اجتماعی شدن ترک اعتیاد از راهکارهای جدی مبارزه با آسیب اعتیاد است

به مناسبت عید سعید غدیر خم، اعضای هیئت‌مدیره جمعیت خیریه تولد دوباره با دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسکانیوز از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت نیروهای اجتماعی، فعالان مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای کاهش و کنترل آسیب در کشور استفاده کنیم، گفت: اجتماعی شدن ترک اعتیاد از راهکارهای جدی مبارزه با آسیب اعتیاد است.
علی ربیعی با اشاره به اهمیت درمان و کنترل اعتیاد با اولویت کودکان گفت: باید از اعتیاد کودکان جلوگیری شود تا بتوانیم از گسترش آسیب‌ها در آینده پیشگیری کنیم.
او با بیان اینکه خطرات اعتیاد در زنان به دلیل بارداری و به دنیا آوردن فرزند از مردان بیشتر است، گفت: زنان و کودکان به لحاظ تفاوت‌های بیولوژیکی و جامعه‌شناختی بیش از مردان در مواجهه با پدیده اعتیاد آسیب‌پذیرند که باید در برنامه‌ریزی‌ها به این مسئله توجه کنیم.
نایب‌رئیس هیات‌مدیره جمعیت خیریه تولد دوباره نیز با اشاره به فعالیت‌های این جمعیت گفت: در سال‌های اولیه تأسیس، این مجموعه بیشتر بر روی کارهای عملیاتی و راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد در تهران و دیگر استان‌های کشور تکیه می‌کرد اما آهسته‌آهسته تلاش کرد علاوه بر کارهای عملیاتی بر روی اقدامات علمی و پژوهشی هم تمرکز کند به‌طوری‌که در حال حاضر به‌عنوان مرکزی تخصصی در حوزه اعتیاد هم شناخته می‌شود.
محمد جعفریان با بیان اینکه بسیاری از ارگان‌های دولتی کشور ظرایف حوزه آسیب‌های اجتماعی را نمی‌شناسد، گفت: دغدغه دهه چهارم انقلاب نه مسائل سیاسی است و نه مسائل اقتصادی بلکه قطعاً مسائل اجتماعی خواهد بود؛ بنابراین با توجه به حساسیت‌های مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.
به گفته او، برای کاهش روند آسیب‌های اجتماعی علاجی جز همکاری و همراهی مردم و نهادهای غیردولتی ندارد و فضیلت بخش دولتی این خواهد بود که بخش غیردولتی را در این راه یاری کند.
مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره نیز در این نشست با اشاره به اینکه این سازمان مردم‌نهاد از زمان تأسیس تاکنون تلاش کرده در زمینه رفع کمبودهای درمان و کاهش آسیب در کشور قدم بردارد، گفت: جمعیت تولد دوباره پایه‌گذار بسیاری از برنامه های کشور در حوزه اعتیاد بوده و شاید بتوان گفت رکورددار اولین‌ها در حوزه اعتیاد در کشور است. اولین مراکز اقامتی ترک اعتیاد،، اولین شلتر، اولین تی سی ویژه مصرف کنندگان شیشه مردان، اولین تی سی زنان، اولین موبایل سنتر را در کشور راه‌اندازی کرده است و حدود دو هفته قبل هم اولین مرکز اقامتی زنان اولین مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف‌کننده مواد را در کشور افتتاح کرد.
به گفته عباس دیلمی زاده، ازآنجایی‌که سم‌زدایی زنان باردار مصرف‌کننده مواد کار تخصصی و مشکلی است که دردسرهای زیادی دارد تاکنون هیچ سازمان و نهادی چنین مرکزی راه‌اندازی نکرده است. در این مرکز مادران باردار مصرف‌کننده مواد و همچنین مادران مصرف‌کننده مواد به همراه فرزندانشان پذیرش می‌شوند.
او با اشاره به اینکه فعالیت این مجموعه فقط به داخل کشور خلاصه نمی‌شود بلکه در مجامع بین‌المللی هم جمعیت خیریه تولد دوباره شناخته شده است، گفت: بنده سال گذشته به‌عنوان رئیس شبکه ادنا [شبکه منطقه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کاهش تقاضای مواد در آسیای غربی و مرکزی]، از ایران به‌عنوان نماینده منطقه آفریقای شمالی و خاورمیانه و آسیای مرکزی عضو گروه مأمور سازمان‌های غیردولتی و فعالان اجتماعی حوزه کاهش تقاضا رئیس شبکه سمن‌های کاهش تقاضای مواد منطقه آسیای میانه و غربی (CSTF) انتخاب شدم تا صدای نهادهای مردمی و فعالان حوزه کاهش تقاضا مواد مخدر را به گوش سیاست‌گذاران و روسای کشورهای شرکت‌کننده در 2016 UNGASS برسانم.
مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره درباره حل مسئله معتادان متجاهر در کشور هم گفت: مشکل ساماندهی معتادان متجاهر در کشور امکان‌پذیر است به‌شرط اینکه شرایط و زیرساخت‌های لازم مهیا شود و سازمان بهزیستی مدیریت این مسئله را بر عهده بگیرد و سازمان‌ها و نهادی دیگر به این مجموعه کمک کنند.
در پایان این نشست، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد علاقه‌مند است از مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف‌کننده مواد جمعیت خیریه تولد دوباره بازدید کند.

402/602

کد خبر: 680147

وب گردی

وب گردی