پهلوانان سرما نمی‌خورند؟

تصور کنید فردی 17 سال سرما نخورده باشد، به نظر شما چنین چیزی ممکن است؟ همین جا باید بدانید که واقعیت دارد چون محمد بنا، کشتی‌گیر و سر مربی فعلی تیم ملی کشتی فرنگی ایران اعلام که 17 سال است سرما نخورده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مجله زندگی ایده آل ،تصور کنید فردی 17 سال سرما نخورده باشد، به نظر شما چنین چیزی ممکن است؟ همین جا باید بدانید که واقعیت دارد چون محمد بنا، کشتی‌گیر و سر مربی فعلی تیم ملی کشتی فرنگی ایران اعلام که 17 سال است سرما نخورده است. حتی تصورش هم خوب است که از سرماخوردگی و علائم آزاردهنده آن مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی و چند روز استراحت در امان بمانید.

اما راز این موضوع چیست؟ چرا بعضی از افراد زیاد سرما می‌خورند و چگونه می‌توان سرماخوردگی را دور زد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را از زبان دکتر علی علی‌عسگری، متخصص داخلی برای‌تان شرح دهیم.

پهلوانان ضد ضربه‌اند؟

سرماخوردگی هم مانند تصادف در خیابان یک حادثه است؛ همیشه در کمین همه افراد هست اما همه را درگیر نمی‌کند. اگرچه رعایت اصول و نکات بهداشتی به افراد کمک می‌کند تا حد زیادی از سرماخوردگی دور بمانند اما امکان اینکه فردی ۱۷ سال بدون هیچ جریمه‌ای رانندگی کند، بسیار کم است.

چرا هرسال سرما می‌خوریم؟

هرسال در پوشش بدنه ویروس تغییرات ناچیزی به وجود می‌آید و بدن ما این ویروس‌ها را نمی‌شناسد. به‌طور دقیق‌تر تغییرات اندک پروتئین ویروس‌ها باعث می‌شود که پادتن‌های قبلی به کار نیایند و بدن برای ساخت پادتن‌های جدید نیاز به وقت دارد که در این زمان است که کار از کار گذشته است و احتمالا ما دچار بیماری شده‌ایم.

ویروس‌ها به او حمله نمی‌کنند؟

هر ویروس در بدن دارای کدی است. با ورود ویروس بدن، مثل کامپیوتر جست‌وجو را برای دریافتن کد پادتن مورد نظر شروع می‌کند. اگر در بدن پادتن وجود داشته باشد که با ترشح آن سرماخوردگی از بین می‌رود و آب از آب هم تکان نمی‌خورد اما اگر پادتن در بدن وجود نداشته باشد، بدن شروع به پادتن‌سازی می‌کند.

پادتن‌سازی مدتی زمان می‌برد. در این زمان است که ما از ورود ویروس‌ها به بدن‌مان مطلع می‌شویم و با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنیم. تزریق واکسن می‌تواند با ایجاد خاطره بیماری در بدن‌مان و آماده کردن پادتن در زمان بیماری، ما را از بیماری دور کند. واکسن‌ها آسیبی به بدن نمی‌زنند و تنها برخی از آنها ممکن است تا زمان ساختن پادتن ناخوشی اندکی ایجاد کنند.

شاید در کودکی بیشتر سرماخورده است؟

کودکانی که مادران وسواسی دارند و مادرشان مدام آنها ر ا از همه بیماری‌ها دور می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی قرار می‌گیرند؛ به‌طور مثال کودکان روستایی که خاک بازی بیشتری در مقایسه با کودکان شهری دارند، کمتر به بیماری آسم دچار می‌شوند.

همچنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها در کودکی با شدت علائم کمتری همراه است. کودکانی که به بیماری اوریون دچار می‌شوند این بیماری را با علائم ملایم‌تری نسبت به بزرگسالان مبتلا به این بیماری پشت سر می‌گذارند. به‌طور کلی ابتلا به برخی از ویروس‌ها و بیماری‌ها باعث می‌شود تا حافظه ایمنی از میکروب‌ها بیشتر شود و پادتن‌ها در بدن بیشتر شوند.

شاید مبادی بهداشت بوده؟

اینکه ما در مدتی طولانی مثلا ۱۷ سال سرما نخوریم، غیرممکن نیست اما بسیار نادر است. رعایت بهداشت عمومی و شخصی نقش مهمی در سلامت دارد. اگر می‌خواهید سالم بمانید، نباید بگذارید که ویروس‌ها به بدن شما برسند. شستن به موقع دست‌ها نقش مهمی در سلامت شما دارد و مانع ورود میکروب‌ها به بدن شما می‌شود. همچنین استفاده از ماسک‌ها و نظافت شخصی مانع ورود میکروب‌ها می‌شود.

شاید واکسن زده است؟

واکسن سرماخوردگی تاثیر زیادی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. بسیاری از پزشکان توصیه‌ می‌کنند در اواخر شهریور تمام افرادی که بیماری مزمن به خصوص بیماری‌های قلبی مزمن دارند واکسن مبارزه با سرماخوردگی را تزریق کنند. حواس‌تان باشد این واکسن‌ها هرسال باید تمدید شوند چون تنها واکسن‌هایی که براساس ویروس‌های جدید ساخته شده‌اند کارسازند. شاید بتوان یکی از علل پیشگیری از سرماخوردگی را در این پهلوان، استفاده از واکسن سرماخوردگی دانست.

شاید دوستان بیمار ندارد؟

ویروس‌ها به سادگی از راه تماس با افراد بیمار به بدن شما وارد می‌شوند. اگر دوستان‌تان سرماخورده‌اند، تعارف را کنار بگذارید و با آنها روبوسی نکنید. برای محکم‌کاری در فصولی که سرماخوردگی زیاد شده است، برای احوال‌پرسی به کسی دست ندهید و تنها با سلامی گرم، محبت خود را به دوستان‌تان نشان دهید. بهتر است افراد بیمار برای جلوگیری از انتشار بیماری از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند تا دیگران را دچار بیماری نکنند.

شاید ویتامین c مصرف می‌کند؟

ویتامین c نمی‌تواند سرماخوردگی شما را بهبود بخشد، اگر بیمار شده‌اید، خودتان را به آب پرتقال و ویتامین c نبندید که دیگر کار از کار گذشته است. ویتامینc در پیشگیری از سرماخوردگی جایگاه ویژه‌ای دارد و افرادی که از این ویتامین استفاده می‌کنند، کمتر سرما می‌خورند. بر خلاف تصور عموم پرتقال تنها منبع ویتامین c نیست و این ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات دیگر هم به میزان زیادی وجود دارد. برای دریافت بیشتر ویتامین c تا می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید چون میزان ویتامین میوه‌ها و سبزیجات کهنه کمتر از تازه است.

مکمل مصرف کرده است؟

استفاده از مکمل‌ها هم اثر درمانی ندارد اما از بروز بیماری پیشگیری می‌کند. مقدار توصیه شده از مکمل‌ها هم حداکثر روزی یک عدد است که بهتر است برای حفظ سلامت بدن خود، رژیم غذایی متنوعی داشته باشید. شما با مصرف قرص مکمل تنها می‌توانید یک ویتامین را به بدن خود برسانید در صورتی‌که با خوردن یک واحد میوه انواع متنوعی از ویتامین‌ها به بدن شما می‌رسد.

ورزش او را سالم نگه داشته است؟

ورزش برای سلامت بدن بسیار مفید است و برای درمان و پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی بسیار توصیه می‌شود اما هنوز به‌طور علمی وجود رابطه‌ای بین ورزش و بیماری‌های ویروسی به اثبات نرسیده است و مطالعات نتوانسته رابطه دقیقی بین سرماخوردگی و ورزش پیدا کند.

دمنوش‌ها او را ضدضربه کرده است؟

در طب نوین تنها می‌توان دارو و درمان‌هایی را که به‌طور معتبر مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تاثیر آنها به اثبات رسیده است به بیماران توصیه کرد. مفید بودن استفاده از دمنوش‌ها هنوز به اثبات نرسیده و ما نمی‌توانیم استفاده از آنها را برای افراد تجویز کنیم. استفاده از مایعات گرم هم تنها به تسکین گلودرد در مدت کوتاه کمک می‌کند و نمی‌توان استفاده از آنها را یک راه درمانی دانست.

خوش‌خلقی او را قوی کرده است؟

خلق و خوی شما تاثیر زیادی در سلامت‌تان دارد. سال‌ها پیش رابطه بین قدرت سیستم ایمنی با انواع بیمارها به اثبات رسیده است. برای حفظ سلامتی باید حواس‌تان به حال و هوای درونی خودتان باشد و نگذارید افسردگی و اضطراب شما را بیمار کند. به‌طور کلی افراد خوش‌خلق کمتر بیمار می‌شوند و کارشان به پزشک و بیمارستان نمی‌کشد.

704

کد خبر: 680199

وب گردی

وب گردی