آروند دشت آرای: فکر کردن به مسائل مالی در تئاتر باید حذف شود

نشست نمایش «درباره تصویر از آن تجدید نظر کن» در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست آروند دشت آرای به عنوان کارگردان این پروژه گفت: این پروژه در سال 1392 با نام «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» آغاز شد. این نمایش بعد از تجربه های من درباره تئاتر بین فرهنگی اتفاق افتاد و یک پروژه 5 ساله است که درباره مطالعات بین فرهنگی است با این موضوع که چگونه با تئاتر می توان به مساله سوءتفاهمات فرهنگی پرداخت و به آن خاتمه داد.

او ادامه داد: در تئاتر آدم ها با بدن هایشان سفر می کنند به همین دلیل این موضوع باعث می شود که این امکان به وجود آید تا از برخی سوءتفاهمات پرده برداشت.

دشت آرای درباره آغاز این پروژه گفت: سال 92 اجرایی از این نمایش در تالار حافظ اجرا شد. درواقع ایده اجرایی ما این است که به کشورهای مختلف سفر کنیم و زندگی روزمره افراد مختلف را به عنوان فرهنگ مطالعه کرده و هر بار یک اثر ایجاد کنیم؛ «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» از تهران شروع شده و قرار است در ادامه سفرهایش در لندن هم اجرا داشته باشد. باید بگویم اجرایی نیز اردیبهشت امسال در هلند داشتیم و قرار است به زودی به آلمان، اسلو، بیروت و لندن هم برویم.

این کارگردان افزود: اگر بخواهم در مورد مبنای به وجود آمدن این پروژه صحبت کنم باید بگویم که ایده آن از سفرها و زندگی شخصی من آمده است. ما ایرانی ها تصویری توریستی از غرب داریم و شاید جالب باشد با مطالعه زندگی مردم در کشورهای دیگر درباره آنها تجدید نظر کنیم. نکته مهم دیگر آن که پس از 5 سال قرار است تا کتابی تحلیلی نیز براساس اجراهای ما در کشورهای مختلف به چاپ برسد.

او ادامه داد: اما این که چرا انتخاب کردند تا زوج هایی از کشورهای مختلف در این پروژه حضور داشته باشند این است که خودم تجربه زندگی با شخصی از فرهنگ دیگری را داشته ام همین امر باعث شد تا ایده «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» در ذهن من به وجود آید و درباره زوج های بین فرهنگی تئاتری تولید کنم.

کارگردان نمایش «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» افزود: به زودی قرار است برای اجرا به آمریکای جنوبی نیز سفر کنیم. از 92 تصمیم گرفتیم با بازیگران برزیلی کار کنیم که احتمالا سال 96 یا 97 اجرایی در این کشور داشته باشیم. زیرا تامین بودجه آن طول می کشد؛ ما یک گروه مستقل هستیم و برای گروهی که به شکل مستقل فعالیت می کنند تامین هزینه مهمترین چالش است.

او ادامه داد: اگر یک گروه مستقل به گیشه فکر نکند و از بازیگران معروف در تئاترش استفاده نکند حتما در تامین بودجه با مشکل مواجه خواهد شد. گروه ما نیز از این قائده مستثنی نیست. بخشی از هزینه های ما از گیشه تامین می شود بخشی را مرکز هنرهای نمایشی تقبل می کند و قسمتی از آن را کمپانی اِستت در هلند برعهده دارد. این کمپانی هم منابع خود را از شرکت ها و موسسات دیگر تامین می کند.

دشت آرای درباره تعداد اجراهایی که در ایران این گروه خواهد داشت گفت: در تهران 15 شب اجرا داریم که از 4 مهر ماه «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» به روی صحنه می رود، تعداد اجراهای ما به این دلیل کم است که یک هفته در مهر ماه هم تعطیل است و گروه 17 اکتبر باید به کشورهای خود برگردند بنابراین امکان این که بیشتر در ایران بمانند وجود ندارد.

آروند دشت آرای در پایان با انتقاد از وضعیت کنونی تئاتر گفت: از نظر کمپانی هنرهای اجرایی «ویرگول» گیشه محوری در تئاتر امروز ایران اصلا مناسب نیست. با احترام به همه تئاترهای پرفروش و باکیفیت تهران باید بگویم که نمایش هایی که درگیر فروختن هستند را نمی توان تئاترهای خوبی دانست. فکر کردن به مسایل مالی در تئاتر باید برداشته شود و حضور تهیه کننده حرفه ای مهم ترین عنصری است که جایش در هنرهای نمایشی ایران خالی است.

گفتنی است نمایش «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» امشب 4 مهر ساعت 21 در سالن چهارسو واقع در مجموعه تئاتر شهر اجرای خود را به مدت 17 شب آغاز می کند.

502502

کد خبر: 680609

وب گردی

وب گردی