ولایتی: ایستادگی ایران در کنار ملت عراق ادامه خواهد یافت/رابطه راهبردی ایران و روسیه بی سابقه است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به روابط ایران و روسیه گفت: حمایت دو کشور از یکدیگر نشانگر همکاری رو به رشد و راهبردی است و ما به آینده دو کشور بسیار امیدوار و خوش بین هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با هدیه عباس رئیس مجلس نمایندگان سوریه در جمع خبرنگاران پیرامون مسایل عراق گفت: بسیار امیدواریم که دولت و ملت عراق همانگونه که تاکنون پیروز بودند از این به بعد هم در امور خود پیروز شوند و آخرین بخش اشغالی عراق توسط تروریست ها شهر موصل را به زودی آزاد کنند.

او در ادامه گفت: این نشان می دهد که دولت و ملت عراق توانایی این را دارند که از شهر مهم موصل تروریست ها را بیرون کنند و شرایط مردم عراق و دولت آن امروز بهتر از هر زمانی یعنی از زمان سقوط صدام حسین و تاسیس دولت قانونی و شرعی دموکراسی عراق است.

ولایتی با بیان این که به آینده عراق بسیار امیدوار هستیم افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت عراق و دولت قانونی ایستاده بود که این ایستادگی ادامه خواهد یافت.

او با اشاره به وجه مشترک بین ایران و عراق گفت: کمتر پیش می آید که دو ملت مانند ایران و عراق تا این اندازه مشترکات داشته باشند و این دو کشور از لحاظ روابط طولانی، اعتقادات و دین با یکدیگر دارای اشتراکات هستند که این نکته بسیار مهم است.

او با اشاره به عتبات عالیات گفت: وجود عتبات عالیات در عراق و حرم مطهر امام رضا در ایران موجبات تبادلات زائر را بین دو کشور فراهم می کند که در واقع مرز ایران و عراق از یک مرز دوستی و برادری در طول تاریخ تشکیل شده اما وجود شیطانی مثل صدام حسین باعث شد که دوران هشت ساله جنگ به مردم ایران و عراق تحمیل شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به روابط ایران و روسیه و مبادلات بین این دو کشور گفت: ایران و روسیه مبادلاتی داشته اند که مسایل فنی تر را باید از مسوولان مربوطه پرسید.

او در ادامه افزود: اما رابطه کلی ایران و روسیه را رابطه ای دوستانه و استراتژیک است و همکاری دو کشور در حوزه دو جانبه، منطقه ای، بین المللی رو به افزایش است. به گونه ای که در طول تاریخ روابط ایران و روسیه این نوع رابطه راهبردی بی سابقه است.

ولایتی بیان کرد: همکاری ایران و روسیه در سوریه یک همکاری مثال زدنی است و مبادلات بین دو کشور که رو به افزایش قرار دارد در زمینه اقلام حیاتی، دفاعی، صنعتی و همچنین همکاری های بیشتر در حوزه هسته ای و حمایت های بین المللی روسیه از جمهوری اسلامی و متقابلا حمایت های ایران از روسیه وجود دارد.

او بیان کرد: حمایت دو کشور از یکدیگر نشانگر همکاری رو به رشد و راهبردی است که ما به آینده دو کشور بسیار امیدوار و خوش بین هستیم.

او با اشاره به اجلاس اخیر در نیویورک با حضور وزرای خارجه1+5 گفت: دوستانی که در این نشست حضور داشتند بیان می کنند که شاهد حمایت های روسیه در مقابل زیاده خواهی های آمریکا و خلاف هایی که آنها در انجام تعهداتشان داشتند بودند و نمایندگان روسیه و وزیر خارجه آن حمایت های بسیار ارزشمندی از خواسته های به حق جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.

201/203

کد خبر: 681096

وب گردی

وب گردی