کتاب «اصول و مبانی کنترل پروژه» توسط اعضای هیات علمی واحد نراق دانشگاه آزاد اسلامی تالیف شد

کتاب «اصول و مبانی کنترل پروژه»  مبانی پروژه، نظارت وکنترل و مدیریت ریسک پروژه از سوی دکتر مجید رستمی و دکتر محسن عامری شهرابی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق و با همکاری علی کنعانی کاشانی به چاپ رسید .

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آنا، در مقدمه این کتاب آمده است: مکاتب مختلف مدیریت، از مدیریت علمی تیلور و دیدگاه ماکس وبر گرفته تا دیدگاههای اقتضایی مدیریت، موضوع اختیار را به اشکال مختلف در مباحث خود مطرح کرده‌اند، زیرا که اختیار، الفبای اولیه اقدامات سازمانی و مدیریت و پایه مشروعیت بخشی به فعالیت‌های اداری است. در حقیقت زمانی که یک برنامه تهیه شد و برای اجرای آن سازماندهی به عمل آمد و رهبری و هدایت آن مشخص شد، انتظار این است که هدف‌های برنامه تحقق پیدا کند و در اجرای برنامه، اطمینان وجود داشته باشد که روند حرکت دقیقا به سوی اهداف تعیین شده است.

نویسندگان کتاب «اصول و مبانی کنترل پروژه» با توجه به اصل نظارت به عنوان یکی از اصول مهم مدیریت نوشته‌اند: «نظارت و کنترل یکی از اجزای اصلی مدیریت محسوب می‌شود به‌طوری‌که بدون توجه به این جز سایر اجزا مدیریت همچون برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آنها وجود ندارد.»

در این کتاب می‌خوانید که یکی از اساسی‌ترین مباحث مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی و نظارت آن بوده که بر اعتقاد نظریه‌پردازان استراتژی باید طوری برنامه‌ریزی و راهبردی صورت پذیرد که سازمان هدایت کننده یا مدیر پروژه دارای یک مزیت رقابتی در راستای به ثمر رساندن و بهره‌برداری از پروژه در دست اقدام نسبت به سایر رقبای خود باشد یعنی با حفظ تداوم و فواید استراتژی و اعمال آن در سازمان طوری اقدام کند که سایر رقبا قابلیت نسخه‌برداری از وی را نداشته باشند.

مولفان درادامه به ضرورت واهداف تالیف کتاب می پردازند : هدف از انجام پروژه و کنترل و نظارت آن عبارت است از این که مشخص گردد آیا سازمان یا موسسه به اهداف خود نایل آمده است یا خیر؟ و اگر اهداف محقق شده است تحقق اهداف به چه میزان است. در این مجموعه مباحث مربوط به مبانی پروژه، نظارت و کنترل پروژه و مدیریت ریسک پروژه به تفضیلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. امید است مورد استفاده دانشجویان، دانش پژوهان و مدیران قرار گیرد.

20103

کد خبر: 679861

وب گردی

وب گردی