ثبات دولت در گرو آشکار شدن تاثیر رشد اقتصادی

این که دولت، مملکت را با آن شرایطی که دولت قبلی رها کرده بود، با اقدامات سیاسی و اقتصادی مدبرانه از ورطه سقوط نجات داد، به طور قطع موفقیت بزرگی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از قانون، دکتر روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که آخرین سخنرانی او در مقام رییس جمهور ایران در این دوره است، از برجام سخن گفت و آن را به رخ جهانیان کشید و با چاشنی درایت و تدبیر و نرمی، تا حدودی هم از آمریکا در نحوه اجرای برجام انتقاد کرد. به طور کلی سخنان وی را در حوزه اقتصاد، می‌توان صحبت‌هایی قابل قبول قلمداد کرد که شاید تا حد زیادی بتواند امید را به فضای بی‌انگیزه و درگیر رکود اقتصاد کشور بازگرداند. به هر حال، دولت باید تلاش کند در این چند ماه باقیمانده برای استمرار و ثبات خود، در حوزه اقتصاد برگ برنده‌ای رو کند.

سخنان اقتصادی روحانی در سازمان ملل
رییس جمهور در بخش اقتصادی سخنان خود درباره روند بهبود شرایط اقتصادی در ایران، گفت: به یاری خداوند و با استقامت دولت و مردم ایران و حضور فزاینده شرکای بین‌المللی از مناطق مختلف جهان، تنها هشت ماه پس از رفع تحریم های ظالمانه هسته‌ای، روند بهبود شرایط اقتصادی در ایران به عنوان امن ترین و پربازده‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری و مشارکت در منطقه، در بهار امسال به رشد بالای 4 درصد، تورم تک رقمی و نزدیک شدن به تولید و صادرات نفتی در دوران پیش از تحریم‌ها رسیده و شاهد شکوفایی بیشتر اقتصادی، علمی و فن آوری در ایران خواهیم بود.
وی ادامه داد: ایران جزو معدود کشورهای نفتی است که توانست اثر افت شدید قیمت نفت در سال 2014 بر اقتصاد کشور را کنترل کند. ما قصد داریم با انجام اصلاحات اقتصادی و رعایت انضباط پولی و مالی، با حفظ دستاورد کاهش نرخ تورم، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی را افزایش داده و از این طریق، زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد شویم. رشد اقتصادی ایران تا پایان سال 2016 به حدود 5 درصد خواهد رسید و بر اساس همه پیش‌بینی‌های داخلی و بین‌المللی، ایران در سال جاری از بالاترین رشدهای پیش‌بینی‌شده برای کشورهای نفتی برخوردار خواهد بود. تأکید می‌کنم، علی‌رغم همه سختی‌ها، من عمیقا بر این باورم که اعتدال بر افراط، صلح‌‌طلبی بر خشونت‌گرایی، دانایی بر نادانی، و نهایتا عدالت بر ظلم و بیداد غلبه خواهد کرد. آنچه مهم است ایمان، امید، تحرک و تلاش در جهت تحقق صلح و عدالت است و تردیدی نیست که خداوند متعال ، دوستداران صلح و عدالت و اعتدال را یاری خواهد کرد.
موفقیت دولت در تغییر وخامت اوضاع مملکت
با توجه به صحبت‌های دکتر روحانی و همچنین توجه بر این مساله که تنها چند ماه از عمر دولت فعلی به ریاست ایشان باقی مانده است، این سوال پیش می‌آید که آیا دولت برای تغییر شرایط اقتصادی جامعه در این مدت کوتاه، برنامه عملیاتی منسجم و مدونی پایه‌ریزی کرده است یا خیر؟ در این زمینه نظر دکتر مرتضی افقه، استاد دانشگاه را جویا شده‌ایم. وی معتقد است: اغلب مواردی که توسط دولت چه شخص آقای روحانی و یا دیگر اعضای کابینه مطرح می‌شود، به طور قطع واقعیت دارند ولی هم جناب رییس‌جمهور و هم دیگران باید در بیان این نوع مسایل تا حدودی احتیاط به خرج دهند. به هر حال مردم باید آثار تمام این اتفاقات مثبتی را که توسط دولت بیان می‌شود در زندگی خود احساس و لمس کنند. مثلا چنانچه رشد 4 یا 5 درصدی اتفاق بیفتد درواقع مردم باید تاثیر این رشد را به عینه ببینند. البته حتی اگر این میزان رشد هم اتفاق نمی‌افتاد همین که جلوی وخامتی که در ابتدای کار و در هنگام تحویل دولت به دکتر روحانی وجود داشت، گرفته شد، یک موفقیت محسوب می‌شود. همین که مملکت را با آن شرایطی که دولت قبلی رها کرده بود و در سراشیبی سقوط قرار داده بود، با اقدامات سیاسی و اقتصادی مدبرانه از ورطه سقوط نجات داد، برای دولت به طور قطع موفقیت بزرگی است.
افزایش نرخ رشد اقتصادی به خودی خود ارزشمند نیست
افقه در زمینه اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط آقای روحانی، به قانون می‌گوید: بحث بنده روی آن بخش از سخنان آقای روحانی ست که دولت اعلام می‌کند به رشد اقتصادی ۴ یا ۵ درصدی دست خواهیم یافت؛ یعنی نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کند. درواقع افزایش نرخ رشد اقتصادی به خودی خود ارزشمند نیست مگر اینکه به دنبال آن، نحوه توزیع این میزان رشد در جامعه نیز بیان شود. به عبارت دیگر، تعداد بیشتری از مردم باید از منافع ناشی از رشد اقتصادی بهره‌مند شوند. درحالی‌که اگر رشد اقتصادی تنها به تعداد محدودی از افراد و سرمایه‌داران سود برساند، این مساله اثر مثبت اجتماعی زیادی نخواهد داشت و چه بسا اثر منفی نیز بگذارد؛ یعنی اعلام می‌شود که نرخ رشد اقتصادی افزایش یافته ولی توده مردم تاثیر مثبتی در زندگی خود احساس نمی‌کنند. دولت دربیان این موفقیت‌ها باید واضح عمل کند که مردم بدانند وقتی رشد اقتصادی محقق شود، اقدامات لازم برای دربرگرفتن عموم مردم و بهر‌ه‌مند شدن آن‌ها از تاثیرات این رشد، اقدامات تکمیلی است تا مردم اعتماد پیدا کنند. اطلاع‌رسانی به‌موقع و درست باعث می‌شود که سرمایه اجتماعی مردم پشت دولت باقی بماند. در غیر این صورت ممکن است مردم فکر کنند که به آن‌ها اطلاعات غلط داده می‌شود و این مساله برای دولت، در انتخابات آتی نیز تاثیر منفی خواهد داشت مخصوصا در شرایط فعلی که رقیب نیز در حال استفاده از تمام توان خود برای به دست آوردن قدرت است.

کد خبر: 680767

وب گردی

وب گردی