سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل آخرین پیام به آمریکا تلقی می شود

یک کارشناس مسایل خاورمیانه در رابطه با صحبت های اخیر ریاست جمهوری در سازمان ملل متحد گفت: رئیس جمهور زمانی که به سازمان ملل می آید و مساله بدعهدی های آمریکا را را مورد اشاره قرار می دهد و موقعیت این کشور را در معرض آزمایش می گذارد در واقع آمریکایی ها را تحت افکار و قضاوت عمومی قرار می دهد.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسایل بین الملل در گفت و گو با ایسکانیوز، پیرامون سخنرانی اخیر رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل متحد از آنجایی که آخرین سخنرانی ایشان در دوره چهارساله اول بود و این سخنرانی در تاریخ سازمان ملل و حیات سیاسی ایشان ثبت می شد طبیعتا بسیار اهمیت داشت. حدس ایشان با توجه به نشانه های روشنی که دریافت کردند بر این مبنا بود که آمریکایی ها بنا نیست به تعهداتشان عمل کنند و در روند اجرای برجام تعلل و مانع تراشی ایجاد می کنند، خارج از محاسبات جناحی و حزبی یکسری واقعیات را که مربوط به پوشش ایشان برای ثبت در نقاط سیاسی شان بود بیان کردند.


وی ادامه داد: گفتن این واقعیات در سازمان ملل به نوعی همراهی با افکار عمومی داخل ایران است و به موجب آن به طور غیرمستقیم واقعیاتی را به اطلاع مردم می رسانند؛ به این معنا که آقای روحانی تاکنون به طور مستقیم و با صراحت از تعلل و مانع تراشی آمریکاییان سخن نگفته بودند.


این کارشناس مسایل غرب آسیا با بیان این که صحبت های اخیر رئیس جمهور آخرین پیام به آمریکا تلقی می شود گفت: آمریکایی ها باید بدانند که شخص رئیس جمهور ایران زمانی که به سازمان ملل می آید و این مساله را مورد اشاره و موقعیت آمریکایی ها را در معرض آزمایش می گذارد و می توان گفت که این سخنرانی نوعی پوشش بود تا آمریکایی ها تحت افکار و قضاوت عمومی قرار بگیرند همچنین این سخنرانی بخشی هم به تضمین برای برجام از جانب آمریکایی ها فراهم کند.


قنادباشی در رابطه با واکنش و حرکت آمریکا نسبت به سخنرانی ریاست جمهوری گفت: آمریکایی ها اگر به منافع ملی، موقعیت جهانی خود و نیازی که در آینده به ایران دارند فکر می کردند طبیعتا در برابر مطالباتی که آقای روحانی مطرح کرد واکنش از خودشان نشان می دادند؛ اما متاسفانه معادلاتی که بر تصمیم گیری و اقدامات عملی آمریکا حکم فرماست براساس منافع ملی تعریف و تنظیم نشده است بلکه بر اساس اعمال فشارهای لابی های صهیونیستی یا دلارهای نفتی کشورهای عربی تنظیم شده است.
او افزود: متاسفانه از آمریکایی ها هم در برابر مطالباتی که آقای روحانی مطرح و سعی کردند به یک ضمانت اجرا تبدیل کنند سر فرود بیاورند درواقع انتظاری نیست که آمریکایی ها پاسخ مثبتی به این مطالبات ایران بدهد.
202/201

کد خبر: 680357

وب گردی

وب گردی