مشکلات اقتصادی ترکیه و فرار سرمایه گذاران

رکود اقتصادی ترکیه و کاهش چشمگیر بازار گردشگری این کشور موجب سقوط آن در رتبه بندی موسسه مودیز شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از گاردین، موسسه اعتبار سنجی اقتصادی مودیز (Moody's) رتبه اعتبار وامی ترکیه را از منفی Baa۳ به B۱ تعدیل و چشم انداز اعتبار اقتصادی را راکد ارزیابی کرد.

با این تعدیل ترکیه موقعیت خود را به عنوان یک کشور دارای قابلیت سرمایه گذاری از دست داد. استاندارد اند پورز (Standard & Poor's) نیز در تاریخ ۲۰ جولای یعنی پنج روز بعد از کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه گذشته، رتبه اعتبار وامی ترکیه را یک مرحله تعدیل کرده و از BB+ به BB تغییر داده بود.

در اطلاعیه ای که از سوی دفتر مودیز صادر شد، آمده است: این موسسه تعقیب منفی تحولات اقتصادی و سیاسی ترکیه بعد از کودتای نافرجام ترکیه را در ۱۸ جولای شروع کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که رتبه اعتبار وامی این کشور را از Baa۳ به Ba۱ تعدیل کند.

کارشناسان در تحلیل تاثیرات تصمیم مودیز و موسسات بین المللی رتبه بندی اعتبار وامی بر اقتصاد ترکیه می گویند: در مرحله کنونی این اقدام می تواند موجب خروج سرمایه خارجی در حدود ۸ – ۷ میلیارد دلار از بازار این کشور و موجب کاهش ارزش لیر ترکیه در قبال اسعار معتبر خارجی شده و این امر مهم تعدیل در نرخ بهره ها در ترکیه را که برای رشد اقتصادی و به حرکت در آوردن بازار در حال رکود به خطر بیاندازد.

304

کد خبر: 680287

وب گردی

وب گردی