حضور دکتر میرزاده در شورای عتف نشان از جایگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری دارد

معاون اجرایی شورای عتف گفت: انتخاب اعضای اصلی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که با حضور رییس جمهور برگزیده می شوند، انتخاب مهمی است. وقتی رییس دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اعضای این شورا است، نشان از جایگاه ویژه این مجموعه علمی در حوزه پژوهش و فناوری دارد. در واقع این موضوع نشان دهنده اهمیت این دانشگاه در کل کشور و جایگاه آن در بالاترین سطح سیاست گذاری است.

مصطفی کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) به ایسکانیوز گفت: شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری (عتف) به استناد ماده 3 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 18/5/83 مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. این شورا یک شورای فرا دستگاهی است که از ترکیب سه قطب ثابت از دولت که شامل: وزیر علوم،تحقیقات و فناوری ، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و وزیر آموزش و پرورش هستند.
کاظمی در ادامه درباره اعضای شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بین 7-4 نفر از اعضای هیات دولت نیز در هر دوره از برگزاری نشست های این شورا حضور دارند. همچنین سه نفر از روسای دانشگاه های کشور(دو نفر از دانشگاه های دولتی و یک نفر از دانشگاه غیردولتی) به انتخاب شورای مرکزی دانشگاه ها در شورای عتف عضو هستند و همین طور روسای فرهنگستان های جمهوری اسلامی، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه بودجه، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دو نفر از نمایندگان مجلس به انتخاب مجلس شورای اسلامی، روسای نمایندگان هیات های علمی به انتخاب انجمن های علمی و سه نفر صاحب نظر از بخش خدماتی و خصوصی به انتخاب رئیس جمهور در جلسه های شورا حضور دارند.
او شورای عتف را بالاترین نهاد سیاسی گذاری در حوزه علوم تحقیقات و فناوری در کشور عنوان کرد و اضافه کرد: همان طور که از ترکیب اعضای شورا مشخص است، شورای عتف تنها یک نهاد را شامل نمی شود بلکه چندین دستگاه اجرایی را درخود جای داده است که نشان دهنده نقش تعیین کننده این شورا است. وقتی رئیس جمهور ریاست این شورا را بر عهده دارد و هفت نفر از اعضای هیات دولت عضو این شورا هستند بنابراین بالاترین نهاد تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه علوم تحقیقات و فناوری در کشور محسوب می شود که هر دستگاه دیگری درون دولت بخواهد در این حوزه فعالیت کند باید در چارچوب سیاست ها، اولویت ها و برنامه ریزی های کلان این شورا فعالیت کند.

او تاکید کرد: براساس قانون مصوبه های شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری پس از امضای رئیس جمهور برای کلیه دستگاه های اجرایی کشور لازم الاجرا است.

معاون اجرایی شورای عتف افزود: همچنبن چند کار گروه و کمیسیون در شورا عتف حضور دارند که شامل 1 کمیسیون دائمی, 11 کمیسیون تخصصی و 1 کمیسیون تدوین، تلفیق و هماهنگی است.
او افزود: کمیسیون دائمی کمیسیونی است که به جای اعضای اصلی شورا، معاونین پژوهشی آن عضو کمیسیون دایمی هستند بعلاوه اعضای این کمسیون ها براساس حوزه های تخصصی در کشور تقسیم بندی شده اند. از مهمترین کارهای این کمیسیون و همین طور کمیسیون تلفیق و تدوین و هماهنگی سیاست گزاری و اولویت گزاری در حوزه تخصصی خودشان در کل کشور است.

او دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را از عناصر اصلی این شورا خواند و اضافه کرد: انتخاب اعضای اصلی این شورا که با حضور رییس جمهور برگزیده می شوند، انتخاب مهمی است. بنابراین وقتی رییس دانشگاه آزاد یکی از اعضای این شورا است، نشان از جایگاه ویژه دانشگاه آزاد در حوزه فناوری و پژوهش دارد. در واقع این موضوع نشان دهنده اهمیت این دانشگاه در کل کشور و جایگاه آن در بالاترین سطح سیاست گذاری است. دانشگاه آزاد هم بنابر این حضور باید گزارش اقدامات خود را در این حوزه به شورا بیان کند که البته تا امروز هیچ گزارشی دریافت نکرده ایم.

کاظمی درادامه به امکان همکاری دانشگاه آزاد با شورای عالی عتف اشاره کرد و افزود: قطعا امکان این همکاری وجود دارد . به این دلیل که شورای عتف بالاترین مقام سیاست گذری در این حوزه است، خوب بخشی از این سیاست ها به دانشگاه ها بازمی گردد. بنابراین دانشگاه آزاد می تواند در این بخش به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان نقش برجسته ای ایفا کند.

او نقش دکتر واشقانی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در این شورا را پر رنگ دانست و گفت: دکتر واشقانی یکی از اعضای کلیدی شورا است و نقش او به عنوان معاون پژوهشی بزرگترین دانشگاه حضوری کشور برجسته است. بعلاوه دانشگاه آزاد اگر در هر حوزه ای از فناوری،پژوهش و نوآوری یک طرح را معرفی می کند شورای عالی آن را قطعا پشتیبانی خواهد کرد.
او در پایان یادآور شد: همواره به این شکل بوده است که شورای عتف حامی دستگاهی خواهد بود که متقاضی کمک در زمینه های علمی باشد و در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی می تواند نقش برجسته ای را داشته باشد.

101/103

کد خبر: 681487

وب گردی

وب گردی