وقتی که ما قیمت اصلی آیفون را تعیین می کنیم/بفرمایید پول بی زبان!

*رها ملک پور

روزهای پایانی تابستان هرسال برای هوادارن دنیای تکنولوژی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که با معرفی محصولات جدید شرکت اپل دراین زمان، هیجان و جنب و جوش تاره ای به بازار گوشی های تلفن همراه تزریق شده و اکثریت مردم چه طرفدار و غیر طرفدارمحصولات این شرکت، به دنبال آن بوده تا ببینند این بار چه سوغاتی از جعبه جادوی این شرکت آمریکایی بیرون می آید.
و اما؛ یکی دیگر از جنبه های معرفی محصول تازه این شرکت، قیمت متنوع محصولات در بازار جهانی است که این شرکت پیشرو قطعات و نرم افزار گوشی های همراه درابتدای راه، تا چه اندازه می تواند رکورد شکنی وهیاهویی را در بازارهدفش به ارمغان آورد.
با این تفاسیر ازآن جایی که پیش از این مجرای قانونی و معتبری برای واردات این گوشی ها تعریف نشده بود، پس از ورود محصول اپل به بازار بتوان تلاطم قابل توجهی را ایجاد کرد که هم بتوان در بازار قیمت دیگر گوشی ها، هم اینکه تفاوت آشکار قیمت اصلی محصولات این شرکت در کشورهای دیگر دنیا پیش می آمد و امری طبیعی تلقی شود.
با این حال چندماه پیش خبرهای حاکی از آن بود که از این به بعد به هیچ عنوان گوشی هایی که بدون تاییدیه ارگانهای ذیربط وارد کشور شود، قابلیت راه اندازی در شبکه تلفن همراه کشور را ندارندکه از این رو در بحث رجیستری، با کالای قاچاق برخوردهای جدی صورت گرفت که هدف اصلی این تصمیم ابتدا مبارزه با قاچاق و سپس ورود محصولات از طریق مجاری قانونی بود.
این موضوع باعث شد تا نهایتا محصولات اصلی وارد بازار مصرفی شود که درهمان آغازهیجانی هم در چرخه بازار به وجود آورد که منجر شد تابرخی شرکت ها که نمایندگی های رسمی برندهای معتبر بودند، جنجالی برای خود به پا کنند، که پس از مدتی این موضوع نیز این تب و تاب قیمت دربازار فروکش کرد و اما اتفاق جالبی که این بار پس از رونمایی هر ساله محصولات شرکت اپل رخ داد، در نوع خود جالب بود.
با این تفاسیر این در حالی است که محصول ارائه شده، در کشور مبدا و دیگر نقاط جهان که به صورت رسمی نمایندگی آن را دارند، با مبلغی مشخص و یکسان ارائه می شود و تنها گزینه ای که تفاوت در قیمت را سبب می شد، حجم حافظه گوشی هاست، آن هم می توان گفت تفاوت قیمتی ناچیز و متناسب با بهبود ظرفیت بود. از این رو در بازر مصرفی داخلی می توان شاهد رشد قیمتی عجیب‏ نسبت به قیمت جهانی این گوشی ها باشیم.
محصولات اپل با نواسانات قیمت های جهانی رقمی معادل سه میلیون و پانصد هزارتومان برای بالاتربن حجم گوشی درنظر گرفته است که در کشور ما پایین ترین قیمت از بالایی چهار میلیون تومان در بازار شروع می شود که این موضوع با رشدی عجیب، متناسب با ظرفیت، و رنگ!!! به بیش از11 میلیون تومان می رسد. هرچند همه ساله با معرفی محصولات جدید این شرکت، این تفاوت در قیمت جهانی و معادل ریالی آن چشمگیر بوده، ولی به بارز بودن آمار و ارقام، می توان گفت این جهش امسال، در نوع خود بی سابقه و بیش از حد تصور بود.
با این حال پرسشی که به ذهن همه خطورمی کند، این است که هزینه جلوگیری از ورود جنس قاچاق، به واقع چقدراست؟ و سود و منفعت ذاتی جلوگیری از قاچاق به راستی کجاست؟ برای مشتری نهایی، چه تفاوتی می کند که محصول از چه مجرایی وارد بازار شود، وقتی هزینه قانونمند سازی روال ها، این اندازه غیر منطقی و غیر قابل توجیه است آیا به راستی می توان در دیگر کشورهای دنیا، برای پویا نگه داشتن بازارشان و کوتاه کردن دست قاچاقچیان، همین راه را می روند؟ چگونه است که آنها می توانند، هم به شکلی قانونی جنس اصل دست مردم بدهند، هم به قیمتی یکسان با قیمت جهانی؟
به این موضوع برمی خوریم که غریب به 2.5 درصد از مردم جهان همیشه پیشرو در خرید اقلام و گوشی های به روز هستند. این افراد که هرچند وقت یک بار شاهد محصول جدیدی از شرکت های برند خود بوده که روانه بازارمصرفی می شود به دنبال خرید و استفاده از این برندهای شاخص می باشند. دراین خصوص مهم ترین چیزی که همیشه روح و روان مخاطب پیشرو داخلی را قلقلک می دهد نرخ و نوسان ارزی است که برای تهیه یک محصول به روزشرکت های اپل و غیره باید هزینه های چند میلیونی را صرف خریداری این گوشی ها کنند.
با این حال هرچند در این میان، پایه های فرهنگی و عادت های اقتصادی ما هم می تواند نقش به سزایی داشته باشد، ولی به راستی تفاوت رنگ، این اندازه می تواند تعیین کننده باشد. چطوراست که بقیه دنیا نمی فهمند که رنگی که بیشتر خواهان دارد بنا بر شور تفاضا بر عرضه، باید ٤ برابر قیمت ارائه شود ولی ما میفهمیم؟
به راستی، قانونمند کردن مجاری قانونی، فقط در راستای تحقق اشعار باید بکار گرفته شود، یا می توان از آن جهت فرهنگ سازی و از بین بردن فاصله طبقاتی هم استفاده کرد؟

هرچند، حالا هم تعدادی هستند که فلان رنگ و فلان حجم از حافظه را به راحتی می خرند و این فاصله طبقاتی را بیشتر به رخ می کشند، و قطعا هم ٦ ماه دیگر قیمت، این نخواهد ماند، ولی این راهی که ما می رویم، همان راه درست و منطقی و علمی و اصولی است؟!!!!

607/602

کد خبر: 680778

وب گردی

وب گردی