دوستی عربستان سعودی و اسرائیل با نامه  آریل شارون آغاز شد

«آریل شارون» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال 2005 در نامه‌ای به «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه وقت سعودی ابراز امیدواری کرده بود که عربستان در راستای تقویت گروه‌های به اصطلاح میانه‌ور در منطقه تلاش کند.

به گزارش ایسکانیوز، طبق افشاگری روزنامه اسرائیلی جروزالم پسj، «آریل شارون» در نامه خود در سال 2005 به عبدالله بن عبدالعزیز، به او پیشنهاد همکاری متقابل برای صلح داده است.

به نوشته این روزنامه، شارون گفته است که دست دوستی به سوی عبدالله دراز می‌کند و میل دارد تا فرصتی برای همکاری و اقدام مشترک برای رسیدن به صلح به وجود بیاید.

این نامه در نوامبر 2005 نوشته شده و شارون سه هفته پس از آن سکته مغزی می‌کند و به کما می‌رود (او در دسامبر 2015 از پا درآمد).

به نوشته جروزالیم پست، این نامه را فردی یهودی عراقی الاصل به نام «موشیه بریتیز» که روابط نزدیکی با پسر عبدالله بن عبدالعزیز داشت به دست پادشاه وقت سعودی رسانده است.

«اسحاق لیفانون» سفیر سابق اسرائیل در مصر درباره این نامه به جروزالم پست گفته است که سند تاریخی مهمی است که بر وجود روابط با سعودی‌ها تأکید می‌کند.

تا کنون رسانه‌های اسرائیلی و غربی بارها از دیدارهای سری در سطح مسئولان عالی رتبه اسرائیلی و سعودی خبر داده و اعلام کرده‌اند که ائتلاف بین دو رژیم روز به روز آشکارتر می‌شود مخصوصا پس از اینکه در جولای گذشته «انور عشقی» یک افسر عالی رتبه ارتش سعودی به تل آویو رفت و با اعضای کنست دیدار کرد.

304

کد خبر: 680300

وب گردی

وب گردی