراین، این یک نکته که همه باید بدان توجه داشته باشند و نکته دوم اینکه ما همه باید در کشورهای خودمان تلاش بکنیم برای اینکه قانون بدقت اجرا شود؛ ما به برخی کشورهای غربی در اجرای قانون اعتراضاتی داریم؛ آنها هم ممکن است مواردی داشته باشند که مطرح بکنند؛ به نظر من در این گونه موارد، تلاش دولت در جایی که طبق چارچوب قانون اساسی بتواند، کمک به آنهایی است که گرفتار شده اند؛ برای اینکه بتوانند سریعتر دوران محکومیت خودشان را سپری کنند.
رییس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار آسوشیتدپرس نیز در مورد قدرت نمایی نیروهای دریایی و هوایی کشورمان و احتمال کاهش توافق بین ایران و آمریکا، گفت: ایران همیشه در خلیج فارس با نیروهای آمریکایی مشکلاتی داشته است و در جنگ تحمیلی عراق، این موضوع افزایش یافت و بعد از جنگ نیز این موارد ادامه داشت.
وی اضافه کرد: همه باید تلاش کنند به این گونه مشکلات دامن نزنند. البته هر کشوری فضای اختصاصی خود را دارد و هواپیماهای غیر نظامی برای تردد در این فضاها باید مجوز بگیرند.
روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی ها در جنگ کویت تخلفاتی را در آسمان ایران انجام دادند، افزود: در آن زمان اخطارهای لازم را با آنها دادیم و دفاع از فضای کشور را حق خود می دانیم.
وی خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که نیروهای مسلح ایران قصد ماجراجویی ندارند اما از آب، خاک و منافع خود با قدرت دفاع خواهند کرد.
رییس جمهوری با بیان اینکه هم اکنون جنگی در خلیج فارس وجود ندارد، از تجمع نیروهای دریایی آمریکا در این منطقه اظهار تعجب کرد و گفت: نیروهای آمریکایی باید به قوانین و مقررات بین المللی احترام بگذارند و از بروز تنش در این محدوده پرهیز کنند؛ چرا که این امر به نفع هیچ کس نیست.
نگاه تهران به انتخابات آینده آمریکا، سؤال خبرنگار سی. ان.ان به عنوان آخرین پرسشگر بود که روحانی گفت: ما تمام انتخابات کشورها را دنبال می کنیم؛ برای ما مهم نیست چه کسی انتخاب و یا چه حزبی در آمریکا پیروز می شود؛ برای ایران منافع ملی خودش مهم است.
وی ادامه داد: اگر دولت آینده آمریکا به منافع ملی ایران احترام بگذارد و در صدد کاهش تنش ها باشد، از ایران نیز پاسخ مناسبی دریافت خواهد کرد اما اگر به دنبال افزایش تنش ها باشد، شرایط جدیدی برای هر دو کشور به وجود خواهد آمد.
رییس جمهوری به حضور افراد و دولت های مختلف در طول 38 سال گذشته در آمریکا اشاره کرد و افزود: در مجموع، مردم ایران از رفتار دولت های آمریکا راضی نیستند و دلایل روشنی نسبت به بی اعتمادی خود در این خصوص دارند.

201

کد خبر: 679784

وب گردی

وب گردی