43 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب نیاز است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور با بیان اینکه برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام آب و فاضلاب در مجموع 43 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: با گذشت 7 ماه از سال حتی یک ریال هم از اعتبارات مصوب در بودجه امسال برای تکمیل طرح‌های عمرانی تخصیص پیدا نکرده است.

به گزارش ایسکانیوز، علی‌اصغر قانع در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب با اشاره به اینکه شرایط مالی بدی بر طرح‌های عمرانی آبفا حاکم شده است، افزود: استفاده از منابع خارجی در بخش آب و فاضلاب یکی از مواردی است که می‌تواند کمک بزرگی به بخش آب و فاضلاب کند به طوری که 12 میلیارد دلار نیاز است تا پروژه‌های نیمه‌تمام آب و فاضلاب تکمیل شود.

وی گفت: در بخش آب 24 هزار میلیارد تومان و در بخش فاضلاب 19 هزار میلیارد تومان نیاز است که پروژه‌های در حال ساخت و نیمه‌تمام به اتمام برسد.

قانع ادامه داد: آنچه که دولت می‌تواند برای تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب تأمین کند بخش اندکی از این اعتبارات است بنابراین شرکت‌های خصوصی می‌توانند با ورود به سرمایه‌گذاری در صنعت آب و فاضلاب نقش بسزایی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور با تأکید بر اینکه مجموع منابعی که در سال برای پروژه‌ها دولت می‌تواند تأمین کند یک میلیارد دلار است، گفت: با ورود بخش خصوصی و منابع خارجی می‌توانیم هر چه زودتر به تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های آب و فاضلاب امیدوار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم زیرساخت‌های آب و فاضلاب را تکمیل کنیم باید بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش کنیم. هر چند معتقدیم که با اقتصادی کردن فعالیت‌ها می‌توانیم به صورت خودگردان این صنعت را سرپا نگه داریم تا نیازی به منابع دولت نباشد.

قانع ادامه داد: 121 طرح آبرسانی در کشور داریم که 1800 میلیارد تومان برای این طرح‌ها از سوی دولت مصوب شده است که به این پروژه‌ها اختصاص دارد و همچنین برای 226 طرح فاضلاب نیز 1100 میلیارد تومان مصوب شده است اما متأسفانه با گذشت 7 ماه هنوز یک ریال هم در این خصوص تخصیص پیدا نکرده است.

به گفته وی، تنها 700 میلیارد تومان توانسته‌ای از اسناد خزانه اسلامی جذب کرده و بخشی از مطالبات پیمانکاران و شرکت‌های طرف قرارداد را از این محل پرداخت کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور خاطرنشان کرد: از محل صندوق توسعه ملی که مبلغی بالغ بر 500 میلیارد دلار برای تکمیل آبرسانی به روستاها اختصاص یافته بود موفق شدیم برای 2 هزار روستا آب پایدار و مطمئن و تا پایان سال 70 مجتمع آبرسانی را به بهره‌برداری برسانیم.

به گفته وی تا پایان شهریور ماه امسال 800 هزار نفر از جمعیت روستایی از آب پایدار و مطمئن بهره‌مند شدند.

قانع همچنین از انتشار اوراق مشارکت به میزان 600 میلیارد تومان با عاملیت بانک کشاورزی خبر داد و گفت: این اوراق با توافقی که از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته منتشر خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور همچنین از تأمین آب به روش نمک‌زدایی (شیرین‌سازی آب دریا) خبر داد و گفت: بر اساس پتانسیل کشور برای نمک‌زدایی آب دریای عمان، خلیج‌فارس و خزر طرح‌هایی مصوب شده که برای شهرهایی که در حاشیه صد کیلومتری خلیج‌فارس و دریای عمان قرار دارند مطالعات آن به پایان رسیده تا این شهرها بتوانند از آب شیرین بهره‌مند شوند.

به گفته وی، در درازمدت و در افق سال 1425 بالغ بر 2 میلیارد مترمکعب آب نمک‌زدایی و شیرین‌سازی خواهد شد.

402/602

کد خبر: 680998

وب گردی

وب گردی