روسیه اوکراین را به دست داشتن در سرنگونی هواپیمای مالزیایی در سال 2014 متهم کرد

روسیه، اوکراین را متهم به دست داشتن در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی پرواز MH17 در سال 2014 بر فراز خاک این کشور کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا،خبری ای بی سی اعلام کرد، این در حالی است که چند روز دیگر قرار است بازرسان رسمی این حادثه گزارش خود درباره تحقیقاتشان را منتشر کنند.

در تاریخ 17 ژوئیه 2014 یک موشک زمین به هوا هواپیمای مالزیایی بوئینگ 777 پرواز MH17 را بر فراز اوکراین هدف قرار داد که به کشته شدن 297 تن شامل 37 شهروند استرالیایی منجر شد. این هواپیما در حال پرواز از مسیر آمستردام هلند به کوآلالامپور پایتخت مالزی بود.

در زمان سرنگونی این هواپیما نیروهای دولتی اوکراین با گروه‌های مسلح جدایی طلب در شرق این کشور درگیر بودند.

تیم تحقیقات درباره این حادثه موسوم به تیم تحقیقات مشترک نخستین نتایج تحقیقات کیفری خود را قرار است فردا (چهارشنبه) در شهر نیووخین هلند منتشر کند.

انتظار می‌رود در این گزارش اطلاعات مربوط به سلاح مورد استفاده برای سرنگون کردن هواپیمای پرواز MH17 و مکان دقیق شلیک این سلاح مطرح شود. با این حال تحقیقات درباره مسببان این اتفاق همچنان ادامه دارد.

ژنرال آندری کوبان، رئیس نیروهای هوا و فضای روسیه در کنفرانسی خبری در شهر مسکو اظهار کرد: اطلاعات رادارهای ما ثابت می‌کند هیچ موشک زمین به هوایی از سمت شرق محل سقوط این هواپیما که شامل مناطق تحت کنترل شورشیان جدایی طلب اوکراین می‌شود شلیک نشده است.

ژنرال کوبان خاطرنشان کرد: ما بار دیگر باید تاکید کنیم که هیچ شی هوایی از جانب شرق و پیش از منفجر شدن این هواپیما از جمله از جانب روستای اسنیژنه نزدیک نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر هواپیمای مسافربری مالزیایی با موشک شلیک شده از سمت شرق اوکراین سقوط کرده بود رادارهای روسیه آن را شناسایی می‌کردند.

در عین حال روسیه اوکراین رامتهم کرده به اینکه از منتشر کردن اطلاعات رادارهای متعلق به خود خودداری می‌کند.

بااین حال کی یف پیش از آن اعلام کرده است که رادارهای اصلی‌اش در زمان سقوط این هواپیما فعال نبوده‌اند.

ژنرال کوبان خاطرنشان کرد: تصاویر ماهواره‌ای مورد اشاره آمریکا و اوکراین می‌تواند به شفاف سازی وضعیت در خصوص امکان شلیک موشک‌ها از مناطق تحت کنترل ارتش اوکراین کمک کند.

وی گفت: این حقیقت که مقامات اوکراین هنوز اطلاعاتی که دارند را منتشر نکرده‌اند نشان می‌دهد که حتی اگر یک موشک ضد هوایی باک شلیک شده باشد باید از سمت استقرار نیروهای دولتی اوکراین انجام شده باشد. ما بار دیگر از شما می‌خواهیم تا به تصاویر در حال انتشار از حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی نگاه بیاندازیم.

206/201

کد خبر: 681340

وب گردی

وب گردی