القدس العربی در سرمقاله امروز خود نوشت: حکایتی در دهه هفتاد قرن گذشته منتشر شد که بیانگر فهم ساده سوری ها از رابطه سوریه با روسیه بود. این حکایت از معلمی سخن می گوید که از دانش آموز خود پرسید: در آینده دوست داری چه کاره شوی؟ دانش آموز در پاسخ گفت: کارشناس روسی.

در دهه هشتاد قرن گذشته به همان اندازه که زندگی بر سوری ها و حتی روس ها در روسیه سخت بود؛ به همان اندازه نیز برای به اصطلاح کارشناسان روس راحت بود تا حدی که به مثالی برای سوری ها تبدیل شدند که آرزوی زندگی آنان را داشتند.

تخصص روسیه تنها به امور نظامی محدود نمی شد بلکه تاسیس سد، برق کشی، ریل راه آهن و کشاورزی را نیز دربر می گرفت. از نظر نظام سوریه رابطه با روسیه در کل فرصت طلبانه بود چرا که میلیاردها دلار از اتحاد شوروی سابق قرض گرفت و از بازپرداخت آن ناتوان بود و تجمل و ناز و نعمت کارشناسان روس از سود این قرض ها تامین می شد و در حالی که نظام سوریه دارو، آهن آلات و ابزارهایی را از روسیه با وام و قرض خریداری می کرد؛ برای خرید خودرو پول نقد می پرداخت.

پوتین و بشار اسد هر دو در سال 2000 میلادی ریاست جمهوری را به دست گرفتند؛ روابط مستحکم میان دو کشور و روابط پیروی سوریه از روسیه، با بحران سوریه منسجم تر شد و روسیه آن را فرصتی استراتژیک برای خود عنوان کرد و در مسیر تمام قطعنامه های بین المللی که نظام سوریه و رئیس جمهور آن را هدف قرار می داد؛ سنگ اندازی کرد و به حمایت از سوریه و شکست دادن تمام تلاش های بین الملل برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه مبنی بر کناره گیری اسد از قدرت پرداخت.

به گزارش ایسکا نیوز، القدس العربی در ادامه سرمقاله امروز خود این گونه ادعا کرد: بسیاری از تجربه های بحران سوریه در اوکراین اجرا می شود اما با یک تفاوت و آن هم اینکه روسیه در اوکراین بر مخالفان قدرت حاکم در اوکراین سرمایه گذاری و آنان را مسلح و حمایت می کند.

در مقابل استراتژی هجومی روسیه، امریکا دو دل بوده و هم پیمانان اروپایی مردد آن به حساب و کتاب خسارت های مالی و اقتصادیشان از تحریم روسیه مشغول هستند چرا که تحریم های اقتصادی روسیه با تحریم های مقابل خصوصا در غذا و کشاورزی و جایگزینی آن به معاملاتی با کشورهای اتحاد شوروی سابق مثل: تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان و ازبکستان و همچنین هم پیمانان بلاروسی و قزاقستانی مواجه است و ترکیه نیز سعی در استفاده از فرصت فراهم شده در بازار گسترده روسیه دارد.

در سطح اوکراین، روسیه از اشغال مستقیم و الحاق شبه جزیره کریمه به سیطره تدریجی بر شرق اوکراین منتقل شده و سعی بر تقسیم آن و الحاق قسمت شرقی اش به روسیه تحت عنوان دولت جدید با ادامه تصرف بخش های بزرگتری از آن برای رسیدن به اودسا در مرزهای مولدووا دارد تا روزنه ای به سوی اروپا برای آن بگشاید.

پوتین گفته است که محاصره شهرها و بمباران مناطق مسکونی اوکراین مرا به یاد استراتژی آلمان فاشیسم می اندازد.

اوباما یک بار خود را به بازیکن بسکتبال در برابر پوتین جودوکار تشبیه کرد اما دنیا تنها ضربات سخت پوتین علیه دشمنانش را در سوریه و اوکراین می بیند در حالی که توپ های اوباما به آتش بازی تبدیل می شود که پوتین را تسلی داده و بیش از آنکه او را بترساند، می خنداند اما واکنش های بزرگی که پوتین دریافت خواهد کرد مانند عکس العمل هایی بر اعمال خودش خواهد بود. تحریم های امریکا و اروپا قطعا تاثیر خود را بر جسم اقتصاد روسیه خواهد گذاشت اما در اثنای آن، ملت سوریه و اوکراین بهای سنگینی را در انتظار بسکتبال اوباما پرداخت خواهند کرد.
کد خبر: 68054

وب گردی

وب گردی