تاثیر هورمون عشق در حس معنویت

هورمون عشق یا "اکسی‌توسین" در افزایش معنویت موثر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، هورمون اوکسی‌توسین، نقش مهمی در احساس عشق و روابط اجتماعی دارد، اما نتایج مطالعات جدید نشان داده است که با احساس معنویت هم در ارتباط است.

این مطالعه بر روی 83 مرد در سنین 35 تا 64 سال که هورمون اکسی‌توسین را از طریق اسپری بینی دریافت کرده بودند، انجام شد و نتایجی را به دنبال داشت.

بعد از انجام آزمایش از شرکت‌کنندگان پرسش‌هایی به عمل آمد و اثر آن در رابطه با معنویت انجام شد.

پتی ون کاپلن، نویسنده و روانشناس اجتماعی در دانشگاه دوک اظهار کرد: این یافته‌ها عوامل موثر در احساس معنویت را روشن می‌کند و به نظر می‌رسد هورمون اکسی‌توسین از باورهای معنوی بدن ما حمایت می‌کند.

اکسی‌توسین که با عنوان هورمون عشق شناخته می‌شود، در روابط مادر و فرزندی هم نقش بسیار مهمی دارد.

محققان در این مطالعه اظهار کردند: ما نمی‌خواهیم نام هورمون معنوی را به اکسی توسین بدهیم، به این دلیل که اعتقادات معنوی پیچیدگی‌های خاصی دارد و عوامل بسیاری را در خود دخیل می‌کند.

این مطالعه همچنین نشان داد، شرکت‌کنندگانی که اکسی‌توسین دریافت کرده بودند، احساس مثبت بیشتری را در طول آزمایش و بعد از آن داشتند.

پژوهشگران همچنین DNA شرکت کنندگان برای ژن CD38، که با انتشار اکسی‌توسین از سلول‌های مغزی در ارتباط است را بررسی کردند و دریافتند افزایش این ژن در افراد با شدت احساس معنویت در ارتباط است.

لازم به ذکر است که این بررسی بر روی شرکت‌کنندگان مرد انجام شد. هورمون اکسی‌توسین اثرات مختلفی بر روی زنان و مردان دارد، بنابراین اثرات این هورمون در معنویت زنان نیازمند مطالعه بیشتر است.

این یافته‌ها در مجله Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشرشده است.

20103

کد خبر: 679870

وب گردی

وب گردی