حیدری: همبستگی ملی ایران را در جهان خشونت زده سربلند نگه می دارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران را در جهان خشونت زده و پرآشوب می تواند در برابر خطرات و تهدید قدرت های زورگو، مقاوم و سربلند نگه دارد همبستگی ملی و همگرایی میان آحاد جامعه ومسئولان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، غلامرضا حیدری در نطق میان دستور جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با گرمیداشت یاد و خاطره شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس افزود: آرزو می کنم هرگز دچار جنگ و خشونتی دیگر نشویم.
وی یادآور شد: این روزها که خاورمیانه در آتش جنگ و خونریزی می سوزد زمزمه ها و جاروجنجال های تحمیل جنگی دیگر بر ملت مظلوم ایران به گوش می رسد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: امید همه صلح طلبان دلسوز جامعه این است همانگونه که در جنگ کویت و آمریکا با تدبیر، درایت و دوراندیشی رهبر معظم انقلاب گرفتار جنگ و خشونت نشدیم این بار نیز با تدبیر و هدایت داهیانه معظم له از مصیبت های یک جنگ دیگر رهایی یابیم، زیرا تنها منافع جنگ افروزان و فروشندگان تسلیحات کشتار جمعی و دلالان است که چنین دام هایی را می گستراند تا رویکرد صلح طلبی ایرانیان را به رویکرد نظامی گری تبدیل کند.
حیدری تصریح کرد: به نظر می رسد استمرار سیاست ها و ادبیات ریاست جمهوری در این زمینه راهگشا و تسهیل گر باشد.
وی ضمن انتقاد از این که البته زنگ خطر برای جنگ مخوف تر به گوش می رسد و آن جنگ آب است، تصریح کرد: 85 درصد از وسعت کشور در مناطق فراخشک، خشک و نیمه خشک قرار دارد البته کمبود آب در کشور ما پدیده جدیدی نیست زیرا آخرین دوره خشکسالی در ایران از چند دهه گذشته آغاز شده و از سال 1386 شدت بیشتری یافته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با یادآوری گرم شدن کره زمین در بسیاری از نقاط جهان و تغییراتی که در چرخه آب و رژیم بارش بوجود آمده است، ادامه داد: سرانه منابع آب در کشور از 22 کشور دنیا کمتر و میانگین سرانه منابع آب در جهان 3.6 برابر ایران است
حیدری ضمن انتقاد از این که بیش از 90 درصد آب مصرفی کشور مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: بازده آبیاری در بخش کشاورزی30درصد است؛ تلفات آب نه تنها باعث از دست دادن آب با ارزش بلکه صدمات جدی و جانبی از قبیل شور و ماندابی شدن اراضی زراعی، فرسایش خاک، کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و در نهایت آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی می شود.
وی ادامه داد: در ورای همه فعالیت ها آنچه که باید بسیار و بسیار جدی گرفته شود تمرکز بر مدیریت مصرف منابع آب و به حداکثر رساندن بهره وری مصرف آب کشاورزی است.
وی افزود: کارشناسان مربوطه ضمن اصرار بر تغییر استراتژی های فعلی بر راهبردهای اساسی مانند استراتژی تشکیل شرکت های سهامی زراعی تاکید دارند زیرا کشاورزان با داشتن زمین های زراعی کوچک قادر به صرفه جویی نمی باشند
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: تشکیل شرکت های سهامی زراعی که دارای اساسنامه بسیار مترقی است می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود؛ کشورهایی نظیر چین، هندوستان و ترکیه این اقدام را انجام داده و نتیجه مطلوبی گرفته اند؛ در این شرکت ها کشت یکپارچه انجام شده و از منابع موجود با حداکثر بهره وری استفاده و تا 60 درصد می تواند در مصرف آب صرفه جویی کند.
حیدری تصریح کرد: چون کاشت، داشت و برداشت یکپارچه انجام می شود صرفه جویی قابل توجهی در استفاده از ماشین آلات صورت گرفته، موجب افزایش درآمد کشاورزان می شود و همچنین اجرای الگوی کشت متناسب با میزان آب در کشور توسط این شرکت ها مقدور و عملی است.
وی به استراتژی استفاده از بذرهایی با نیاز آبی کمتر و محصول بیشتر که با توسعه اصلاح نباتات امکان دسترسی به آن به راحتی مقدور است، اشاره کرد و گفت: استراتژی خارج کردن کشت هایی با نیاز آبی بالا نظیر نیشکر و استراتژی توسعه آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای؛ از آنجا که هزینه نگهداری و بهره برداری از این تاسیسات به تنهایی برای کشاورزان بسیار بالا است موفقیت در این راهکار بستگی به توفیق در تشکیل شرکت های سهامی زارعی دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دهم ادامه داد: توجه به تشکیل شرکت های زراعی استراتژی توسعه کشت های گلخانه ای که مصرف آب را به یک دهم مقدار رایج کاهش داده و میزان محصول را به ده برابر افزایش می دهد.
حیدری یادآور شد: تشویق به کشت محصولاتی با نیاز آبی کمتر همچون سیب زمینی که یک پنجم گندم مصرف آب دارد.
وی با بیان این که یکی از خطرات پیش رو جامعه ما رواج این اندیشه است که هدف وسیله را توجیه می کند، گفت: از نتایج نامبارک چنین اندیشه ای رواج فرهنگ دروغگویی، بی اعتمادی، پشت پازدن، تعدی به حقوق دیگران، ترجیح منافع فردی بر منافع ملی، غارت اموال عمومی، برباددادن میلیاردها دلار ثروت کشور، حذف و خانه نشین کردن نیروهای دلسوز ریشه دار و موثر کشور، ریختن آبروی دیگران و ده ها رفتار ناپسند در جامعه است.
وی ادامه داد: از سر اخلاص و دلسوزی از همه صاحب نظران به ویژه علمای دینی تقاضا دارم پیش از آنکه سرمایه اجتماعی ملت بیش از این دچار آسیب و گسستگی شود در این زمینه تحقیقات و راهنمایی های لازم را انجام دهند.

206/201

کد خبر: 680689

وب گردی

وب گردی