موج سگ‌کشی از شمال شرقی تا جنوب غربی

در حالی که قانون حمایت از حیوانات آرام آرام راه خود را تا تصویب نهایی طی می‌کند، بار دیگر کشتار سگ‌ها این‌بار در کرمانشاه آغاز شده است و دستور وزارت کشور هم برای جلوگیری از بروز چنین رویدادهایی افاقه نکرد.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: نزدیک به یک سال از تجمع مردمی در حمایت از حقوق حیوانات مقابل سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور می‌گذرد. تجمعی که در اعتراض به موج کشتار سگ‌ها از شهر مشهد آغاز شد و پس از آن به تهران، گیلان و اصفهان رسید و ضرورت تدوین قانونی در حمایت از حقوق حیوانات را بیش از پیش نشان داد. پس از کشتار سگ‌ها در اصفهان بود که وزارت کشور اعلام کرد هیچ نهادی نمی‌تواند اقدامی در راستای کشتن حیوانات از جمله سگ‌ها داشته باشد، اما در حالی که قانون حمایت از حیوانات آرام آرام راه خود را تا تصویب نهایی طی می‌کند، بار دیگر کشتار سگ‌ها این‌بار در کرمانشاه آغاز شده است و دستور وزارت کشور هم برای جلوگیری از بروز چنین رویدادهایی افاقه نکرد.


به گفته فعالان محیط‌زیست استان کرمانشاه از نیمه‌شب پنجشنبه فردی ناشناس که ادعا داشته مامور دادستانی است، اقدام به کشتن سگ‌ها در بلوار سجاد منطقه چهار شهرداری شهر کرمانشاه به ضرب گلوله کرده که با واکنش مردم و مداخله نیروی انتظامی مواجه شد، اما درنهایت گریخت.

شلیک شبانه
یکی از شاهدان عینی ماجرا درباره این اتفاق گفت: «ساعت دو نیمه‌شب پنجشنبه با صدای تیراندازی متوجه شدیم فرد ناشناسی اقدام به کشتن سگ‌های محل کرده است. این سگ‌ها همیشه در کوچه می‌چرخند و اهالی محل به آنها آب و غذا می‌دادند، تاکنون هم به کسی حمله نکرده‌اند، اما متاسفانه این فرد که ادعا می‌کرد نامه‌ای از سوی یکی از دستگاه‌های مسئول دارد، با اسلحه چهار سگ را کشت و چند قلاده دیگر را زخمی کرد.»
او افزود: «پس از اینکه اهالی منطقه در محل تیراندازی سگ‌ها حاضر شدند این فرد فرار کرد، اما اهالی او را تعقیب کردند و درنهایت در تماس با پلیس 110 توانستند او را متوقف کنند. اما متاسفانه این فرد پس از دقایقی فرار کرد. بعد از آن متوجه شدیم مشابه همین اتفاق در منطقه دلگشا هم تکرار شده است. تنها اقدامی که توانستیم انجام دهیم این بود که شکایت کنیم؛ البته گرچه شهرداری هرگونه ارتباطی با این اقدام را رد کرده، صبح شنبه که برای بررسی ماجرا به شهرداری رفتم، خودروی فردی را که به سگ‌ها شلیک می‌کرد در محوطه یکی از ادارات دیدم. آنها در ابتدا انکار می‌کردند، اما پس از اینکه عکسی از خودرو با همان شماره پلاک به آنها نشان دادم، قبول کردند که خودرو متعلق به آنهاست.»

انتقال دو قلاده سگ در دو ماه
کشتن سگ‌ها در شهر کرمانشاه در حالی است که این شهر در فهرست نخستین شهرهای کشور قرار دارد که دوستداران محیط‌زیست اقدام به ساخت پناهگاه برای نگهداری از حیوانات کرده‌اند و با هزینه خود این پناهگاه را اداره می‌کنند. شیلان لرستانی، مدیر پناهگاه زاگرس، تنها پناهگاه حیوانات شهر کرمانشاه، درباره این اتفاق گفت: «تا دو ماه گذشته شبی 13 قلاده سگ به پناهگاه تحویل می‌شد، اما از دو ماه پیش تاکنون دو قلاده سگ بیشتر به پناهگاه آورده نشده‌است، این در حالی است که در این مدت افراد بسیاری به پناهگاه مراجعه و اعلام کرده‌اند سگ‌های محله‌هایشان جمع‌آوری شده، اما سگی به پناهگاه انتقال داده نشده است.»

شهرداری خبر ندارد
اظهارات مسئول تنها پناهگاه حیوانات شهر کرمانشاه در حالی است که امیر رحیمی، مدیر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه از هرگونه کشتار سگ‌ها در سطح شهر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «مسئولان خدمات شهری هیچ اقدامی در راستای کشتار سگ‌ها نداشته و ندارند. در شرایطی که در شهر برای سگ‌ها پناهگاه وجود دارد، چرا باید آنها را بکشیم. ماموران شهرداری همواره اقدام به جمع‌آوری آنها کرده‌اند. هر اتفاقی را که در سطح شهر رخ می‌دهد نباید به خدمات شهری ارتباط داد. این ماجرا هم ارتباطی به ما ندارد.»
ماجرای کشتن سگ‌ها در کرمانشاه بسیاری از دوستداران محیط‌زیست این شهر را نگران کرده‌است، باید منتظر ماند و دید مسئولان در این‌باره چه اقدامی خواهند کرد.

704

کد خبر: 680486

وب گردی

وب گردی