دیناروند: ذائقه ایرانی ها باید اصلاح شود

رییس سازمان غذا و دارو گفت: ذائقه ایرانی ها به سمت مواد غذایی شور، شیرین و چرب هدایت شده است و اصلاح این ذائقه نیاز به زمان دارد.

به گزارش ایسکانیوز ،دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفت: طی سال های طولانی گذشته، ذائقه مردم به سمت مواد غذایی چرب و طعم های شور و شیرین هدایت شده است و تغییر این ذائقه نیاز به زمان طولانی دارد و در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن انتقاد از تبلیغاتی که در رسانه های مختلف درباره مصرف غذاهای شور و شیرین انجام می شود افزود: حتی در مورد دوغ که یک نوشیدنی مفید است، افزودن تدریجی نمک طی سال های گذشته، ذائقه مردم را به سمت دوغ شور هدایت کرده است به شکلی که در حال حاضر مردم دوغ شورتر را خوشمزه تر می دانند و می پسندند.

دیناروند در مورد طعم شور نان های سنتی گفت: در مورد نان نیز، مردم نانی را می پسندند که نمک بیشتری دارد و اگر بخواهیم میزان نمک را به یک باره اصلاح کنیم، مصرف کنندگان اعتراض خواهند کرد که چرا نان ها بی مزه شده اند.

رییس سازمان غذا و دارو در این مورد تاکید کرد: اصلاح این ذائقه ها کار ساده ای نیست و کاری نیست که با تصمیم و اقدام یک شبه، یک روزه یا حتی یک ساله امکان پذیر باشد؛ بنابراین برنامه ما در وزارت بهداشت این است که به تدریج و کم کم ذائقه مردم را به سمت مواد کم ضررتر و موادی که شکر، چربی و نمک کمتری داشته باشد، هدایت کنیم.

دیناروند در پایان گفت: در این مسیر برای اصلاح تدریجی ذایقه مردم، میزان نمک مجاز در نان ها و تولیدات صنایع غذایی و همین طور میزان حد مجاز شکر را در نوشیدنی های صنعتی و آبمیوه ها به تدریج کاهش یافته و برای اولین بار برای میزان مجاز شکر در نوشابه ها و نمک در نان ها سقف تعیین شده که این روند تدریجی تا رسیدن به حد مطلوب ادامه خواهد داشت.

20106

کد خبر: 680028

وب گردی

وب گردی