سطح علمی دانش‌آموختگان پزشکی فاصله زیادی با دیگر کشورها ندارد

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت گفت: برخلاف کشور ما در اکثر کشورها اجازه طبابت مستقل بعد از اتمام دوره تخصص داده می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، طاهره چنگیز، با اشاره به سطح علمی دانش آموختگان پزشکی در کشور اظهار کرد: برنامه‌های درسی دوره پزشکی عمومی ایران به صورت متمرکز طراحی شده و معمولا متناسب با ضروریات یادگیری پزشکی عمومی بر اساس آنچه که بعدها در عرصه جامعه و خدمت به مردم به آن‌ها نیاز خواهند داشت، تنظیم می‌شود.

وی افزود: به طور متوسط دانش آموختگان پزشکی در کشور ما از نظر سطح علمی فاصله زیادی با دانش‌آموختگان دیگر کشورها ندارند.

وی با بیان اینکه در کمتر کشوری در سطح جهان، دانش آموختگان پزشکی پس از هفت سال تحصیل بلافاصله وارد عرصه کار می‌شوند، تاکید کرد: در ایران دانش‌آموختگان پزشکی بعد از اتمام هفت سال دوره آموزش پزشکی عمومی اجازه طبابت مستقل دارند و این در حالی است که چنین وضعیتی در کشورهای دیگر کمتر به چشم می‌خورد.

چنگیز ادامه داد: در بیشتر کشورها دانشجوی پزشکی پس از اتمام دوران تحصیل خود باید وارد عرصه کار تحت نظر شود و بعد از اتمام دوره تخصص اجازه طبابت مستقل را خواهد داشت؛ یعنی طول دوره ورود به عرصه کار به عنوان طب در خیلی از کشورهای دنیا به مراتب بیشتر از هفت سال است.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آزمون‌هایی که از دانش‌آموختگان پزشکی برای ورود به عرصه کار گرفته می‌شود، گفت: غیر از آزمون‌هایی که دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف از دانشجویان می‌گیرند، ما سه آزمون ملی برگزار می‌کنیم که به نوعی می‌توان گفت سراسری برگزار می‌شوند.

وی با اشاره به عناوین این سه آزمون ملی اظهار کرد: آزمون جامع علوم پایه که بعد از اتمام دوران علوم پایه برگزار می‌شود، آزمون نظری پیش کارورزی است که قبل از ورود دانشجویان به بخش انترنی است و آزمون صلاحیت بالینی است که برگزاری آن دی ماه 94 شروع شده است و تاکنون سه دوره با حضور بیش از 5000 دانش‌آموخته برگزار شده است.

وی افزود: در آزمون صلاحیت بالینی مهارت‌های مختلفی همچون معاینه، تجویز داروها و تفسیر تست‌های آزمایشگاهی و اقدامات عملی چون گذاشتن لوله هوایی و... بررسی می‌شود و گواهی قبولی و یا ردی به پرونده دانش‌آموخته اضافه می‌شود.

چنگیز خاطرنشان کرد: دانشجویانی که از بهمن 94 به بعد فارغ التحصیل شده‌اند، برای ورود به دوره دستیاری باید این گواهی را داشته باشند.

101

کد خبر: 679790

وب گردی

وب گردی