دبیر همایش  مولانا خبر داد:تجلیل از محمدرضا شجریان در همایش مولانا

نشست خبری همایش مولانا صبح امروز با حضور پروفسور حسین باهر دبیر کل این همایش، دکتر سعید محمدزاده اکبری مدیر مسئول همایش و ژیلا رسام عرب زاده در موزه فرش رسام عرب زاده برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سعید اکبری مدیرعامل موسسه فرهنگی مکتب فرش ایران و مدیر همایش در ابتدای نشست خبری این همایش گفت: تاکنون 3 دوره از همایش بزرگداشت مولانا توسط موسسه فرهنگی مکتب فرش عرب زاده با نام «مولانای فرش ایران» برگزار شده است. سه دوره پیشین این همایش در سال های 89، 92 و 93 برگزار شده و در هر دوره به 10 عنوان اثر با موضوع مولانا تندیس اهدا شده است.

وی ادامه داد: این تندیس ها به نفرات برتر در حوزه هایمولوی شناسی، تحقیق، تالیف، موسیقی، شعر و ادبیات ، انتشارات نمونه و انجمن داری اهدا شده و از دور سوم بانوی منتخب نیز به این تندیس ها اضافه شده است. این افراد براساس نظریات هیات ژوری متشکل از 7 نفر که همگی مولاناپژوه بوده اند برگزیده و انتخاب می شوند. پروفسور حسین باهر روانشناس، رفتارشناس و دبیرکل نکوداشت های مولانا هستند که مطالعات بسیار خوبی در مورد مولانا دارند.

اکبری ادامه داد: همچنین این همایش هر سال با تجلیل از یک شخصیت برجسته مرتبط با مولانا برگزار می شود. در سال اول با هدف تجلیل از شخصیت فرهنگی و پژوهشی دکتر حسین الهی قمشه ای، سال دوم شهرام ناظری و سومین سال با تجلیل از حسین علیزاده این همایش برگزار شده است و امسال به پاس یک عمر فعالیت هنری شخصیت برجسته این همایش محمدرضا شجریان خواهد بود. همچنین از محسن چاووشی به دلیل نماهنگ متصل که کاری مرتبط با مولانا است تجلیل به عمل می آید. این همایش با حضور مهمان های خارجی از کشورهای ترکیه، پاکستان، ازبکستان، انگلیس، کانادا، تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان و ... خواهد بود.

وی افزود: نکته ای که لازم می دانم اشاره کنم این است که ما همواره از سازمان های دولتی درخواست و چشمداشت کمک در این همایش را داشته ایم که هیچ وقت به این انتظار ما پاسخی داده نشده است و از همین جا می خواستم گلایه و شکایت خود را به گوش مسوولان برسانم. تلاش می کنیم با تشکیل دبیرخانه دایمی که از پارسال آغاز شده و با همکاری کشورهای فارسی زبان و همین طور ترکیه بخش فراخوان مقاله را نیز فعال کنیم. همچنین با دانشگاه علی -کاربردی رایزنی هایی انجام داده ایم که رشته درسی عرفان کاربردی تا مقطع فوق دکتری را بتوانیم راه اندازی کنیم از دیگر فعالیت های ما راه اندازی سمفونی مولانا است که در این زمینه مذاکراتی با مجید انتظامی و... انجام داده ایم.

در ادامه این نشست پروفسور حسین باهر مولانا پژوه و دبیر کل این همایش گفت: در مورد مولانا و مثنوی صحبت کردن خیلی سخت است من حدود 10 سال است که در تحصیل و ترجمه ام را منحصر به مولانا کرده ام.

وی اظهار داشت: مولانا بزرگی است که می توان نامش را امام زمین گذاشت. راه حل تمام مشکلات رفتاری را می توانید در مثنوی پیدا کنید. بعضی دوستان در همسایگی ما به خصوص ترکیه استفاده شکلی از مولانا کردند، اما او دوست می داشت کسانی محتوای کار او را متوجه شوند و مسایلی که از آن بیرون می آید که همگان فهم آن را ندارند. اگر کسی را می خواهی بشناسی باید اثر او را بشناسی! بنابراین تصور می کنم وظیفه بزرگی برعهده ما ایرانیان است. مولانا از 14 سالگی در ایران نبوده و بعد از خداحافظی با عطار مجبور به یک هجرت اجباری شده است . او تا 40 سالگی از کل معارف انسانی عصر خود آگاه بود و بعد از 40 سالگی در دیدار با شمس تحولاتی در او به وجود آمد و از همین جا است که عرفان در کار او مطرح می شود. او از شریعت می گذرد و پله پله تا ملاقات خدا می رود.

دبیر همایش ادامه داد: نکوداشت مولانا به عنوان یار و مددکار مولاناپژوهان وارد صحنه شده است. می خواهیم از این طریق مولاناپژوهان را به بشریت معرفی کنیم ما در این زمینه مشکلاتی داریم ولی خوشبختانه در این 4 سال استقبال خوبی شده است.

وی در پایان اظهار داشت: مولانا نه ایرانی، نه ترکی، نه افغان و ... نیست بلکه ایشان یک انسان کامل جهانی است که متعلق به کائنات است. داستان های مولانا متعلق به صلح جهانی و به صلح جهانی منتج می شود.

ژیلا عربزاده دختر استاد رسام عرب زاده در صحبت های کوتاهی در خصوص رابطه پدرش و مولانا گفت: افتخار این را دارم که فرزند و شاگرد استاد رسام عرب زاده هستم. ایشان 66 قطعه از آثارش را که بی ربط به مولانا، حافظ، سعدی و ... نبوده است را به ملت ایران تقدیم کرده است. به همین دلیل به مولانای فرش ایران معروف شده است.

شایان ذکر است این همایش در روز 8 مهر در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی (سالن ابوریحان بیرونی) ساعت 5 الی 8 بعد از ظهر با حضور مهمانانی از کشورهای خارجی برگزار می شود. از جمله مهمانان این برنامه می توان به رئیس کتابخانه ملی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رئیس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد. اهدای 15 لوح سپاس و 10 لوح اثر برگزیده به افرادی که در رابطه با مولانا کا کرده اند از جمله برنامه های این همایش است.

502502

کد خبر: 681379

وب گردی

وب گردی