در دیدار مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه با نخست وزیر ماداگاسکار چه گذشت؟

مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه، در جریان سفر دوره‌ای خود به چند کشور آفریقایی، با نخست‌وزیر ماداگاسکار دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز در این دیدار که در محل دفتر نخست‌وزیر ماداگاسکار برگزار شد، حسین ملاعبداللهی، مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه هدف از سفر خود به کشورهای آفریقایی را دیدار با مقامات کشورهای دوست و رایزنی در خصوص راهکارهای تعمیق مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد.
او گفت: در دوران بعد از تحریم‌ها، فضای بهتری برای توسعه مناسبات با کشورهای دوست فراهم شده است و از این رو جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با رایزنی متقابل، زمینه‌های جدید همکاری‌های دوجانبه را بررسی و برنامه اجرایی آن را تدوین کند.

پیشنهاد تاسیس کمیته مشترک سیاسی در سطح مدیران کل وزارت امور خارجه دو کشور به عنوان مکانیزمی برای رایزنی‌های مشترک و پیگیری توافقات پیشین بین دو کشور و هم‌چنین یافتن عرصه‌های همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه، اعطای بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان مالاگاشی، برگزاری دوره‌های آموزش دیپلماتیک برای دیپلمات‌های جوان این کشور و نیز همکاری در حوزه‌های بهداشت، سلامت، کشاورزی و انرژی از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.
ارائه گزارشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در فضای پسابرجام و رایزنی درخصوص تحولات خاورمیانه از جمله سوریه، عراق و یمن نیز از جمله موضوعات مطرح شده در ملاقات ملاعبداللهی با نخست‌وزیر ماداگاسکار بود.
در این دیدار هری راجا، نخست‌وزیر ماداگاسکار نیز از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در جریان سیل‌های ویرانگر سال گذشته به مردم کشورش تقدیر کرد و روابط دو کشور را که از سال 1982 برقرار شده است بسیار دوستانه دانست که منافع هر دو کشور را مدنظر دارد.
او با ابراز خرسندی از توجه جمهوری اسلامی ایران به ماداگاسکار، خواستار مشارکت هر چه بیش‌تر بخش‌های اقتصادی و تجاری کشورمان به ماداگاسکار شد و تاسیس کمیته مشترک را گامی مهم برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها جهت ترسیم نقشه راه همکاری‌ها عنوان کرد.
هری راجا، ضمن استقبال از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای کشورمان، ابراز امیدواری کرد در دوره جدید، توجه به قاره آفریقا و دوستان قدیمی بیش از پیش افزایش پیدا کند.
نخست‌وزیر ماداگاسکار، هم‌چنین موضع کشورش در مسائل خاورمیانه را حمایت از ثبات و صلح در خاورمیانه و ضرورت مقابله با گروه‌های تروریستی عنوان کرد.
مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه در این سفر هم‌چنین با معاون وزیر خارجه ماداگاسکار، ملاقات و در خصوص همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی بین دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

توجیه معاون وزیر خارجه ماداگاسکار در خصوص تحولات منجر به توافق هسته‌ای، تحولات مربوط به دوره پسابرجام، بحران‌های جاری در مناطق خاورمیانه و خلیج فارس، مخاطرات ناشی از گسترش فعالیت‌های تروریستی و افراط‌گرایی و ضرورت مقابله جدی در قالب همکاری‌های دسته‌جمعی از سوی همه کشورها از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این ملاقات بود.
ملاعبداللهی پس از پایان دیدار رسمی از ماداگاسکار این کشور را به مقصد تانزانیا ترک کرد.

202

کد خبر: 679869

وب گردی

وب گردی