آمانو: اعتماد طرف های مختلف برجام، تکریم کار حرفه ای آژانس انرژی اتمی بود

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه بر نقش این نهاد در رسیدن به توافق هسته ای بین ایران و 1+5 تاکید کرد و گفت: اعتماد طرف های مختلف برجام به آژانس درواقع تکریم کار حرفه ای و بی طرفی آژانس بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، یوکیا آمانو روز دوشنبه در سخنانی در آغاز شصتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس از سال 2003 برای راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران اقدام کرده و ما بطور منظم درخصوص اجرای توافق پادمانی با آژانس در ایران و قطعنامه های شورای امنیت گزارش دادیم. سال گذشته نیز ما ارزیابی روشن و مستدلی از فعالیت های هسته ای گذشته ایران ارائه کردیم.
وی با بیان اینکه 'کار آژانس برای هموار کردن مسیر رسیدن به پیشرفت دیپلماتیک سال گذشته به شکل توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار ضروری بود' ، افزود: ما اکنون در حال راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط با بحث هسته ای ایران تحت برجام هستیم.
آمانو افزود: این حقیقت که آژانس از اعتماد تمام طرف ها در این موضوع پیچیده برخوردار شد ، تکریم کار حرفه ای ، واقع بینی و بی طرفی بازرسان ما است.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه یکی از زمینه های اصلی فعالیت آژانس جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای از طریق نظارت بر مواد و تاسیسات هسته ای بوده است، خاطرنشان کرد که آژانس در سال های گذشته به برخی از مهمترین موضوعات در این زمینه از جمله برنامه هسته ای در عراق ، ایران و جمهوری خلق دموکراتیک کره رسیدگی کرده است.
آمانو افزود: امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی در 181 کشور توافقنامه پادمان هسته ای را اجرا می کند و من همچنین از کشورها خواستار اجرای پروتکل الحاقی هستم که به آژانس امکان دسترسی بیشتری به اطلاعات و اماکن می دهد ؛ اکنون تعداد کشورهای اجرا کننده این پروتکل از 93 کشور در سال 2009 به 128 کشور افزایش یافته است.
وی افزود: 60 سال گذشته نشان داده که علم و فناوری هسته ای نقش مهمی در حمایت از توسعه پایدار دارد و به عنوان مثال بهبود دسترسی به درمان موثر سرطان در کشورهای در حال توسعه یکی از اولویت های اصلی کشورهای عضو و برای آژانس بوده است.

206/201

کد خبر: 681076

وب گردی

وب گردی