دانشگاه‌های آینده باید نگاه بین‌المللی داشته باشند

مدیر امور حقوقی و رسیدگی به شکایات سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه‌ها در عصر جدید باید در مسیر رشد و توسعه نگاه خود را به جنبه‌های دیگر آموزش عالی از جمله نگاه بین‌المللی و برون‌نگری، حل مشکلات بازار، صنعت، جامعه و درآمدزایی معطوف کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حسن نجفی‌اصل، در مراسم افتتاح اولین خوابگاه دانشگاه نیشابور گفت: امروزه آموزش عالی علاوه‌ بر جنبه‌های آموزشی یک تجارت محسوب می‌شود؛ بنابراین تمام کشورها تلاش دارند تا بیشترین سهم را از این تجارت جدید برای کشور خود داشته باشند.

او ادامه داد: هر ساله صدها هزار دانشجو در دنیا از کشورهایی به کشورهای دیگر جهت تحصیل مهاجرت می‌کنند که متاسفانه کشور ما زیر یک درصد از سهم این مهاجرت دانشجویی را دارد که آن هم بورس‌هایی است که به بعضی از دانشجویان کشورهای مختلف داده می‌شود.

نماینده سازمان امور دانشجویان در این مراسم افزود: با توجه به تازه تاسیس بودن دانشگاه نیشابور، استدعا دارم که این دانشگاه نگاه خود را به ویژگی‌های دانشگاه آینده معطوف کند؛ اولین ویژگی دانشگاه آینده جنبه‌ برون‌نگری و بین‌المللی دانشگاه است. دانشگاه باید تلاش کند زمینه‌های پذیرش دانشجوی خارجی و کسب درآمد از این محل را فراهم کند و این در مورد شهر نیشابور با تاریخ کهن و افتخارت فراوان دور از دسترس نیست.

او افزود: دانشگاه آینده باید نگاه به بازار داشته باشد، در نتیجه باید حوزه‌ها و رشته‌هایی را توسعه دهد که در بازار نیز مشکلات جامعه و صنعت را از پیش رو بردارد و هم برای خود دانشگاه درآمدی داشته باشد بنابراین امروز نباید دانشگاه‌های ما انتظار داشته باشند که صد در صد هزینه‌هایشان از محل بودجه‌های دولتی تامین شود بلکه باید تلاششان این باشد که حداقل بخشی از بودجه‌ خود را از محل ارائه خدمات به بازار و صنعت در بیاورند.

نجفی‌اصل ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های دانشگاه آینده این است که باید غیر از این که فناوری را توسعه می‌دهد، خودش نیز از فناوری به نحو درست استفاده کند.

او در پایان اضافه کرد: با توجه به زمینه‌ مناسبی که در دانشگاه نیشابور وجود دارد، تلاش می‌کنیم تا خدمات بودجه‌ای بیشتری به این دانشگاه ارائه کنیم.

20103

کد خبر: 679846

وب گردی

وب گردی