تامین حقوق ترافیکی در وهله اول بر عهده خود مردم است

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با تاکید بر اینکه تامین حقوق ترافیکی در وهله اول بر عهده خود مردم است، گفت: متاسفانه آمارها حاکی از سطح نامناسب پایبندی افراد به رعایت مقررات و حقوق ترافیکی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، "الهام امین زاده" دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با سردار " تقی مهری" رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و جمعی از معاونان و مسئولان این پلیس دیدار و گفت وگو کرد.

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی به تاکید دکتر "روحانی" رئیس جمهور بر تامین حق امنیت ترافیکی شهروندان اشاره کرد و گفت: البته تامین حقوق ترافیکی در وهله اول بر عهده خود مردم است که متاسفانه آمارها حاکی از سطح نامناسب پایبندی افراد به رعایت مقررات و حقوق ترافیکی است.

امین زاده گفت: باید مجازات ها و محرومیت ها برای تخطی کنندگان از مقررات و حقوق ترافیکی بیش از پیش سنگین شده و با سخت گیری بیشتر اعمال شوند تا آثار بازدارنده آنها بیش از گذشته نصیب عموم افراد جامعه شود.

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه پلیس از آن دسته از نهادهای حکومتی است که بیشترین تعامل را با مردم دارد، گفت: خوشبختانه پلیس در ایران از سرمایه اجتماعی قابل قبولی برخوردار است، اما هرچه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به پلیس بیشتر شود، ایفای ماموریتها و اجرای مسئولیتهای پلیس آسانتر و با تاثیرات ماندگارتر و عمیق تر همراه خواهد بود.

امنیت ترافیکی در گرو حسن رفتار شهروندان و رعایت مقررات

سردار " مهری" در این دیدار ضمن تشریح اقدامات پلیس راهور برای بهبود حقوق شهروندی، گفت: علاوه بر تهیه و ابلاغ "منشور حقوق و تکالیف پلیس راهنمایی و رانندگی در رعایت حقوق شهروندی" هر سال بیش از 25 دوره استاندارد سازی و تعالی رفتاری کارکنان پلیس را در سطوح مختلف نیروهای درجه دار، افسران ارشد و جزء و حتی نیروهای وظیفه برگزار می کنیم تا سطح حسن رفتار همکاران ما با مردم و رعایت حقوق شهروندی ارتقا یابد.

سردار تقی مهری، تامین حقوق و امنیت ترافیکی را در گرو حسن رفتار شهروندان و رعایت مقررات عنوان کرد و گفت: نکته بسیار مهم در این زمینه تامین زیرساختهای لازم برای ارتقای امنیت ترافیکی و زمینه سازی برای رعایت مقررات از سوی شهروندان است.

او ادامه داد: متاسفانه مدیریت سوانح ترافیکی در کشورمان متمرکز نیست و دستگاه های مختلف همانند هلال احمر، اورژانس، راهداری، راهنمایی و رانندگی و بقیه نهادهای مرتبط هر یک مستقل از دیگری فعالیت می کنند در حالی که تمرکز مدیریت این نهادها در یک نهاد راهبر می تواند به بهبود وضعیت ترافیکی و رسیدگی به سوانح ترافیکی کمک شایان توجهی کند.

سردار مهری خاطرنشان کرد: به طور متوسط روزانه 45 نفر در تصادفات رانندگی در کشورمان جان خود را از دست می دهند که این رقم در طول هر هفته برابر با سقوط یک هواپیمای بزرگ است که تمام خدمه و سرنشینان آن کشته شوند که باید به آن توجه جدی شود.

او گفت: در کشوری مثل سوئد، استراتژی "تلفات انسانی صفر" را برای تصادفات و سوانح رانندگی تعریف کرده اند و همین گام بزرگ باعث شده که توفیقات چشمگیری در این عرصه داشته باشند و امروز تعداد تصادفات و تلفات آنها در عرصه ترافیک به شدت کاهش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: در برخی کشورها کسانی که مرتکب تخلفات رانندگی شده باشند، با محرومیت های اجتماعی سنگین مواجه می شوند مثلا هیچ وقت نمی توانند برای انتخابات در کشورشان کاندیدا شوند.

سردار مهری در خاتمه گفت: البته قطعا و یقینا زمانی می توان تحقق این اهداف بزرگ را انتظار داشت که زیرساختهای لازم نیز فراهم شود. 703

کد خبر: 681425

وب گردی

وب گردی