نقش بی بدیل ارتش در دفاع مقدس/بازپس گیری حدود 18 هزار کیلومتر از خاک کشور

نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس جانفشانی های زیادی از خود به نمایش گذاشتند بطوری که با تمام قدرت از زمین، هوا و دریا جلوی هجوم نیروهای بعثی عراق را گرفتند و مانع از پیشروی آنان شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، ارتش عملیات های موفقیت آمیزی به انجام رساند که آخرین آن حضور در عملیات پیروزمندانه مرصاد بود، اما یکی از کارهای بزرگ ارتش در دفاع مقدس بازپس گیری حدود 18 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور بود که نقش بی بدیل آنان را بیش از پیش در جنگ تحمیلی آشکار می سازد.
حضور ارتش در ابتدای روزهای دفاع مقدس در حالی اهمیت پیدا می کند که هنوز سایر نیروهای نظامی به ویژه نیروهای مردمی از انسجام خاصی برخورددار نبوده و این به ارزش کار ارتش بیشتر می افزاید.
مهدی رادفر سرتیپ دوم بازنشسته نیروی زمینی ارتش، احمد حسینیا سرهنگ بازنشسته ارتش، سرهنگ عبدالصالح افشاری بازنشسته نیروی هوایی ارتش، خسرو جهانی سرهنگ بازنشسته پدافند ارتش و امیر مسعود بختیاری سرتیپ دوم بازنشسته نیروی زمینی ارتش در آستانه هفته دفاع مقدس میهمان ایرنا بود.
آنان با عنوان نقش ارتش در انقلاب و دوران دفاع مقدس به طرح دیدگاه های خود در باره عملکرد این نیرو در هشت سال دفاع مقدس پرداختند.
امیرسرتیپ دوم بازنشسته نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: جلوگیری از تجزیه کشور و برقراری امنیت به خصوص در نوار مرزی غرب با توجه به حرکات ضد انقلاب و عراق از مهم ترین اقدامات ارتش در آغاز پیروزی انقلاب بود.
امیر مسعود بختیاری افزود: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام راحل (ره) برکات زیادی به همراه داشت که ایستادگی ارتش بر روی پای خود یکی از مهم ترین این دستاوردها است.
او اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب عده ای به دنبال انحلال ارتش بودند که در آن زمان با درایت به موقع بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و برخورد قاطع ایشان نقشه شوم دشمنان تبدیل به یاس و ناامیدی شد.
او با بیان نقش موثر تمامی نیروهای ارتش اعم از زمینی و هوایی و دریایی در مقابله با دشمن و ایستادگی در مقابل دنیای استکبار گفت: ارتش با اهداء خون شهدایی همانند شهید صیاد شیرازی، قرنی و دیگر شهدای گرانقدر هشت سال دوران دفاع مقدس موجب اقتدار امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.
امیر بختیاری در ادامه سخنان خود با ذکر خاطرات تلخ و شیرین دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در آن دوران به لحاظ هیجاناتی که وجود داشت بسیاری از مسئولان باور نداشتند که کشور کوچکی همانند عراق قصد حمله به ایران را خواهد داشت و خطرات احتمالی را جدی نمی گرفتند.
وی با بیان اینکه صدام در ذهن خود پیروزی شش روزه را تداعی می کرد، افزود: عراق در ابتدای جنگ با 12 لشکر و پشتیبانی و بمباران مناطق مختلف ایران با 192 فروند هواپیمای نظامی رسما جنگ را شروع کرد.
امیر بازنشسته ارتش گفت: با دلاور مردی های رزمندگان اسلام صدام پس از حمله به ایران در همان دو روز اول جنگ فهمید که با کشوری قدرتمند وارد جنگ شده و در ششمین روز آغازین بود که با پیشنهاد شورای امنیت از پایان جنگ استقبال کرد.
وی خاطر نشان کرد: اما استقبال عراق از پایان جنگ بر مبنای عدم پرداخت هرگونه خسارت به ایران رقم می خورد که این مهم مورد پذیرش مسئولان نظام قرار نگرفت.
امیر بختیاری همچنین با عنوان برخی از مسایل و مدیریت جنگ از سوی فرماندهان دلاور کشورمان گفت: آنچه موجب پیروزی جنگ شد چیزی جز ایمان و اعتقاد به باورها و هدایت حکیمانه حضرت امام راحل (ره) نبود.
وی با ذکر خاطراتی در خصوص پرواز 140 فروند جنگنده در روز دوم جنگ و وارد کردن ضربه سنگین به عراق گفت: نیروی زمینی ارتش در همان ابتدا با مدیریت و درایت منحصر به فرد خود موجب متوقف کردن ارتش عراق شد.
وی خاطر نشان کرد: بازپس گیری حدود 18 هزار کیلومتر مربع از خاک کشورمان از عراق و انجام یکی از عملیات های سنگین به نام ثامن الائمه آنهم از سه جبهه از دیگر اقدامات ثبت شده در تاریخ جنگ توسط ارتش است.
امیر بازنشسته ارتش با بیان اینکه از سال دوم جنگ عملیات کلاسیک و مشارکت نیروهای مردمی و غیره موجب شگفت آفرینی در مناطق عملیاتی شد، افزود: در دوران تنبیه متجاوز با ورود به خاک عراق درس بسیار خوبی به متجاوزان بعثی داده شد.
امیرسرتیپ دوم بازنشسته نیروی زمینی ارتش گفت: در دو سال ابتدای آغازین حمله عراق به ایران نبض جنگ در دست ارتش بود اما سپاه توانست در سال سوم به بلوغ جنگی رسیده و به خوبی نبض جنگ را در دست بگیرد.

** ارتش پس از پیروزی انقلاب در مقابله با ضد انقلاب وارد جنگ شد
امیر سرتیپ دوم بازنشسته نیروی زمینی ارتش مهدی رادفر نیز در ادامه افزود: در واقع ورود ارتش به جنگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابله با عوامل ضد انقلاب در مناطق غرب و شمال غرب از قبیل بانه، دیواندره، سقز و غیره آغاز شد.
وی با بیان اینکه پس از آغاز حمله عراق به ایران کار جمع آوری نیروها به سرعت شروع شد، گفت: مقابله ارتش با عوامل ضد انقلاب در برخی از مناطق کشور و ایستادگی مقابل ارتش عراق تا دندان مسلح با حمایت تمامی کشورهای دنیا نشان از قدرت، ایمان و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد.
امیر بازنشسته ارتش در ادامه با ذکر خاطراتی از شهدای هشت سال دفاع مقدس و رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان اسلام اظهار داشت: ارتش با تمام قدرت از زمین ، هوا و دریا جلوی هجوم عراق را گرفت و مانع از پیشروی آنها شد.
وی با تاکید بر اینکه در برخی نقاط جنگی تانک در مقابل تانک قرار گرفته و به هم شلیک می کردند، خاطر نشان کرد: در طول دوران هشت سال دفاع مقدس ارتش عملیات های موفقیت آمیزی به انجام رساند که آخرین آن حضور در عملیات پیروزمند مرصاد بود.
وی با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش نقش بسزایی در پیروزی عملیات مرصاد داشت، گفت: امیر شهید صیاد شیرازی از جمله فرماندهان با ایمان و لایقی بود که نقش بسیار مهمی در پیروزی عملیات مرصاد داشت که در نهایت جان خود را فدای اسلام کرد.

*سپاه در سال سوم جنگ طراحی و ایده خاصی را دنبال می کرد
سرهنگ بازنشسته ارتش احمد حسینیا نیز در ادامه این نشست افزود: به عقیده من سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال سوم جنگ طراحی و ایده خاصی را دنبال می کرد که حتی برخی از فرماندهان ارتش در آن دوران با آن طرح ها مخالفت می کردند.
وی با بیان اینکه در سال 57 پادگان مهاباد به اشغال ضد انقلاب درآمد گفت: در آن دوران برای سرکوبی عوامل ضد انقلاب سه لشکر از ارتش درگیر مسایل جنگی و مقابله با آنان شده بود که این مهم بیانگر نقش ارتش حتی پیش از آغاز جنگ عراق بود.
وی با بیان اینکه حتی پس از آغاز حملات عراق به ایران برخی از مسئولان باور به آغاز جنگ را نداشتند، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود تا قبل از آغاز رسمی جنگ، عراق 636 حمله هوایی ، توپخانه ای و غیره را به ایران به انجام رسانده بود.
این سرهنگ بازنشسته ارتش با تاکید بر اینکه درگیری ارتش با ضد انقلاب از یک طرف و با نیروهای عراقی از طرف دیگر شرایط سختی را به وجود آورده بود، افزود: در سی و یکم شهریور 1359 راس ساعت دو بعد از عراق با 192 فروند هواپیمای جنگی و بمباران مناطق مختلف کشور جنگ هشت ساله را رقم زد.
وی با تاکید بر اعزام 12 لشکر تقویت شده با پشتیبانی مستقل سه تیپ به مناطق مورد هجوم قرار گرفته از دیگر اقدامات سریع ارتش بود، افزود: ما مدیون خون شهدای هشت دفاع مقدس از جمله بزرگانی همانند فلاحی و غیره هستیم که طرح های عملیاتی موفقی را به انجام رساندند.
سرهنگ حسینیا با بیان اینکه عراق با حمایت و پشتیبانی 36 کشور قدرتمند جهان با ایران وارد جنگ شد، افزود: تقسیم ایران به پنج کشور و جدا کردن خوزستان از ایران از جمله طرح هایی بود که صدام در ذهن خود تداعی می کرد که در نهایت استراتژی عراق شکست خورده و در روز ششم جنگ پذیرای پایان جنگ اما بدون پرداخت هر گونه خسارت شد.

**در مصاف با رقیبان عدو/ طرح جنگ بختیاری را بگو
سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ارتش عبدالصالح افشاری نیز در ادامه این نشست گفت: حمایت زنان از همسران در دوران دفاع مقدس از جمله مسایلی است که هیچگاه به آن پرداخته نشده و مورد کم لطفی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در راهبرد جنگ باید بین دانش ، روحیه ، توانمندی نیروها و ایثار و از خود گذشتگی هم افزایی وجود داشته باشد.
وی با بیان پتانسیل بالای جسمانی رزمندگان دفاع مقدس در تمامی عرصه ها گفت: یکی از مهم ترین دلایل ایستادگی رزمندگان اسلام در متوقف کردن پیشروی نیروهای دشمن، وجود همین توان جسمانی آنان بود.
این رزمنده شاعر با قرائت این بیت که قلم، اسلحه، محراب و سنگر یکی است، افزود: هدف ما این بود که ایران تحت هر شرایطی حفظ شود و هیچ شخصی نتواند به مرزهای آن تعرضی داشته باشد.

* ارتش کمتر به جریان رسانه ای نزدیک شد
سرهنگ بازنشسته پدافند ارتش خسرو جهانی در ادامه با بیان این که روزهای آغازین جنگ حوادث و اتفاقات بسیاری رخ داد گفت: هفته اول جنگ 15 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور توسط عراق اشغال شد.
وی اظهار داشت: در طول دوران دفاع مقدس ارتش به خصوص نیروی زمینی کمتر به جریان رسانه ای نزدیک می شد زیرا فعالیت و درگیری ها اجازه ورود به عرصه تبلیغات را نمی داد.
وی با تاکید بر این که در جنگ یا باید تبلیغ کنید و یا جنگید گفت: اگر قرار باشد بجنگید دیگر فرصت تبلیغات نخواهید داشت و این مهم یکی از دلایلی بود که باعث کم رنگ شدن حضور ارتش در صحنه رسانه ای دفاع مقدس بود.
سرهنگ جانباز جهانی ادامه داد: نیروی دریایی توانست تنها در 67 روز اول آغاز جنگ ناوگان دریایی عراق را منهدم کرده و عراق نتوانست تا پایان جنگ حتی یک گلوله از این طریق به سمت ایران شلیک کند.
وی توضیح داد: نیروی زمینی نیز خدمات شایانی انجام داد و توپخانه های آن در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از 60 میلیون گلوله توپ غنیمتی را به سمت عراق شلیک کرد.
سرهنگ خسرو جهانی گفت: هوانیروز 300 هزار ساعت پرواز را انجام داده است و پدافند در طول جنگ 550 فروند انواع هواپیماهای عراقی را مورد هدف قرار داد.
وی اظهار داشت: افتخار اینجانب این است که به همراه نیروهای تحت امر خود توانستیم 68 فروند هواپیمای جنگی عراق را منهدم و 9 خلبان را زنده اسیر کنیم.
وی انهدام یک فروند از موشک های زمین به زمین شلیک شده عراق به سمت ایران در آسمان را از خاطرات شیرین خود عنوان کرد و گفت: با موشک زمین به هوا توانستیم این موشک شلیک شده از جزیره موگر را در ساعت 2 بامداد قبل از اصابت به خاک ایران منهدم کنیم.
این سرهنگ بازنشسته تصریح کرد: ارتش فقط نیروی زمینی نیست بلکه نیروی های دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) را نیز شامل می شود که خدمات شایانی را انجام داده اند.
وی با بیان این که خط قرمز پدافند هوایی فرمایشات مقام عظمای ولایت و پیروی از آن است، افزود: دهه اول انقلاب پدافند به خود اتکایی، دهه دوم به خودکفایی و دهه سوم به تحقیقات پرداخت.
وی اظهار کرد: با پیروزی انقلاب 51 هزار مستشار آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی را از کشور بیرون کردیم که همین موضوع باعث شد امروز به خودکفایی برسیم.
این سرهنگ جانباز ادامه داد: در مناطق صعب العبور 5 هزار نقطه حساس بر مبنای جغرافیایی و استراتژیک شناسایی شد و جنگ افزارها و نیروهای لازم را قرار دادیم تا هیچ کشوری اقدام به محک نیروهای نظامی کشورمان نکند و این نوید را به ملت ایران می دهیم که اگر کشوری دست به اقدامی بزند با شکست مواجه خواهد شد.
وی به دیگر اقدامات انجام شده ارتش در طول دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نصب پل های پی ام پی بر روی رودخانه های کارون و اروند و خلیج فارس توسط لجستیک نیروی زمین انجام گرفت و 6 هزار نفر رزمنده در عملیات بیت المقدس در یک شب به خط مقدم منتقل شدند. 703

کد خبر: 680032

وب گردی

وب گردی