آخرین شادی رنگین یک سحابی/عکس

ناسا یک تصویر رنگی از یک سحابی سیاره‌ای موسوم به NGC 2440 را منتشر کرده که تلسکوپ فضایی هابل این سازمان آن را ثبت کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زی‌نیوز، این تصویر به نمایش آخرین شادی رنگین این سحابی پرداخته که در فاصله 4000 سال نوری از زمین در صورت‌فلکی کشتی‌دُم قرار دارد.

این ستاره با منفجر کردن لایه‌های خارجی گاز خود به زندگی‌اش پایان می‌دهد که باعث شده پوششی در اطراف هسته ستاره ایجاد شود. نور فرابنفش منتشر شده از این ستاره در حال مرگ باعث شده تا ماده اطراف آن بدرخشد.

به گفته ناسا،‌ ستاره کوتوله سفید در مرکز این سحابی یکی از داغ‌ترین نمونه‌های شناخته شده بوده و دمای آن بیش از 200 هزار درجه سلسیوس است.

ساختار آشفته این سحابی نشان می‌دهد که ستاره به صورت نامنسجمی جرم خود را به بیرون پرتاب کند. طی هر انفجار،‌ ستاره مذکور به انتشار مواد در جهات گوناگون پرداخته است.

ماده منتشر شده توسط این ستاره بسته به ترکیبات، چگالی و نزدیکی آن به ستاره میزبانش در رنگ‌های مختلفی می‌درخشد. برای مثال، رنگ آبی نمایشگر هلیوم، سبزآبی نشانگر اکسیژن، قرمز نشانگر نیتروژن و هیدروژن است.

تلسکوپ فضایی هابل یک پروژه مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپاست که در سال 1990 به مدار پرتاب شد. این تلسکوپ که تصاویر خارق‌العاده‌ای را از فضا برای زمین ارسال کرده، درک انسان را از کیهان و همچنین چشم‌انداز انسان از جهان تغییر داده است.

101

کد خبر: 680531

وب گردی

وب گردی