لزوم نزدیکی نرخ سود رسمی و غیررسمی بانک ها

بهترین راهکار دولت برای جذب سرمایه های مردمی به بازار سرمایه راهکاری است که بر مبنای آن نرخ سود بانکی به صورت دستوری کاهش نیابد تا بانک ها نتوانند به شیوه های مختلف این تصمیم را دور بزنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، علی‌اصغر مهری‌زاده - مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در خصوص راهکارهای جذب نقدینگی و افزایش حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه گفت: برای آنکه اقتصاد کشور رونق بگیرد تا به دنبال آن بازار سرمایه نیز شاهد جذب نقدینگی های جدید باشد، باید دولت راهکاری اتخاذ کند که نرخ سود به شکل واقعی کاهش یابد و آن را به صورت دستوری پایین نیاورد.

این کاشناس بازار سرمایه معتقد است در صورتی که کاهش نرخ سود دستوری نباشد افراد بیشتری برای ورود به بازار سرمایه و خروج سرمایه ها از سیستم بانکی ترغیب می شوند.

وی با اشاره به افزایش نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه با کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: در صورتی که نرخ سود سپرده‌ها ۱۲درصد شود، p برای بازار پول به حدود ۸ مرتبه می رسد.

به گفته وی با کاهش نرخ سود به 12درصد ، (P/E) بازار سرمایه که در حال حاضر در حدود 5مرتبه است نیز به طور قطع افزایش می یابد.

مدیر عامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان درباره سایر راهکارهایی که رونق را به بازار سرمایه بازمی گرداند، تصریح کرد: دولت باید با اقدام های حمایتی، هزینه های مالی شرکت ها را کاهش دهد زیرا کم‌شدن هزینه بنگاه‌های اقتصادی به صورت مستقیم بر میزان درآمد شرکت‌های بورسی و همچنین قیمت سهام آنها در بازار سرمایه و میزان سوددهی آنها تاثیر می‌گذارد.

مهری زاده با تاکید بر اینکه دولت باید ریسک های صنایع را کاهش دهد، افزود: تازمانی که شرکت های بورسی و صنایع با ریسک مواجه باشند، تمایل خرید سهام در بین مردم ایجاد نمی شود ، به همین دلیل دولت باید با راهکارهایی ریسک صنایع و به طور کلی ریسک بنگاه های تولیدی را کاهش دهد.

وی معتقد است در صورتی که این اقدامات از سوی دولت انجام شود، اقتصاد با رونق مواجه می شود و به دنبال آن بازار سرمایه نیز شاهد ورود سرمایه های جدید و سیر صعودی قیمت ها خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص رکود حاکم بر اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور تا حدودی در رکود قرار دارد اما نه به معنای علمی آن، بلکه به این معنی که گردش کارها به روال عادی بازنگشته و چرخه اقتصادی به راحتی به گردش در نمی‌آید.

وی به تلاش های دولت برای کاهش نرخ تورم اشاره کرد و افزود: اکنون که نرخ تورم در کشور تک‌رقمی شده، نرخ سود بانکی نیز باید متناظر با نرخ تورم در کشور تعیین شود، بنابراین نیاز است تا هرچه زودتر نرخ‌های سود با توجه به کاهش نرخ تورم، کاهش بیشتری یابد.

مهری زاده انتشار اوراق بدهی با نرخ های سود بالا را مورد توجه قرارداد و گفت: در حال حاضر اوراق منتشرشده و اوراق خزانه دولتی سودی بین 18 تا 21 درصد را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند. از سویی دیگر نرخ سود رسمی بانک‌ها ۱۵درصد است اما به صورت غیررسمی تا ۱۹ درصد هم سود پرداخت می‌کنند. بنابراین نیاز است نرخ سود رسمی و غیررسمی به یکدیگر نزدیک‌تر شود تا کم‌کم سرمایه‌گذاران پول خود را به جای ورود به بازار پول، از طریق بازار سرمایه به بخش مولد اقتصاد وارد کنند.

602/401

کد خبر: 679834

وب گردی

وب گردی