آمریکا در حال گفت و گو با با کره  شمالی است

اگرچه روابط آمریکا و کره شمالی در ظاهر سرشار از توهین و افتراست اما مقامات این دو کشور در خفا به طور منظم با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا و کره شمالی زمانی‌که به طور رسمی با یکدیگر صحبت‌ می‌کنند،مکالماتشان اغلب به تبادل علنی توهین محدود می‌شود؛ به طور مثال یکی از دیپلمات‌های کره شمالی سفیر آمریکا در سئول را یک انسان شرور و دیوانه خواند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در سازمان ملل گفت: کره شمالی در مقایسه با کره جنوبی یک زمین بایر محسوب می‌شود.

اما در خفا گروه‌های کوچکی از دیپلمات‌ها و مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا که اغلب با متخصصان آکادمیک کار می‌کنند به صورت مرتب با مقامات عالی رتبه کره شمالی دیدار می‌کنند. آنها در سنگاپور، برلین، پکن و نقاط دیگر جهان دیدار کرده و درباره مسائل مختلف از جزئیات برنامه اتمی کره شمالی گرفته تا نگرانی‌ها درباره تاثیرات تحریم‌های تجارت بین‌المللی بر پیونگ یانگ، افزایش نگرانی‌های امنیتی در واشنگتن، سئول و توکیو و درباره زمان‌بندی آزمایش‌های موشکی کره شمالی حرف می‌زنند.

اگر این دیپلماسی نباشد، پس روابط بسیار نزدیکی محسوب می‌شود.

لئون سیکال، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا و یکی از بازیکنان کلیدی مهم در مذاکرات "Track2" گفت: مقامات کره شمالی می‌دانند که ما به هیچ وجه نماینده دولت آریکا نیستیم. ما می‌توانیم گاهی اوقات مسائلی را مطرح کنیم که دولت واشنگتن قادر به مطرح کردن آن نیست.

آمریکا و کره شمالی سال گذشته بی سر و صدا یکسری مذاکره برگزار کردند اما هیچ فایده‌ای نداشت. از آن زمان تاکنون کره شمالی دو آزمایش اتمی و تعدادی آزمایش‌ موشکی انجام داده و در حال ساخت یک زرادخانه بسیار پیچیده است اما هیچ ارتباط مستقیم مشخصی میان واشنگتن و پیونگ یانگ وجود نداشته است.

اگر چه مذاکرات "Track2" میان کشورهای رقیب رایج و متداول هستند اما صحبت‌های کره شمالی اغلب بخش مهمی از روابط واشنگتن – پیونگ یانگ محسوب می‌شود.

اما از نظر منتقدان نشست‌های "Track2" کره شمالی تنها هدر دادن وقت است.

سیگال گفت: این مذاکرات تمایل کره شمالی برای صحبت درباره محدودیت‌ها بر برنامه تسلیحات اتمی‌اش را علی رغم مقاومت علنی پیونگ یانگ بر یک قدرت اتمی بودن افشا کرده است.

304

کد خبر: 680267

وب گردی

وب گردی