پیشنهاد نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای حل بحران آب به ریاست جمهوری

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور پیشنهاد کرده است برای جلوگیری از هدر رفت آب در فرایند انتقال از تاسیسات لوله کشی استفاده شود.

به گزارش ایسکانیوز در این نامه که متن آن در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته است، جهانبخش محبی نیا نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب ضمن برشمردن تبعات بی توجهی به بحران کم آبی در کشور خواستار توجه جدی تر رئیس جمهوری به این مسئله شد.

متن نامه نایب رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:
جناب آقای دکتر روحانی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و عرض ارادت؛
در اجلاسیه های نخست دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که اینجانب رئیس هیات عالی نظارت بودم با بهره گیری از واقعیت های موجود مرتبط با معضل آب، گزارشی تهیه گردید که با امضای رئیس وقت مجلس موضوع به مقام معظم رهبری انعکاس داده شد. معظم له با نهایت لطف، نامه را به رئیس وقت جمهور ارجاع دادند که نتیجه آن اختصاص ردیف بودجه تحت عنوان «برنامه توسعه منابع آب در حوزه های آبریز» بود که پیامد مثبتی در مهار آبهای سطحی مرزی داشته است.
هم اکنون که بحران آب جدی است و به زعم کارشناسان امربیش از50 تا 60 درصد آبهای سطحی تبخیرمی شود، ضروری است که اندیشه ای کرد. فلذا با اقتباس از راه اندازی و ایجاد شبکه گازرسانی در سراسر کشور که با موفقیت برگزار شد و افتخار بزرگی برای کشور و نظام مهندسی به حساب می آید، ایجاد شبکه آبرسانی و انتقال آب از خزر به پایین دست و از خلیج فارس و عمان به بالادست و هم چنین انتقال آب از سدها و رودخانه ها با لوله به مراکز مصرف اعم از صنعتی، زراعی به مثابه آب شرب می تواند در برگیرنده اهداف زیر باشد:
1 - خیلی از آسیب های امنیتی، سیاسی و اجتماعی را مهار کندد
2- کشاورزی ایران را که نقش موثری در ارزش افزوده، رشد اقتصادی و اشتغال پایدار کشور دارد در سطح مطلوب حفظ نماید.
3- از نظر روانی مردم را به زندگی در کشوربیشتر علاقه مند کند.
4- کشور را از منظر مدیریت آب و کشاورزی به سطحی قابل قبول از نوسازی بکشاند.
5- از نقطه نظر ملی، رکود و بیکاری را تحت تاثیر قرار دهد.
با نگرش به تبیین فوق پیشنهاد می شود برای رفع بخش بزرگی ازمعضل پیش روی کشور یعنی بحران آب، ایده موصوف عملیاتی گردد. با این وصف انجام این کار در بازه زمانی ده ساله - هر سال ده درصد – حتی با مشارکت سرمایه گذاران داخلی، خارجی و ذینفعان می توان آن را به بهینگی رساند.لذا خواهشمند است جهت اجرای آن به وزراء و مسئولین امر دستور اقدام لازم صادر فرمایید.

202

کد خبر: 679926

وب گردی

وب گردی