آیا احمدی نژاد پس از حذف از عرصه ریاست جمهوری از قدرت کنار می رود ؟

احمدی‌نژاد در طول سال‌هایی که در عرصه عمومی ظهور کرده و حضور داشته نشان داده است به این راحتی نه از قدرت کنار می‌رود و نه گوشه‌نشین می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اعتماد، او ماه‌هاست که با وجود هشدارها و انذارهای پیدا و پنهان بی‌توجه به هیچ‌کدام از نصایح دلسوزانه، سفر تبلیغاتی می‌رود و به بهانه تبیین خط امام علیه دولت روحانی سخنرانی می‌کند. حالا با این نصیحت روشن، او اگر بخواهد هم نمی‌تواند مانند گذشته بازیگری کند.
اما بازی جایگزین او یا همان پلن B احمدی‌نژاد چیست؟ ساده انگاری است اگر کسی با توجه به شناختی که از احمدی‌نژاد به دست آمده تصور کند او می‌خواهد عطای فعالیت در عرصه سیاسی را به لقای آن ببخشد. در این صورت باید تحلیل کرد که او به دنبال کدام شیوه از اثرگذاری خواهد بود؟ احمدی‌نژاد می‌تواند به عنوان یک لیدر سیاسی برای هواداران خود- فارغ از کمیت آنان- بماند و در بزنگاه‌های مختلف مانند ایام انتخابات با حمایت از کاندیداهای مورد تایید نظام برای ورود آنها به قدرت تلاش کند تا بتواند جای پای تفکرش را در قدرت سیاسی محکم کند. این اتفاق در ایران برای کسانی می‌افتد که یک پایگاه اجتماعی قدرتمند گفتمانی داشته باشند. احمدی‌نژاد در مقاطع مختلف به خوبی متوجه شده که پایگاه اجتماعی او نه قدرتمند است و نه گفتمان محور. یکی از پیش بینی‌ها برای آینده سیاسی احمدی‌نژاد این است که او در انتخابات ٩٦ در نقش معاون اول یکی از کاندیداها ظاهر شود. این پیش‌بینی از سوی برخی فعالان سیاسی مطرح شده که او ممکن است با یکی از کاندیداهای تایید شده به توافق برسد و دوباره در قدرت حاضر شود. در انتخابات پیش‌رو یکی از گزینه‌های مقابل روی احمدی‌نژاد فعالیت گسترده و ساماندهی شبکه حامیان و مدیران او برای انتخابات شورای شهر است. او از این طریق می‌تواند کارگزاران دولتش را در قالب اعضای شورای شهر در سراسر کشور به ساختار سیاسی بازگرداند.
اما آنچه از صبح روز گذشته در اردوگاه اصولگرایان دیده می‌شود نیز در نوع خود جالب است. اصولگرایان منهای اعضای جبهه پایداری به صورت یکپارچه اعلام کرده‌اند او باید از این نصیحت تبعیت کند. در کنار این الزام، آنها می‌گویند که نام احمدی‌نژاد را از فهرست کاندیداهای ریاست‌جمهوری حذف کرده‌اند.

202/201

کد خبر: 681172

وب گردی

وب گردی