واکنش وزیر علوم به اعتراضات دانشجویان درباره "هزینه‌های سنوات"

وزیر علوم تاکید کرد که آیین‌نامه جدید آموزشی کارشناسی ارشد و دکتری تازه امسال ابلاغ شده و عطف به ما سبق نمی‌شود و مربوط به آینده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، محمد فرهادی وزیر علوم، درباره اعتراض دانشجویان به هزینه‌های سنوات، اظهار داشت:‌ در مورد مقطع کارشناسی، در آیین‌نامه آموزشی که در سال ۹۳ ابلاغ شد، گفته شده‌است که اخذ هزینه‌های سنوات عطف به ما سبق نمی‌شود، بنابراین می‌بایست از دانشجویانی که مشمول سنوات می‌شوند، اما خودشان مقصر نبودند و کوتاهی و اهمال‌کاری به آنها برنمی‌گردد، بلکه از فراهم نبودن امکانات ناشی می‌شود، هزینه‌ای گرفته نشود؛ البته برخی از دانشگاه‌ها این چنین عمل نکردند و برخی دانشجویان را مشمول سنوات کردند که دستور عودت این پول‌ها به این دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

آیین‌نامه آموزشی ارشد و دکتری برای ورودی‌های ۹۵ به بعد است

وی اضافه کرد: دو یا سه دانشگاه این پول را از مقاطع کارشناسی گرفته‌اند که باید پول را به دانشجو بازگردانند؛ البته ممکن است، این دانشگاه ‌ا پولی برنگردانند؛ بلکه به حساب پایان تحصیل دانشجو بگذارند و در زمان تسویه این پول حساب خواهد شد.

فرهادی در ادامه تاکید کرد که آیین‌نامه جدید آموزشی کارشناسی ارشد و دکتری تازه امسال ابلاغ شده است و عطف به ما سبق نمی‌شود و مربوط به آینده است.

مدت مجاز تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌ها

وزیر علوم با بیان این مطلب که مدت مجاز تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ۸ ترم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۴ ترم و همچنین برای دانشجویان مقطع دکتری ۸ ترم است، اظهار داشت: در صورتی که به طور مثال استاد راهنما تشخیص دهد که مدت تحصیل دانشجو بیش از حد قانونی و براساس آن چیزی که در آیین‌نامه آمده باشد، دانشجو بابت آن مدتی که اضافه‌تر باید تحصیل کند، پولی نمی‌پردازد، اما اگر دانشجو خود مقصر طولانی شدن مدت ادامه تحصیل باشد، هزینه را باید بپردازد.

در شرایط خاص هزینه ۲ ترم سنوات صفر می‌شود

همچنین شریعتی؛ معاون آموزشی وزارت علوم درباره جزییات آیین‌نامه جدید آموزشی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی گفت: در مقطع کارشناسی پیش‌بینی شده که دانشجو در شرایط خاص با تصویب شورای آموزشی دانشگاه تا دو ترم اضافه سنوات داشته باشد و تعیین هزینه دو ترم بر عهده هیات امنای دانشگاه است به این معنی که هیات امنا می‌تواند در شرایط خاص هزینه را صفر در نظر بگیرد.

برخورد با دانشگاه‌هایی که برخلاف آیین نامه عمل کنند

وی همچنین بر این موضوع تاکید کرده است که چنانچه دانشگاهی خلاف آیین‌نامه عمل کند، وزارت علوم بررسی و نظارت خواهد کرد.

101

کد خبر: 681000

وب گردی

وب گردی