ثبت نام اینترنتی 225هزار خانوار در 24ساعت گذشته

رییس ستاد سرشماری کشور گفت: امیدواریم در شورای عالی آمار، برنامه عملیاتی گذار از نظام «آمار سنتی» به «ثبت مدرن» با محوریت «مرکز آمار» به عنوان «مرجع فعالیت ها» محقق شود.

به گزارش ایسکانیوز، «امیدعلی پارسا» روز سه شنبه در دیدار مسئولان ستاد سرشماری نفوس و مسکن 95 با رییس جمهوری، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این زمینه و مشکلات بنیادین نظام آمار کشور، افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، تمرکز آمار کشور باید در مرکز آمار اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد: با نگاه به آمار کشورهای دنیا، از بین 180 کشور نزدیک به 78 درصد مرجع رشد اقتصادی در این کشورها مرکز آمار، هفت درصد بانک مرکزی و 15 درصد سایر مراکز و ارگانهاست.
رییس مرکز آمار ایران اضافه کرد: در خصوص نرخ تورم نیز 92 درصد مرجع اعلام آمار «مرکز آمار»، 2 درصد بانک مرکزی و 16 درصد سایر مراکز هستند.
پارسا با بیان اینکه در بیشتر کشورهای دنیا روند سرشماری از سنتی به مدرن در حال گذر است، ادامه داد: سرشماری مطلوب در دنیا «نیازی به مراجعه به درب منازل مردم» ندارد و این موضوع در بیشتر دستگاه های اجرایی ساماندهی شده است.
وی گفت: در سرشماری امسال نفوس و مسکن، نزدیک به 700 فعالیت با 40 هزار نیرو در دو مرحله در نظر گرفته شده است؛ در مرحله نخست تا 25 مهرماه مردم می توانند از طریق اینترنت ثبت نام کنند و بعد از آن، ماموران با مراجعه به درب منازل کسانی که در سرشماری اینترنتی شرکت نکرده اند، اطلاعات را تکمیل خواهند کرد.

** ثبت نام 225 هزار خانوار در 24 ساعت گذشته
رییس مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: در این مرحله از سرشماری پیش بینی شده که 35 درصد عملیات از طریق ثبت نام اینرتنتی محقق شود؛ در روزهای اولیه مشارکت مردم قابل توجه بود و در 24 ساعت گذشته، 225 هزار خانوار در ثبت نام اینترنتی مشارک داشته اند.
پارسا با بیان اینکه از ساعت هشت تا 9 صبح امروز و در فاصله یک ساعت حدود 25 هزار خانوار ثبت نام کرده اند، افزود: اگر این روند ادامه یابد به هدف 35 درصد پیش بینی مشارکت مردم در ثبت نام اینترنتی دست خواهیم یافت؛ هرچند انتظار از مردم، مشارکت بیش از 35 درصدی است.
وی اضافه کرد: با توجه به اخبار رسیده از استانها، اکنون استان های سمنان، خراسان جنوبی، ایلام، کردستان و بوشهر نسبت به جمعیت و ضریب نفوذ اینترنت، وضعیت بهتری از لحاظ ثبت نام اینترنتی دارند.
در این دیدار، رییس جمهوری به صورت اینترنتی در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 ثبت نام کرد.
به گزارش ایرنا، مسئول کمیته نظارت بر اجرای سرشماری 95 نیز دیروز به ایرنا گفته بود که استقبال مردم برای مشارکت در سرشماری اینترنتی بی سابقه و دور از انتظار مرکز آمار ایران است.
به گفته شباک، در ابتدای شروع سرشماری اینترنتی به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان به سامانه اینترنتی سرشماری، مشکلاتی برای ورود به این سامانه ایجاد شد.
وی توضیح داد: خوشبختانه همه نگرانی ها رفع شده است و مردم براحتی می توانند اطلاعات خود را وارد سامانه کنند.
وی به سرپرستان خانوار و یا فرد مطلعی که می خواهد در سرشماری اینترنتی شرکت کنند، یادآور شد اطلاعات شناسنامه ای و کد ملی خانوار و همچنین کد پستی را پیش از ورود به سامانه آماده کنند تا زمانی که وارد سامانه می شوند بتوانند اطلاعات را سریع وارد کنند تا سبب افزایش حجم ترافیک سامانه سرشماری نشوند.
سرشماری اینترنتی از شنبه این هفته (سوم مهرماه) شروع شده که تا 24 مهرماه ادامه دارد. سرشماری حضوری (با مراجعه به منازل مردم ) از ٢٥ ماه جاری تا ٢٥ آبان ماه امسال انجام خواهد شد.
خانوارهایی که اطلاعات خود را از طریق سامانه اینترنتی www.sarshomari95.ir وارد کنند دیگر نیازی نیست در سرشماری حضوری شرکت کنند.
همچنین پس از پایان سرشماری اینترنتی، کدی به فردی که اطلاعات را وارد سامانه کرده است داده می شود که خانوار باید در حفظ این کد کوشا باشد؛ زمانی که مامور سرشماری به درب خانه آنها مراجعه کرد با دادن کد به مامور، دیگر سرشماری حضوری نخواهند شد.
کارشناسان مرکز آمار ایران معتقدند، در صورتی که 35 درصد از خانوارهای کشور در سرشماری اینترنتی مشارکت کنند، ایران در زمره کشورهای توسعه یافته به لحاظ آماری قرار می گیرد.

602/401

کد خبر: 681318

وب گردی

وب گردی