واکنش دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به ادعای تکراری وزیرخارجه امارات/جزایر سه گانه در خلیج فارس متعلق به ایران است

سخنان و مواضع ضد ایرانی و ناپخته وزیر خارجه جوان امارات که پیش از این نیز تکرار شده بود با واکنش دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم مواجه شده است.

«عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات شنبه شب طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که امارات از ایران می خواهد که داوطلبانه جزایر سه گانه را به امارات بازگرداند در غیر این صورت به دادگاه بین المللی رجوع می کنیم.در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات وزیر خارجه امارات متحده عربی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تکراری و بی اساس دانست. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه جزایر سه گانه ایرانی جز لاینفک قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی است افزود: تکرار ادعاهای بی اساس واقعیات تاریخی را تغییر نمی دهد.

فلاحت پیشه: موضوع امارات ،شکایت ناپذیر است

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز در خصوص ادعاهای وزیر خارجه امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی اظهار کرد: موضوع امارات ، موضوع شکایت ناپذیری است. موضوع تنها مربوط به جزیره ایرانی ابوموسی است اما آن ها جزایر را مطرح می کنند که تنب کوچک و تنب بزرگ را هم شامل شود.ولی موضوع، موضوع جزیره ابوموسی است که این جزیره طبق ساز و کارهایی که وجود دارد از جمله موافقت نامه 1975 ایران و الجزایر،یک جزیره ایرانی است و هیچ گونه موضوعی دربحث مالکیت آن مطرح نیست.

وی افزود: موضوعی که وجود دارد مدیریت حضور میهمان های عرب زبان و کسانی است که از شارجه در جزیره ابوموسی حضور دارند که ساز و کار مدیریت این افراد هم در قالب تفاهم داخلی قابل حل است که تصمیم حاکمیتی آن متعلق به ایران است

این نماینده مجلس تاکید کرد: حاکمیت ابوموسی متعلق به ایران است و به هیچ وجه دادگاه بین المللی نمی تواند وارد حوزه ای شود که موضوع حاکمیتی آن با ایران است و در رابطه با مهمانان عرب زبان ایران گفته می توانیم مذاکره کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اماراتی ها هر از گاهی با توجه به شرایط بین المللی این ادعا را مطرح می کنند و القائاتی که به آن ها صورت می گیرد هر زمانی تحت تاثیر شرایط است به گونه ای که آن ها بعد از جنگ عراق این موضوع را مطرح کردند و بعدها به دلایل مختلفی این موضوع مطرح می شود اما هیچ یک از این ادعاها اصالت نداردو متاسفانه این موضوع تبدیل به خط ثابتی در رفتار اماراتی ها شده است.

صفاری: مواضع ضد ایرانی امارات تحت القائات عربستان است

همچنین مرتضی صفاری نطنزی در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با لفاظی های جدید وزیر خارجه امارات علیه ایران گفت:اماراتی ها از این حرف ها زیاد می زنند و در گذشته هم یک بار این بحث را دنبال کرده اند در حالی که اختلافات را باید دو طرف دعوا به دیوان بین المللی ببرند و یک طرفه نمی شود و آن ها هر چه بگویند حرف شان به جایی نمی رسد.

وی افزود: اماراتی ها یک بار دیگر هم به داداگاه بین المللی رفته و علیه ایران شکایت کرده اند اما به آن ها جواب رد داده شده است از این رو مطرح کردن ادعای مجدد آن ها درباره جزایر ایرانی خلیج فارس، جنبه تبلیغاتی دارد و خیلی قابل اعتنا نیست.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد که مطرح کردن اینگونه ادعاهای ضد ایرانی از سوی اماراتی ها تحت القائات عربستان سعودی صورت گرفته باشد و در واقع حرف اماراتی ها نشخوار حرف های سعودی هاست که خاصیتی هم ندارد و به جایی هم نمی رسد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بعید نیست که این گونه موضع گیری ها پاسخ به سخنان اخیر رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل باشد که در آن عربستان را از حمایت از گروههای تروریستی بر حذر داشت.

201/204

کد خبر: 681149

وب گردی

وب گردی