سومین همایش  اتحاد بانوان ایران و چین در ارومچی

سومین همایش «اتحاد بانوان ایران و چین» با هدف معرفی وضعیت و توسعه امور زنان در زمینه های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و اجتماعی و همچنین تلاش های حقوقی برای حفاظت از حقوق زنان به میزبانی شهر ارومچی مرکز استان مسلمان نشین «سین کیانگ» چین برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، علاوه بر این گردهمایی اولین مجمع بانوان کشورهای حاشیه جاده ابریشم نیز به میزبانی این شهر برگزار شد که از ایران نیز هیاتی متشکل از مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیرکل برنامه ریزی و راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشاور وزیر کشور در امور بانوان حضور داشند.
در این نشست که دیروز جمعه به کار خود پایان داد، مباحثی همچون «آموزش و پرورش و نقش آن در توسعه زنان»، «اینترنت و چالش های امنیتی و اخلاقی و تاثیر آن در توسعه زنان»، «زنان و دفاع از حقوق خود»، «آموزش و تحولات ایجاد شده برای زنان اقلیت های قومی»، «جاده ابریشم و پیوند زنان کشورهای حاشیه این جاده» و ... توسط نمایندگان کشورمان و نمایندگان فدراسیون زنان استان مسلمان نشین سین گیانگ و چین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
شرکت کنندگان همچنین تاکید کردند که تامین فرصت آموزشی برای زنان و تضمین استقلال اقتصادی و حفاظت از حقوق آن ها از جمله شروط لازم برای توسعه امور زنان است و باید مورد اهتمام و توجه ویژه قرار بگیرد.
«صدیقه حجازی» مدیرکل زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی در این همایش به روابط دوستانه و عمیق بین دولت های ایران و چین اشاره کرد و گفت که برقراری این روابط از گذشته تاکنون، گویای اشتراکات تمدنی این دو کشور مهم آسیا است.
او همچنین یادآور شد که نقش زنان نیز در برقراری این روابط و شکل گیری و استحکام آن بسیار مهم بوده و این نقش می تواند همچنان تداوم داشته باشد.


حجازی همچنین در سخنان خود به نقش زنان در توسعه جاده ابریشم باستانی اشاره کرد و گفت: به جرات می توان گفت که بدون حضور زنان، جاده ابریشم به وجود نمی‎آمد و ما نیز امروز در اینجا گردهم نمی‎آمدیم.
بهناز موحدی مدیرکل برنامه ریزی و راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز ضمن ارائه تصویری از وضعیت موجود و روند طی شده در حوزه مشارکت اقتصادی زنان ایرانی، به اقدامات، سیاست ها و راهبردهای دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای توانمند سازی واشتغال زنان کشورمان پرداخت.
او همچنین به اقدامات دولت در دو حوزه سیاستگزاری و برنامه ریزی اجرایی از طریق تمهید، تصویب و وضع قوانین لازم اشاره کرد و گفت که زمینه همکاری های مشترک میان کنفدراسیون زنان چین و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری فراهم است.
فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده نیز به ارائه گزارشی از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در توسعه عدالت جنسیتی در ابعاد ساختاری، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی پرداخت و جنبه های مختلف این مباحث را برای حاضران تشریح کرد .
او ضمن معرفی دستاوردهای چشمگیر ایران در این عرصه ها؛ ویژگی های رویکرد دینی و بومی ایران در خصوص کارویژه های زنان و نقش آفرینی آنان در خانواده و اهتمام به حفظ، پاسداشت و تقویت بنیان خانواده را تشریح و برنامه ریزی های دولت برای تسهیل فعالیت متوازن زنان در دو عرصه اجتماعی و خانوادگی را بیان کرد.
«هو هان مین» عضو شورای اجرایی کنفدراسیون زنان چین و دبیرکل کمیته حزب کمونیست فدراسیون زنان منطقه سین کیانگ هم ایران و چین را دو کشور با تمدن درخشان و کهن نام برد که دوستی تاریخی و طولانی دارند.
او با اشاره به سفرنامه سعدی به کاشغر، از آن به عنوان یکی از آثار تبادلات فرهنگی جاده ابریشم و شاهدی بر دوستی دو هزار ساله میان دو ملت از طریق این جاده توصیف کرد.
همایش «اتحاد بانوان ایران و چین» پیش از این در سال 1392 (2013) در شهر پکن و در سال 1393 (2014) در تهران برگزار شده بود.
شرکت در پنجمین نمایشگاه چین و اوراسیا که با شرکت تجار حدود 60 کشور از جمله جمعی از تجار ایرانی در شهر ارومچی برگزار شده و نیز ملاقات های دوجانبه با مقامات زنان برخی دیگر از کشورها؛ از جمله برنامه های جانبی سفر پنج روزه هیات امور زنان و خانواده ایران به کشور چین بود.


همچنین شهر ارومچی چین در کنار این همایش، میزبان نخستین مجمع بانوان کشورهای حاشیه جاده ابریشم با حضور مقامات زنان 19 کشور از جمله ایران بود.

105/104

کد خبر: 680115

وب گردی

وب گردی